جلالالدین عرفانی – خبرنگار فارس آگاه، حوالی بهمنماه سال ۱۳۴۷ بود که رضا رئیسی، فارغالتحصیل کشاورزی از دانشگاه پلیتکنیک ایالت کالیفرنیا در سنتلوئیس ابیسپو، اقدام به تأسیس اولین پیتزافروشی ایران به نام «پیتزا پنتری» در خیابان ویلا کرد و پس از آن سه نمایندگی نیز در خیابان شاهعباس تهران و مشهد برپا کرد و این شد پایهٔ ورود فستفودها به ایران. اما شاید رئیسی هیچوقت فکرش را هم نمیکرد که نیمقرن بعد، این شیرازیها باشند که روزی گوی رقابت را حتی از فستفودیهای پایتختنشین هم بگیرند و شیراز را تبدیل کنند به پایتخت فستفود کشور؛ شهری که تعداد فستفودیها و اغذیهفروشیهای آن آنقدر زیاد است که میتوان عنوان «پایتخت غذا» یا «شهر غذا و خوشمزههای رنگارنگ» را هم بر آن گذاشت. حالا اما برای اولینبار در کشور، به مناسبت ۹ آبان؛ روز جهانی فستفود، صاحبان و کارکنان فستفودیهای مطرح شهر گرد هم آمدند تا نشان دهند که هنوز هم پرچم فستفودهای شهر شیراز بالاست. برنامهای که با هدف ترویج فرهنگ فستفود و افزایش آگاهی دربارهٔ تنوع و کیفیت غذاهای سریع در سطح جهانی برگزار شد؛ آن هم در شهری که بیشک در زمینهٔ گردشگری غذا حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. موضوعی که رئیس اتحادیهٔ صنف پیتزا و اغذیهفروشان شیراز هم در نخستین همایش گرامیداشت روز جهانی فستفود در شیراز بر آن تأکید کرد و با اشاره به استقبال شیرازیها از فستفود، آن هم نه تنها به عنوان یک غذا بلکه به عنوان یک نوع فرهنگ مفرح، گفت: شیراز پایتخت فستفود کشور است و واحدها باید هرچه سریعتر و محکمتر در مسیر کیفیتبخشی و تنوع بیشتر گام بردارند تا همچنان پرچم فستفودیها و اغذیهفروشهای شیراز در کشور بالا باشد.

محمدرضا مقتدر ادامه داد: ما در شهر فرهنگی و تاریخی شیراز در حوزهٔ صنعت فستفود یکهزار و ۲۰ واحد فعال داریم که نقش مثبتی در حوزهٔ اشتغالزایی دارند و هرکدام، از سه پرسنل تا ۴۰ نفر پرسنل دارند. اگر میانگین اشتغال را بخواهیم حساب کنیم، امروز بهطور مستقیم حدود هفت هزار نفر در این حوزه فعالاند؛ جدا از اشتغال غیرمستقیم چندین هزار نفر در صنایع وابسته و تولید مواد اولیهٔ موردنیاز این واحدها، از فروشندگان گوشت و ترهبار تا سایر محصولات غذایی و حتی دستگاههای موردنیاز این واحدها.
وی افزود: حوزهٔ دیگری که وجود واحدهای اغذیهفروشی بر آن تأثیر دارد، گردشگری خوراک است. امروز دکوراسیون مغازههای اغذیهفروشی شیراز و برخی برندهای تولید فستفود شیراز بسیار معروف هستند و حتی برخی از آنها پا را از استان فراتر گذاشته و در دیگر استانها هم به عنوان یک برند برتر تولید فستفود برای خود جایگاه ویژهای دارند و به یک برند غذایی معروف تبدیل شدهاند که مورد استقبال زیادی هم قرار گرفتهاند.
مقتدر گفت: حوزهٔ سوم که وجود این اغذیهفروشیها بر آن تأثیر گذاشته، کمک اقتصادی است که این واحدها به استان میکنند؛ بهویژه تأثیر آنها بر ادامهٔ فعالیت کارخانههای تولید مواد اولیه که هم موجب اشتغال میشود و هم چرخهٔ اقتصادی بزرگی توسط صنف ما به حرکت درمیآید.
رئیس اتحادیهٔ صنف پیتزا و اغذیهفروشان شیراز با اشاره به سختیهای فعالین این صنف گفت: امروز اوضاع به گونهای است که شاغلین و فعالین همصنف ما به دلیل نوع شغل، هیچ تعطیلی ندارند و چه در جشنها و چه در عزا، نه عید و نه سیزدهبدر، پرسنل و واحدهای صنفی ما تعطیلی ندارند و خیلی گرفتارند.
مقتدر گفت: یکی از اقدامات ما در حوزهٔ توانمندسازی فعالان این حوزه، ساماندهی و استانداردسازی واحدهاست و ما مکلف به اجرای قانونیم. اما فرآیند صدور پروانه و بازرسیهای ما باعث شده از ورود متخلفین و واحدهای فاقد صلاحیت به این حوزه با جدیت جلوگیری شود. دومین اقدام ما آموزش مستمر شاغلین است که در این راستا کمیسیون فنی و آموزشی اتحادیه را فعال کردیم و از مؤسسههای آموزشی حرفهای برای آموزش پرسنل استفاده کردیم.مقتدر گفت: آموزش، کیفیت غذا و رعایت بهداشت سه رکن اساسی فعالیت ما در این حوزه است.

