
اجرای ۱۲ پروژه کلیدی بر اساس طرح تحول گردشگری در اردکان، به گزارش عباس امیری خبرنگار فارس اگاه، آیین بزرگداشت روز ملی سپیدان با حضور مقامات کشوری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیران استانی، مفاخر و هنرمندان شهرستان سپیدان و مردم در بوستان کوهپایه شهرداری اردکان برگزار شد.
*سپیدان با تقویت زیرساختهای گردشگری به مقصد ملی تبدیل میشود
نماینده مردم سپیدان در مجلس در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگاران، از رایزنی با مقامات کشوری و وزرای آشنا به ظرفیتهای سپیدان، خبر داد و گفت: در سطح ملی، معرفی سپیدان و ریلگذاری برای جذب سرمایهگذار در اولویت است.
اردوان اکبرپور با اشاره به رویدادهای اخیر در مرکز سپیدان طی دو تا سه ماه گذشته، گفت: همایشی با حضور پنج تا شش وزیر و تعدادی از سفرا طی یک ماه آینده در تهران برگزار خواهد شد تا ظرفیتهای این منطقه معرفی شود.
اکبرپور با یادآوری اینکه سپیدان با دارا بودن ۱۴ ناحیه گردشگری منحصربهفرد در حوزههای طبیعی، فرهنگی، تاریخی، و مذهبی، پتانسیل بالایی برای توسعه صنعت گردشگری دارد، خاطرنشان کرد: جاذبههایی مانند حمام مسجد نبی، امامزاده های واجب التعظیم، قبرستان های تاریخی، و ظرفیتهای کشاورزی و تاریخی، این منطقه را متمایز کرده است. با این حال، کمبود زیرساختهایی مانند هتلینگ و المانهای گردشگری مانع بهرهمندی کامل از این ظرفیتها شده است.
نماینده سپیدان به اهمیت حوزههایی مانند گردشگری سلامت و جذب ۱۵ میلیون گردشگر، اشاره و تاکید کرد: برای تبدیل گردشگری به صنعت درآمدزا، زیرساختهای لازم باید فراهم شود.
اکبرپور گفت: طبیعت بکر سپیدان و وجود گردشگران آماده، فرصت مناسبی فراهم کرده، اما مدیریت گردشگری و زیرساختها مغفول مانده است. مجمع نمایندگان استان، استاندار، و وزارت میراث فرهنگی در تلاش هستند تا این کاستیها برطرف شود.
نماینده مردم سپیدان در مجلس، گفت: هدف از برگزاری مراسم روز سپیدان، معرفی این شهرستان بهعنوان منطقه ویژه گردشگری در سطح ملی است.
*معرفی پتانسیلهای سپیدان با حضور وزرا به سرمایهگذاران
وی همچنین به برنامهریزی برای همایشی در تهران طی ۲۰ روز آینده با حضور وزرا و سفرا اشاره کرد تا پتانسیلهای سپیدان به سرمایهگذاران معرفی شود.
در حوزه دسترسی، اکبرپور یادآور شد: سال گذشته، مناقصههایی برای محورهای مواصلاتی سپیدان برگزار شد و هماکنون سه پیمانکار در حوزه راهسازی فعال هستند؛ دو پیمانکار روی تعمیر و روکش آسفالت و یک پیمانکار روی احداث جاده جدید در محور چله گاه کار میکنند. با این حال، مشکلات دسترسی همچنان یکی از چالشهای اصلی گردشگری سپیدان است.
اکبرپور در پاسخ به درخواست ایجاد زیرساختهای کلان مانند راهآهن و فرودگاه در این شهر، گفت: پروژه راهآهن به دلیل هزینه بالا نیازمند طرح ملی است؛ نامهای به استاندار ارسال شده و مدیرکل میراث فرهنگی طرح جامعی برای زیرساختهای گردشگری تدوین کرده که در وزارتخانه تصویب و در سازمان برنامهوبودجه ردیف اعتباری دریافت کرده است.
وی ادامه داد: این طرح فراتر از راهآهن بوده و شامل پروژههایی مانند دهکده گردشگری است که با شرکتهایی مانند ماهان و گلگهر در حال مذاکره هستیم.
نماینده مردم سپیدان در مجلس درباره جذب سرمایهگذاری خارجی گفت: رایزنیهایی با وزارت خارجه برای دیدار با سفرا انجام شده و همایش تهران فرصت معرفی سپیدان به سرمایهگذاران خارجی خواهد بود.
اکبرپور تأکید کرد: اگر معرفی مؤثری انجام شود و پتانسیلها بهخوبی ارائه شود، سرمایهگذاران با اشتیاق وارد منطقه خواهند شد؛ در حال حاضر فعلاً تمرکز بر معرفی و ریلگذاری برای جذب سرمایه است.
