
ساکنان محدوده عادلآباد، بلوار عدالت، چهارراه زندان، فرگاز، بلوار دولت و شهرک امامرضا و محلات اطراف از ترافیک مجتمع تجاری و بدون پارکینگ نگین به ستوه آمده اند ، جانمایی نامناسب ورزشگاه پارس هم به مشکلات آن ها افزوده است
جلالالدین عرفانی – فارس آگاه
عوارض ترافیکی و کسری پارکینگ نباید صرفاً به ابزاری برای کسب درآمد تبدیل شوند.
رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود در جلسه این هفته شورا، با بیان مطلب فوق و اشاره به بحران ترافیک و کمبود شدید پارکینگ عمومی در نقاط پرترافیک، گفت: در سالهای گذشته رویکرد کنترل این بحران بیشتر شبیه مسکنهای مقطعی بوده است تا درمان ریشهای. معتقدیم نباید عوارض ترافیکی و کسری پارکینگ صرفاً به ابزاری برای کسب درآمد تبدیل شود، بدون آنکه تأثیری در کاهش ترافیک فرساینده داشته باشد.
افسانه خواستخدایی با بیان اینکه حتی جریمه کردن شهروندانی که چارهای جز استفاده از خودروی خود ندارند، بدون ارائه جایگزین مناسب، نه عادلانه است و نه درمان درد، افزود: یکی از نقاط حادِ پرترافیک که پیشتر نیز در این خصوص تذکر داده بودم، محور بلوار عدالت جنوبی و عادلآباد است. علت اصلی بروز این ترافیک، حضور مجتمع تجاری «نگین فارس» است. آیا مردم ساکن در محدوده عادلآباد، بلوار عدالت، چهارراه زندان، فرگاز، بلوار دولت و شهرک امامرضا و محلات اطراف باید تا چند سال دیگر تاوان زیادهخواهی برخی سرمایهداران و دانهدرشتها را در این شهر بدهند؟
وی با اشاره به مشکلات دیگر این محور طی سالهای اخیر، از جمله وجود کارگاه قطار شهری، تصریح کرد: مدتهاست حل معضل ترافیکی این محدوده به آرزویی محال برای مردم تبدیل شده است. اخیراً نه تنها این ترافیک کاهش نیافته بلکه بهدلیل جانمایی نامناسب ورزشگاه پارس در سالهای گذشته، در روزهای برگزاری مسابقات، ترافیک چندینبرابر شده است.
خواستخدایی با تأکید بر اینکه منشأ اصلی معضل ترافیک این محل، عدم تأمین پارکینگ این مجتمع تجاری و نبود پیوست ترافیکی است، اضافه کرد: این موارد امروز متأسفانه به ایجاد بحرانی جدی در شهر منجر شده است. بهعنوان نماینده مردمی که از ترافیک آزاردهنده این محور به ستوه آمدهاند و برای رسیدن به منزل یا محل کار خود باید زمان زیادی را در راه بگذرانند، از دادستان محترم، آقای میرحاجی، عاجزانه تقاضا دارم نسبت به اجبار این مجموعه تجاری در تأمین پارکینگ دستور دهند و در صورت عدم اجرای رأی قانونی کمیسیون ماده صد و وظایف مربوط به تأمین پارکینگ، نسبت به توقف فعالیت این مجموعه اقدام کنند.
وی در ادامه به موضوع آغاز سال تحصیلی و حملونقل دانشآموزان اشاره کرد و با تأکید بر ضرورت تقویت ناوگان حملونقل عمومی، بهخصوص اتوبوسها در مناطق کمبرخوردار که خانوادهها استطاعت استفاده از سرویس مدرسه را ندارند، اظهار کرد: متأسفانه وضعیت برخی خطوط اتوبوسرانی از نظر کمیت و کیفیت در زمان پیک حضور دانشآموزان مساعد نیست. خطوط مناطق جنوبی شهر از جمله خطوط ۱۰، ۱۴، ۱۶، ۱۷، ۲۶، ۲۸ و ۳۳ بیشترین دانشآموز را جابهجا میکنند، اما معمولاً با فواصل زمانی طولانی و ازدحام بسیار همراهاند، بهگونهای که دانشآموزان پس از چندین مرتبه پر شدن اتوبوس موفق به سوار شدن میشوند. دانشآموزان و شهروندانی که توان مالی استفاده از تاکسی، تاکسی اینترنتی یا سرویس مدرسه را ندارند، ناچارند از اتوبوس یا قطار شهری استفاده کنند.
