true

منوچهر صهبائی ، رهبر ارکسترسمفونیک تهران در گفت و گو با شهرمردم :
توسعه فرهنگی کشور نیازمند توجه به فعالیت ارکسترهای سمفونیک در شهرهای بزرگ است
فاطمه ملوزه-فارس آگاه
ارکسترسمفونیک فارس در روزهای هفتم و هشتم خردادماه در تالار حافظ بر روی صحنه رفت. ارکسترسمفونیکی که به حق قوی بود و شنونده آشنا و ناآشنا به موسیقی را میتوانست مجذوب خود کند. این اجرا چنان مورد استقبال مخاطبان خود قرار گرفت که در شب اول ۴ قطعه نیز در پایان اضافه بر قطعات اصلی اجرا شد.
این ارکسترسمفونیک فارس در دو پارت و چهار قطعه اجرا شد و هر پارت شامل دو قطعه بود. قطعه اول به نام اورتور تراژیک اثر یوهانس برامس، قطعه دوم سمفونی شماره ۸ اثر فرانس شوبرت، سمفونی سوم به نام سوئیت آلرزین اثر جرج بیزه و آخری فنلاندیا اثر ژان سیبلیوس اجرا گردید که به گفته تماشاگر منتقد و موسیقیدان پارت دوم بهتر از پارت اول اجرا شد و قویتر بود. در ادامه منوچهر صهبائی به همراه گروه موسیقی شیرازی در اجرای شب هفتم این ارکستر به دلیل استقبال مردم چهار قطعه بیز هم اضافه بر قطعات مشخص شده اجرا کرد.
رهبری این اجرا را رهبری مهمان که برترین رهبر ارکسترسمفونیک ایران است، یعنی منوچهر صهبائی بر عهده داشت. مدیر هنری و رهبر دائم این ارکستر را هم ابراهیم بذرافکن عهدهدار است. مدیر اجرایی ارکستر هم بر عهده فرامرز فاطمی است. ارکسترسمفونیک فارس به ادعای ابراهیم بذرافکن برترین ارکسترسمفونیک در ایران بعد از ارکسترسمفونیک تهران است.
* موسیقی سمفونیک، نماد فرهنگ جهانی است و ایران نیز سهمی از آن دارد
رهبر ارکسترسمفونیک تهران در پاسخ به خبرنگار شهر مردم درباره انتخاب این قطعات از بین قطعات مشهور جهان گفت: من از بین مشهورها مشهورترینها را انتخاب کردم.
منوچهر صهبائی در مورد قطعات اضافهتری که اجرا شد بیان کرد: معمولاً در کنسرتها متداول است که اگر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت یک یا دو قطعه کوتاه اضافهتر اجرا شود، ولی استقبال شیرازیها به حدی خوب بود که ما در یک شب چهار قطعه بیز اجرا کردیم.
صهبائی در پاسخ به این سوال که «آیا گشایش فرهنگی با این دست کنسرتها و ارکسترسمفونیکها در جامعه اتفاق خواهد افتاد» اظهار کرد: من حدود سی و پنج سال در اروپا کار کردم و زندگی کردم و به ایران بازگشتم تا به این هنر در سرتاسر کشورمان کمک کنم. اول برای ارکسترسمفونیک تهران آمدم. چون ارکسترسمفونیک تهران را میخواستند در سال ۸۶ منحل کنند. من هم همان زمان از همه کارهایم در اروپا استعفا دادم و ثمره ۳۵ سال زندگیام را در اروپا رها کردم و به ایران بازگشتم تا این اتفاق نیفتد. در حال حاضر هم اگر شهرستانهای ما گروه ارکستر داشته باشند تا آنجا که بتوانم کمکشان میکنم.
وی در مورد جایگاه موسیقی سمفونیک در جهان افزود: موسیقی سمفونیک یک موسیقی کلاسیک جهانی است. همه کشورهای متمدن جهان از کالیفرنیا و لسآنجلس و تا ژاپن در تمام کشورها در کنار موسیقیهای محلیشان موسیقی ارکسترسمفونیک هم وجود دارد و این یک نماد فرهنگ و هنر جهانی است. ما هم یکی از کشورهای جهان هستیم و باید از این هنر استفاده کنیم. نهتنها در شیراز بلکه در تمام شهرهای بزرگ ایران اگر ارکسترسمفونیک باشد خیلی خوب است.
رهبر ارکسترسمفونیک تهران در مورد هنر ارکسترسمفونیک شرح داد: این موسیقی واقعاً هنر است. مسئله خوانندگی، بزنوبکوب و پایکوبی در آن جایی ندارد و ریشه آن در تمدن اروپایی است که آغازش از قرونوسطا است که نقطه اوج آن در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی است.
منوچهر صهبائی درباره چالشهای ارکسترسمفونیک هم گفت: داشتن یک گروه ارکسترسمفونیک خیلی زحمت دارد. اگر نوازنده حرفهای باشد که خیلی خرج دارد. کسانی که در کارهای هماهنگیهای گروه کار میکنند خیلی زحمت فراوانی میکشند. مدیر هنری و اجرایی زحمات بسیاری میکشند. برای مثال همین ارکستری که ما اجرا کردیم از دیماه برنامهریزیشده است و در اسفندماه تمرینها شروع شده است. من هم در چند مرحله برای تمرین به شیراز آمدم. اجرای ارکسترسمفونیک کاری بسیار سخت است و یک علم است.
صهبائی در پایان دررابطهبا توسعه فرهنگی هنری در کشور هم اظهار کرد: اگر بخواهیم به توسعه فرهنگی در کشور اهمیت دهیم باید به ارکسترها توجه ویژه در تمام شهرهای بزرگ ایران کرد.
true
true
https://farsagah.ir/?p=65717
true
true