وی ابراز امیدواری کرد که با ادامه این تلاشها، سپیدان جایگاه واقعی خود را بهعنوان اولین منطقه گردشگری ثبتشده کشور به دست آورد.
*اردکان با ۱۲ پروژه کلیدی به مقصد گردشگری تبدیل میشود
شهردار اردکان نیز در جمع خبرنگاران گفت: شهر اردکان با اجرای ۱۲ پروژه کلیدی بر اساس طرح تحول گردشگری، از شهری در مسیر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل خواهد شد.
عبدالمطلب رهنما با اشاره به ۲۰ سال سابقه فعالیت خود بهعنوان شهردار، گفت: وقتی مدیریت اردکان را بر عهده گرفتیم، تا سال ۹۶ تصور میکردیم اردکان شهر گردشگری است، اما مطالعه سند توسعه گردشگری شهرستان سپیدان و شهر اردکان نشان داد بر اساس استانداردهای سازمان جهانی گردشگری، اردکان شهر گردشگری نیست، بلکه در مسیر گردشگری قرار دارد.
رهنما با بیان اینکه برای تبدیل اردکان به مقصد گردشگری، مطالعاتی انجام شد که نتیجه آن تدوین طرح تحول گردشگری با ۱۲ پروژه علمی بود، یادآور شد: این پروژهها برای تغییر وضعیت اردکان از شهر در مسیر گردشگری به شهر در مقصد گردشگری طراحی شدهاند؛ طبق تعریف UNWTO، گردشگر کسی است که حداقل ۲۴ ساعت در مقصد اقامت داشته باشد، اما در اردکان، با وجود عبور سالانه چهار میلیون مسافر، اقامت شبانه تنها بین ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر است. هدف این طرح افزایش اقامت گردشگران به ۶۰۰ هزار نفرشب در سال است.
شهردار اردکان از پروژههای شاخصی مانند ساخت هتل، ساماندهی ورودیهای شهر، پل معلق، زیپلاین، و اسکایگلس نام برد و گفت: برای اجرای این پروژهها، در سه سال گذشته ۳۰۰ هکتار زمین تملک یا برای تملک آماده شده است؛ قرارداد ساخت بزرگترین هتل شهر در میدان ورودی با سرمایهگذاری ۷۰۰ میلیارد تومان بسته شده و برای پل معلق، زیپلاین، و اسکایگلس نیز دو سرمایهگذار با همکاری بانکها پای کار آمدهاند.
*جذب بیش از ۳هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری طی ۲ سال آینده
وی ابراز امیدواری کرد طی یک تا دو سال آینده بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در حوزه گردشگری اردکان جذب شود.
رهنما با اشاره به انتخاب اردکان بهعنوان یکی از ۲۵ شهر گردشپذیر فارس توسط مدیرکل دفتر شهری استانداری، گفت: همایش شهرهای گردشپذیر استان با حضور ۲۵ شهردار در اردکان برگزار شد و قرار است طرحهای جامع گردشگری برای این شهرها تدوین شود.
وی تأکید کرد: این تحولات با هدف بهبود اقتصاد مردم و افزایش درآمد شهرداری انجام میشود، نه صرفاً وظایف مستقیم شهرداری که بر عهده میراث فرهنگی است. شهرداری بهجای احداث کارخانههای شن یا آسفالت، سرمایهگذاری را به سمت گردشگری هدایت کرده تا ضعفهای زیرساختی برطرف شود.
شهردار اردکان در ادامه به پروژههای عمرانی در حال اجرا از جمله تعریض جاده اردکان به چله گاه به طول ۴ کیلومتر و عرض ۳۵ متر با حجم بالای خاکبرداری، بازگشایی جاده چشمسبزک به طول دو کیلومتر، بازگشایی جاده ۱۶ متری در محدوده چشمسبزک با پیشرفت ۹۰ درصد، اصلاح هندسی ورودی شهر از سمت شیراز با هزینه ۳۰ میلیارد تومان و طراحی مهندس ایروانیان، جدولگذاری، دیوارکشی، و آسفالت معابر، کاشت ۵۰ هزار درخت در تپههای جنوبی با هدف رسیدن به ۳۰۰ هزار درخت تا پایان سال، افتتاح شهربازی، و تبدیل رستوران شهرداری به آکادمی آشپزی با حضور آشپزهای مصری، لبنانی، و فیلیپینی اشاره کرد.
