×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۲ آذر - ۱۴۰۴  
true
true
ناوگان ما فرسوده است اما خدمات‌دهی را تعطیل نکردیم

جلال‌الدین عرفانی ـ خبرنگارفارس آگاه

اتوبوس‌های شیراز فرسوده هستند اما هیچ‌گاه خدمات‌دهی را تعطیل نکردیم. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفت‌وگو با «شهر مردم»، در پاسخ به این موضوع که فرسودگی و کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از مواردی است که موجب کاهش استقبال شهروندان از حمل‌ونقل عمومی و در نتیجه استفاده از خودرو شخصی و آلودگی این روزهای هوای شهر شده، ضمن رد این موضوع گفت: شاید بخشی از حمل‌ونقل عمومی فرسوده است و شاید چهرهٔ برخی اتوبوس‌ها یا صندلی‌ها بد باشد اما باز هم فعالیت دارند. امروز ما حتی در جاهایی که تکلیف نداریم خدمات ارائه دهیم، فعالیت داریم و حتی در روستاهای اطراف مثل قلات هم خدمات‌دهی ما برقرار است. شاید اتوبوس‌هایمان فرسوده باشد اما هیچ‌گاه خدمات‌دهی حوزهٔ حمل‌ونقل عمومی تعطیل نشده و از تمامی ظرفیت خود بهره برده‌ایم.

محمد فرخ‌زاده در خصوص کمبود واگن در خط ۲ مترو و اینکه تنها یک رام قطار در این خط فعال است نیز اظهار کرد: منزل خود من در مسیر همین خط است؛ مردم خودشان از این خط استقبال نکردند و این رام قطار هم در نهایت با ۲۰ مسافر و در واقع خالی تردد می‌کند.

وی در پاسخ به علت عدم استقبال از خط ۲ مترو گفت: شاید یکی از دلایل این اتفاق، وارد مدار نشدن چند ایستگاه اصلی از جمله ایستگاه دولت و استقلال باشد؛ البته به‌زودی این ایستگاه‌ها هم وارد مدار می‌شوند.

فرخ‌زاده در خصوص ساعت کم فعالیت و نبود پله‌برقی به‌عنوان یکی از دلایل عدم استقبال از این خط نیز عنوان کرد: پله‌برقی‌های ایستگاه قهرمان در حال انتقال است و به‌زودی نصب می‌شود و شاید حتی تا دو هفته آینده این کار صورت گیرد. همچنین پله‌برقی ایستگاه فرصت در خط یک نیز به‌زودی نصب می‌شود و برای سایر ایستگاه‌ها نیز به‌تدریج پله‌های برقی نصب خواهد شد.

وی در خصوص ساعت فعالیت خط ۲ مترو نیز گفت: در حال حاضر روزانه یک رام قطار از ساعت ۶ صبح تا ۱۸ خدمات ارائه می‌دهد و سر فاصلهٔ زمانی حرکت در این خط ۴۰ دقیقه است.

فرخ‌زاده در خصوص اینکه برخی مسئولان مدیریت شهری اظهار می‌دارند شهرداری توان خرید اتوبوس دارد اما تولیدکنندگان توان تأمین اتوبوس را ندارند، گفت: چه کسی این حرف را گفته؟ ما امسال فقط ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس داریم. این در حالی است که هزینهٔ خرید اتوبوس دیزل ۱۵ میلیارد تومان و هزینهٔ خرید اتوبوس برقی ۲۵ میلیارد تومان است.

وی در خصوص اظهار نظر دیگری مبنی بر اینکه شهرداری شیراز توان خرید واگن دارد اما مسئولین ارشد کشور اجازهٔ خرید نمی‌دهند، گفت: خرید واگن در انحصار وزارت کشور است و اجازهٔ خرید نمی‌دهند؛ اگر اجازه می‌دادند ما واگن‌های مورد نیاز را از بوژِن چین تأمین می‌کردیم.

فرخ‌زاده گفت: اما من برای حمایت از تولید داخلی با شرکت مپنا و معاونت علمی ریاست‌جمهوری، توافق نهایی برای خرید ۱۰ رام قطار را امضا کردیم که بر این اساس قرار شد تا ۳۶ ماه آینده اولین رام و ۲۴ ماه پس از آن ۹ رام دیگر را تحویل بگیریم.

وی ادامه داد: شیراز با تکیه بر دانش، تجربه و مهندسی نوین در مسیر تحول قرار گرفته و اجرای طرح «کم‌آلاینده»، نوسازی ناوگان و راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند، این شهر را یک گام دیگر به سمت الگوی حمل‌ونقل پاک، ایمن و کارآمد نزدیک می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز از تدوین و تکمیل مطالعات جامع حمل‌ونقل و نگهداری، مدل‌های تحلیلی، مطالعات امکان‌سنجی خطوط ریلی و طرح تفصیلی حمل‌ونقل شهری خبر داد و افزود: این مطالعات زمینه‌ساز اجرای پروژه‌های بزرگ شهری شده است. تمامی اقدامات در این حوزه بر اساس استانداردهای ملی و دانش مهندسی روز انجام شده است.

وی از احیای تفاهم‌نامهٔ رینگ شمال‌شرق و بزرگراه‌های کلیدی شیراز و اقدامات مربوط به اصلاح هندسی و ایمن‌سازی معابر خبر داد و تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات ما ساخت پارکینگ‌های چندمنظوره در نقاط مختلف شهر از جمله پارک‌سوار احمدی، کاراندیش، میدان غدیر و کنار بیمارستان‌هاست که در حال انجام است.

فرخ‌زاده با اشاره به نوسازی یک‌هزار و ۳۶۰ دستگاه تاکسی و اتوبوس و اجرای سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات فعال، به‌عنوان برخی دیگر از فعالیت‌های این حوزه گفت: علاوه بر این، پروژهٔ میدل‌باس‌ها که قابلیت پوشش مسیرهای طولانی‌تر را دارند، پس از دو سال دوباره در حال اجراست و در کنار آن سامانه‌های هوشمندِ کنترل ترافیک، ثبت تخلفات و کاهش نیروی انسانی در سطح شهر راه‌اندازی شده و بیش از یک‌هزار و ۱۲۵ مصوبهٔ ایمنی در ۹۸ جلسهٔ کمیتهٔ مشترک با پلیس راهور و استانداری به تصویب رسیده است.

اصلاح هندسی معابر پرحادثه، بهسازی علائم و تابلوها و آموزش و فرهنگ‌سازی ترافیکی در قالب کمپین‌ها و پویش‌های شهری از دیگر مواردی بود که این مقام شهری شیراز به آن اشاره کرد و گفت: شیراز به‌منظور جبران عقب‌ماندگی زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، چهار خط ریلی را همزمان در حال پیگیری دارد؛ چرا که بر طبق بررسی‌های انجام شده، حمل‌ونقل ریلی ۷۰۰ برابر ایمن‌تر از جاده‌ای است و به کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفیت هوای شهر کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۹ هزار واحد پارکینگ در شهر فعال است و ۱۰ هزار واحد دیگر برای محدودهٔ مرکزی پیش‌بینی شده است. در کنار این‌ها، پایانهٔ ۱۱۳ هکتاری ساماندهی خودروهای سنگین و رینگ دوم شهر نیز در حال اجراست.

فرخ‌زاده گفت: امسال ساخت ۱۷ پل هوایی در شهر پیش‌بینی شده که ۱۰ پل در ماه آینده آمادهٔ بهره‌برداری می‌شود

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true