خواستخدایی متذکر شد: حل معضل ترافیک تنها بر عهده شهرداری نیست و سایر سازمانهای متولی نیز مسئولیتهای خطیری در این زمینه دارند. پلیس راهنمایی و رانندگی نقش محوری در اجرای قوانین، مدیریت روانسازی ترافیک، برخورد قاطع با توقفهای غیرمجاز بهویژه در معابر اصلی و نزدیک تقاطعها، و همچنین نظارت بر زمانبندی چراغهای راهنمایی دارد.
وی خواستار توجه ویژه به مسائل ترافیکی در پروژههای عمرانی محورهای پرترافیک و همچنین مبادی ورودی شهر شد و افزود: یکی دیگر از موارد ضروری، ساماندهی بارفروشان و اغذیهفروشان است که اکنون در دستور کار کمیسیون خدمات شهری قرار دارد. همچنین جلوگیری از پارک عمود بر محورهای عمومی نیازمند فرهنگسازی است.
این عضو شورا با تقدیر از تلاشهای چند سال اخیر شهرداری در اجرای پروژههای سختافزاری و نرمافزاری حوزه حملونقل، این اقدامات را ارزشمند اما ناکافی دانست و گفت: یکی از مشکلات اساسی، اخذ جریمه کسری پارکینگ در مقابل تغییر کاربری پارکینگ ساختمانها، بهویژه ساختمانهای بلندمرتبه و تجاری، است که خود عامل تشدید ترافیک و نابسامانی در شهر میشود. دریافت عوارض سنگین از مجتمعهای تجاری و مسکونی بهبهانه عدم تأمین پارکینگ، فقط هزینه ساخت و کسبوکار را افزایش داده و مشکل را حل نمیکند.
وی خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته، کارنامه موفقی در کاهش ترافیک شهر وجود نداشته و نتیجه آن آلودگی هوا، ترافیک سنگین، افزایش مصرف سوخت و فشار روانی بر مردم بوده است. در این راستا، لازم است طرح جامع پارکینگهای عمومی و طبقاتی در مراکز پرترافیک و تجاری شهر دنبال شود و شهرداری از فناوریهای جدید برای احداث پارکینگهای مکانیزه و زیرزمینی بهره گیرد.
خواستخدایی با اشاره به اهمیت برنامهریزی برای تقویت پیادهروی و دوچرخهسواری بهعنوان یکی از نیازهای اصلی حوزه حملونقل، گفت: شهروندی که با ناامنی پیادهروها و فقدان مسیر ایمن دوچرخه مواجه است، طبیعی است که ترجیح میدهد از خودروی شخصی استفاده کند.
این عضو شورا افزود: احداث پارکینگهای فراوان بدون برنامهریزی برای کنترل ترافیک، تنها موجب جذب بیشتر خودروهای شخصی به مراکز شهر میشود. از سوی دیگر، کنترل ترافیک بدون در نظر گرفتن جایگزینی برای پارک خودروها با اعتراض شهروندان روبهرو خواهد شد. راهحل نهایی، حرکت بهسمت مدیریت تقاضای سفر است.
وی عنوان کرد: بهعنوان نمایندگی مردم، از شهرداری میخواهم در اسرع وقت طرح جامع و هوشمند کنترل ترافیک و تأمین پارکینگ را با مشارکت کارشناسان مستقل و با لحاظ تمامی مؤلفههای حملونقل پاک، به شورای شهر ارائه دهد.