رهنما درباره چالشهای شهر گفت: توپوگرافی کوهستانی و شیب زیاد منطقه، هزینههای خدمات و عمرانی را افزایش داده است. در زمستان گذشته، ۱۸۰۰ تن نمک برای جلوگیری از یخزدگی معابر استفاده شد که عمر آسفالت را کاهش میدهد؛ به همین دلیل، سنگفرش جایگزین آسفالت شده و در سال گذشته ۶هزار مترمربع و امسال ۵هزار تا ۶هزار مترمربع دیگر سنگفرش اجرا شده است.
وی افزود: بودجه محققشده سال جاری ۱۱۰ میلیارد تومان و بودجه مصوب سال ۱۴۰۴ حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است که ۷۰ میلیارد آن صرف هزینههای جاری و پرسنلی و ۷۰ میلیارد دیگر برای پروژههای عمرانی اختصاص دارد.
*شهرداری اردکان شرایط مناسب برای سرمایهگذاری را تسهیل کرده است
شهردار اردکان با اشاره به اینکه شهرداری با ارائه زمین، اخذ رایگان مجوزها، و ایجاد شرایط مناسب، سرمایهگذاری را تسهیل کرده است، تصریح کرد: ۳ پروژه سرمایهگذاری شامل یک هتل با پیشرفت ۸۰ درصد، یک مجتمع تجاری-اداری با پیشرفت ۹۰ درصد، و پروژههای مشارکتی دیگر در حال اجراست.
رهنما با اشاره به اینکه هزینههای بالای ساختوساز به دلیل شرایط اقلیمی و توپوگرافی، سرمایهگذاری و ساخت مسکن را دشوار کرده است، عنوانکرد: شهرداری با کاهش فشار عوارض و ارائه تسهیلات، سرمایهگذاران را جذب میکند.
شهردار اردکان در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: جاذبههای گردشگری مانند پل معلق، اسکایگلس، ترن ریلی، و توریسم ورزشی و طبیعتگردی باید ایجاد شود تا گردشگران بهجای چند ساعت، دو تا سه روز در این شهر اقامت کنند. در حال حاضر، بومگردیها و هتلهای شهر به دلیل کمبود جاذبه خالی هستند.
در حوزه فرهنگی، تدوین تاریخ مستند اردکان با همکاری دانشگاه شیراز و بررسی اسناد از دوره صفویه تا زمان معاصر، حمایت از موسیقی محلی با اسپانسری چهار گروه موسیقی، و برنامهریزی برای تشکیل مجمع اردکانیهای ایران با همکاری اردکان یزد از اقدامات انجامشده است که رهنما به آن اشاره کرد.
شهردار اردکان تأکید کرد: باورهای نادرست درباره تاریخ اردکان، مانند ارتباط با آرتاکن یا اردکانهای دیگر، اصلاح شده و تاریخ مستند در سه جلد کتاب در حال تدوین است؛ همچنین، قرارداد خواهرخواندگی با اردکان یزد در دست پیگیری است.
وی به برگزاری مراسم بزرگ روز اردکان اشاره کرد و گفت: ۲۵ اردیبهشت بهعنوان روز سپیدان بر اساس روایات و مطالعات نجومی انتخاب شده، اما مراسم اصلی روز اردکان جداگانه برگزار خواهد شد. اردکان به دلیل موقعیت در منطقه برفخیز زاگرس و نزدیکی به شیراز، پتانسیل بالایی برای گردشگری دارد.
رهنما ادامه داد: در حوزه بازآفرینی شهری، ۴۸ هکتار از ۱۳۰ هکتار مساحت مسکونی اردکان بافت فرسوده است که با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری، مقدمات جذب اعتبارات فراهم شده است.
وی همچنین از مطالعات دفع آبهای سطحی با بودجه ۱۶۰ میلیارد تومان توسط دانشگاه سمنان و مصوب در کارگروه کشوری خبرداد.
* انتقال روزانه ۱۰ تن زباله به شیراز بار مالی سنگینی برای شهرداری دارد
رهنما درباره چالش زباله در این شهر گفت: به دلیل قرارگیری اردکان در حریم آب شرب شیراز، امکان ایجاد جایگاه دفن زباله وجود ندارد و زبالهها با هزینه هر کیلوگرم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان به برمشور شیراز منتقل میشود. این انتقال روزانه ۱۰ تن زباله با هزینه ۴۰ تا ۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم، بار مالی سنگینی برای شهرداری دارد.
وی از شهرداری شیراز درخواست کرد با توجه به محدودیتهای زیستمحیطی اردکان، در این زمینه همکاری بیشتری انجام دهد.
شهردار اردکان در پایان تأکید کرد: با اجرای این پروژهها و جذب سرمایهگذاران برجسته، طی ۵ سال آینده چهره اردکان و شهرستان سپیدان کاملاً متفاوت خواهد بود.