
فرخنده آشوری – خبرنگار فارس آگاه، سومین مرحله از افتتاحهای متمرکز پروژههای عمرانی کشور دیروز با حضور رئیسجمهور و مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی، بهصورت ارتباط ویدئویی برگزار شد. در این مراسم، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی کارنامه عملکرد این وزارتخانه در دولت چهاردهم را تشریح کرد و مهمترین بخش برنامه را بهرهبرداری از قطعه هفتم آزادراه شیراز–اصفهان اعلام کرد.
صادق با اشاره به ماحصل این مرحله گفت: امروز، بیش از ۵۷ هزار واحد مسکن حمایتی در نقاط مختلف کشور افتتاح شده که بخشی در شهرهای جدید همراه با خدمات زیربنایی و بخشی دیگر در بافتهای بازآفرینی شهری قرار دارد. علاوه بر آن، پروژههای حملونقل جادهای و ریلی و طرحهای هواشناسی نیز وارد مدار بهرهبرداری شدهاند.
وی یادآور شد: این مرحله ادامه ۲ افتتاح بزرگ گذشته است: نخستین گام در بهمن سال گذشته با تحویل بیش از ۸۲ هزار واحد مسکن شهری و روستایی و اجرای ۲ هزار و ۳۰۰ پروژه حملونقل و هواشناسی، و دومین گام در سوم فروردین امسال با تحویل بیش از ۴۳ هزار واحد مسکن حمایتی و اجرای ۶۲ هزار طرح حملونقل، بازآفرینی و هواشناسی انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی، رویکرد عدالتمحور دولت چهاردهم را در این برنامهها پررنگ دانست و افزود: موفقیت این طرحها حاصل پیگیری مستقیم رئیسجمهور، همدلی میان کابینه، حمایت مجلس، همکاری استانداران و تلاش مهندسان و پیمانکاران سراسر کشور است.
او همچنین به نشست اخیر با ۱۴ سرمایهگذار بخش خصوصی در حوزه حملونقل ریلی اشاره و تصریح کرد: در این جلسه به استفاده حداکثری از توان تولید داخلی و ظرفیت ملی برای توسعه ریلی تاکید شد.
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، که برای بهرهبرداری از قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان به شیراز سفر کرده بود، در این مراسم توسعه و تکمیل کریدورهای آزادراهی کشور را راهبردی خواند و گفت: محورهای شرق–غرب و شمال–جنوب برای ارتقاء جایگاه ایران در ترانزیت بینالمللی حیاتی هستند.
وی مسیر کریدور شمال–جنوب را تشریح کرد که از بندر انزلی، با عبور از رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به بندر جاسک میرسد و خزر را به خلیج فارس متصل میکند.
به گفته بازوند، آزادراه شیراز– اصفهان بخشی کلیدی از این کریدور است که با اتصال دو مرکز اصلی استانهای فارس و اصفهان، مسافت را ۳۴ کیلومتر و زمان سفر را ۱۲۰ دقیقه کاهش میدهد.
این مقام کشوری افزود: اجرای این طرح باعث ارتقاء ایمنی مسیر، جلوگیری از بیش از ۵۵۰ کشته و مجروح در سال و صرفهجویی ۱۳۶ میلیون لیتر سوخت میشود.
این مقام مسئول متذکر شد: آزادراه شیراز–اصفهان در کل ۳۷۰ کیلومتر طول دارد و امروز قطعه هفتم به طول ۱۲ و نیم کیلومتر با ۶ خط عبوری افتتاح شد. تاکنون بیش از ۹ هزار میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده و ارزش روز پروژه به ۲۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.
بازوند از تلاش استاندار فارس، سردار خرسندی، سردار طلایی و دیگر دستاندرکاران پروژه قدردانی کرد.
حسینعلی امیری، استاندار فارس، نیز در این مراسم این پروژه را حلقهای مهم در توسعه زیرساختی استان خواند و گفت: قطعه هفتم که ورودی شهر شیراز را شامل میشود، پس از ۱۲ سال انتظار به بهرهبرداری رسید و فاصله این شهر تا اصفهان را ۲ ساعت کاهش داد.
امیری با اشاره به بدهی یک و هفت دهم همتی پروژه پیش از دولت چهاردهم توضیح داد: بخش عمده بدهی پیمانکاران با سیاست مولدسازی پرداخت شد و دولت باقی آن را تأمین کرد.
وی مزایای پروژه را در کاهش تصادفات، صرفهجویی سوخت و ثبت روزانه حدود ۲ هزار تردد دانست و خواستار آغاز سریع عملیات قطعه هشتم آزادراه شیراز–بوشهر شد.
در ادامه، محمدمهدی عبدالهی مدیرکل راه و شهرسازی فارس، اعلام کرد: قطعه هشتم بهزودی وارد فاز اجرایی شده و روند انتخاب شریک و برنامههای کاری در حال انجام است. وی گفت: تکمیل قطعه هفتم، اتصال کامل آزادراه شیراز–اصفهان را فراهم کرده و این مسیر ۱۳۰ کیلومتر طول سفر را کوتاهتر میکند؛ کاهش هزینه، زمان، ترافیک و تصادفات از نتایج آن است.
او با اشاره به امکانات موجود آزادراه، استانداردهای ایمنی، روشنایی، پایگاههای اورژانس، پمپبنزین و مجتمعهای رفاهی را از جمله خدمات تامینشده دانست و افزود: در مسیر قطعه هفتم و محدوده شهرستان بیضا دوربین عوارضی نصب نشده و تنها دوربینهای ترافیکی فعال هستند.
عبدالهی تاکید کرد: این مسیر علاوه بر خدمترسانی به استان فارس، تردد در استانهای بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و مسیرهای جنوبی کشور را روان و امنتر کرده است.