×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۵ اسفند - ۱۴۰۳  
true
true
لزوم تدریس مفاهیم فرهنگ عمومی در مدارس

لزوم تدریس مفاهیم فرهنگ عمومی در مدارس، به گزارش سید محی الدین حسینی ارسنجانی خبرنگار فارس اگاه، تا سنگ زیربنای جوامع انسانی که همانا فرهنگ است، بنا نهاده و احیا نگردد، نمی‌توان به امور دیگر مردم پرداخت. نقش فرهنگ و تمدن و پیشینه‌ رفتار و کردار مردم، در نسل‌ها و قرن‌ها پس از حیات بشر، تاثیرگذار بر همه‌ جوامع بوده و هست و نمی‌توان سرپوشی بر واقعیات موجودِ تاریخ و پیشینه هر ملتی نهاد. اگر می‌گویند و می‌نویسند ایرانیان از دیرباز مردمانی صاحب فرهنگ و متمدن و دارای تاریخ و اندیشه‌ای روشن و مهم بوده‌اند، واقعیتی است که نمی‌توان منکر آن شد. بر اساس آنچه از نیاکان و اجداد چند هزار سال پیشمان برجای مانده و گزارش شده، هر آنچه که امروز موجب فخر و افتخار و سربلندی و مباهات ماست، همانا نشانه‌هایی از فرهنگ ملت و کشور ما در طول تاریخِ دست‌کم ده‌هزار ساله‌ ایران و ایرانیان است. از این رو، ما وظیفه داریم چنین افتخارات ملی و میهنی‌مان را – که تاریخ و تمدن و میراث باستانی و آثار مشاهیر رجال و دانشمندان‌مان هستند و همگی از مظاهر فرهنگی ما – با جان و دل حفاظت کرده و در نشر و بسط و گسترش علم و مفاهیم مرتبط با فرهنگ ملی کشورمان بکوشیم و به نسل امروز و نسل‌های فردا معرفی و منتقل نماییم. ای کاش به جای محتواهای بی فایده در مدارس و کلاس‌های درس دانش‌آموزان، مقداری از مفاهیم پایه و بنیادین فرهنگ عامه و یا فرهنگ عمومی هم تدریس می‌شد. فرهنگ عامه که همانا فولکلور و بیانگر آداب و رسوم محلی هر قوم و منطقه از کشور است و فرهنگ عمومی که مقوله‌ای مهم‌تر و گسترده‌تر از فرهنگ عامه است، هر دو اگر احیا شوند و فرزندان و جوانان ما اطلاعاتی از آنان داشته باشند، بعدها هم در کار و زندگی و بینش و منش خودشان بهره‌مند گردیده و نسبت به احیا و حفاظت از آن‌ها می‌کوشند. اگر کتابی تحت عنوان «آشنایی با مفاهیم بنیادین فرهنگ عمومی» تهیه، تدوین و تدریس گردد و جایگزین برخی کتاب‌هایی بشود که نه در حال حاضر و نه پس از فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان، در زندگی‌شان فایده‌ای ندارند، آثار و برکات آن متوجه خود جامعه و خانواده‌ها و یک به یک دانش‌آموزان خواهد شد. مایه تاسف و تاثر است که بیش از نیمی از محتواهای فعلی موجود در مدارس ما بی فایده و غیرکاربردی بوده و باعث افت تحصیلی و هدررفت وقت و انرژی دبیران و دانش‌آموزان ایرانی می‌شود. اندیشه‌های درست و مفید فایده که به شناخت خود و اطراف و حرفه‌آموزی و زندگی کردن نسل‌های گوناگون نوجوانان و جوانان و مردان و زنان آینده‌ی کشورمان منتهی شود، همگان را خرسند و راضی خواهد کرد. اما افسوس و صد افسوس که بر اساس یک تفکر غلط و تعصبی، متون و دانش‌هایی را به زور به ذهن و ضمیر فرزندان‌مان وارد می‌کنند که نتایجی جز ناکامی برایشان ندارد و در آخر می‌شود همین جا و موقعیت بد و خطرناکی که امروز در آن قرار گرفته‌ایم. در کدام کتاب درسی و در کدام پایه تحصیلی از مدارس سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم ایران، به معرفی درست و واقعی قهرمانان بزرگ و ماندگار ایران معاصر و دوره‌های پیشین کشورمان پرداخته‌ایم؟ تدریس محتوا یا درس فرهنگ عمومی در مدارس و دانشگاه‌های کشورمان، باعث مقابله‌ی فرهنگ غنی و پربار ایرانی با خرده‌فرهنگ‌های وارداتی بیگانگان در زندگی مردم خواهد شد. بدون نام بردن از کتاب خاصی، همه می‌دانند که بسیاری از کتاب‌هایی که در مدارس و حتی در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌گردد، هیچ‌گونه تاثیرات مثبتی در اندیشه و ذهن و زندگی دانش‌آموزان و دانشجویان‌مان نمی‌گذارد و باعث اتلاف وقت آنان می‌شود. اگر آن محتواهای زائد و بی‌مصرف از نظام آموزشی کشور حذف گردد، فرصت حرفه‌آموزی و آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان کشور فراهم می‌گردد و آنان احساس پوچی و بی‌هویتی  نخواهند کرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true