وی تصریح کرد: ما سعی میکنیم واحدهای صنفی این حوزه را به نوعی آموزش دهیم که روزبهروز بهتر شوند تا همچنان پرچم شیراز در این حوزه بالا باشد. در این رابطه و با توجه به نیاز صنعت فستفود به ارتقای کیفیت و سلامت، بازرسین ما دائم از واحدهای زیرنظر اتحادیه سرکشی میکنند و از واحدهایی که بازرسی کردیم و دارای پروانه هستند، مطمئن هستیم که سلامت و کیفیت را حفظ میکنند.
وی افزود: همایش امروز بهانهای بود برای اینکه ما از خدمات فعالین این حوزه تقدیر کنیم و این اولینبار است که همایش روز جهانی فستفود را برگزار کردیم. البته قصد داشتیم تمامی رؤسای صنف را به شیراز دعوت کنیم و چون شیراز پایتخت فستفود کشور است، دبیرخانهٔ دائمی را ایجاد کنیم و از تجارب یکدیگر استفاده کنیم که محقق نشد و امیدواریم سال آینده بتوانیم این کار را انجام دهیم.
*تـشکیل کارگروه گردشگری خوراک استان فارس در آیندهٔ نزدیک
معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس نیز در این مراسم گفت: پایش کیفیت فستفودهای شیراز توسط خود مردم شیراز انجام شده و مهر قبولی گرفته است؛ به همین دلیل است که بیش از یکهزار واحد صنفی فستفود در شیراز داریم.
مهدی پارسایی افزود: گردشگری محور اول توسعهٔ استان است. در این راستا، ترکیب صنعت خوراک و پذیرایی در کنار هم، حوزهٔ گردشگری را تقویت خواهد کرد و تلاش میکنیم با راهاندازی کارگروه گردشگری خوراک در استان با همراهی اصناف مرتبط، نقش این حوزه در توسعهٔ گردشگری را هرچه بیشتر تقویت کنیم.
وی با تقدیر از انگیزه و تلاش بخش خصوصی برای برگزاری رویدادهای تخصصی، ادامه داد: در معاونت هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس تلاش خواهیم کرد نقش و سهم بخش خصوصی در برگزاری رویدادهای استانی، ملی و بینالمللی را بیش از گذشته افزایش دهیم.
معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس تصریح کرد: تقویت حضور و فعالیت بخش خصوصی مبتنی بر سه سیاست آموزش، نوآوری و استانداردسازی است و در اولین همایش روز جهانی فستفود در شیراز، موضوع آموزش مورد توجه جدی قرار گرفته است.
پارسایی گفت: گردشگران انتظار دارند در سفر به شیراز و استان فارس خاطرات بهیادماندنی با خود ببرند. این خاطرات باید در هماهنگی با زیستبوم این دیار باشد و نوآوری در این زمینه بسیار مؤثر است.
*فستفود؛ صنعتی برای ساختن تجربه، کیفیت و استانداردهای نوین در فارس
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این همایش با اشاره به رشد چشمگیر صنعت غذا و اهمیت توسعهٔ آن در استان گفت: فستفود تنها یک غذای آماده نیست؛ بلکه تجربهای است که در ذهن مشتری نقش میبندد.
کریم مجرب تصریح کرد: فستفود امروز فراتر از غذاست و ترکیبی از کیفیت، تجربهمحوری و نوآوری محسوب میشود. هدف ما این است که فستفود در فارس به نمادی از سلامت، سرعت، کیفیت و خلاقیت تبدیل شود.

وی ادامه داد: واحدهای این حوزه باید با رعایت استانداردهای حرفهای، اعتماد و رضایت پایدار مشتری را بهدست آورند. استانداردسازی این صنعت، سرمایهگذاری مستقیم بر سلامت و رضایت شهروندان است.
مدیرکل صمت فارس با اشاره به ظرفیت اقتصادی این حوزه گفت: صنعت غذا یکی از پیشرانهای مهم اشتغال است و حمایت از واحدهای خلاق میتواند مسیر توسعهٔ پایدار و شکلگیری برندهای معتبر در استان را فراهم کند.
گفتنی است در بخش نوآوری این همایش، شرکتهای خلاق و استارتاپهای فعال در حوزهٔ فناوری غذا، ایدهها و مدلهای نوین خود را در زمینههای بستهبندی هوشمند، سامانههای نوین تحویل، بهینهسازی خدمات و فناوریهای ارتقای کیفیت معرفی کردند که مورد استقبال قرار گرفتند.
تجلیل از پیشکسوتان و واحدهای نمونه و برتر فستفود استان فارس و اعطای «نشان کیفیت و تعهد» پایانبخش اولین همایش بزرگداشت روز جهانی فستفود در شیراز بود


