- ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
- اخبار منتخب
- کد خبر 19906
- 72 ШЁШШІШЇЫЊШЇ
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
از تکمیل بزرگترین پروژه عمرانی شهر شیراز پس از مترو تا گره کور تقاطع جام جم ، شهردار شیراز، خبر داد: رونمایی از فاز نهایی بزرگراه شهید سلیمانی تا آذرماه ، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس آگاه اگر مترو را کنار بگذاریم، بی شک بزرگراه شهید سلیمانی یا همان کوهسار مهدی، دومین پروژه بزرگ شهر شیراز است که طی این سالها، اجرا شده است. پروژه ای که حتی میتوان از آن، پس از پروژه های ریلی درون شهری به عنوان بزرگترین پروژه شهری حال حاضر کشور، هم یاد کرد. اما این پروژه، یک رکورد دیگر هم دارد و آن، مدت زمان طولانی اجرا است. پروژه ای که کمتر از دو دهه از آغاز ساخت آن گذشته اما به رغم وعده و وعیدهای مسئولین، تا کنون به بهره برداری نرسیده است. اما در دومین بازدید شبانه شهردار شیراز و خبرنگاران؛ مسئولین، خبر از افتتاح این پروژه تا آذر ماه، دادند. در این بین با توجه به فعالیت گسترده شبانه در این محل، به نظر میرسد که در مدت زمان تعیین شده، این پروژه به اتمام برسد اما این در صورتی است که همه این پروژه، شبانه روز در حال کار باشد. حال، با این تفاسیر باید نشست و دید آیا آذر ماه، این پروژه به بهره برداری خواهد رسید یا خیر؟
به گزارش خبرنگار فارس آگاه ، شهردار شیراز در حاشیه بازدید شبانه پروژه بزرگراه شهید سردار سلیمانی با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: امروز همه چشم انتظار افتتاح این پروژه هستند. این پروژه، ۱۵ سال قبل شروع شد و ۶ تا ۷ سال قبل، دو فاز از آن، یکی پس از دیگری به بهره برداری رسید. اما فاز سوم از سه راهی بزرگراه قبل از چمران تا کمربندی جوادیه، به طول ۷ کیلومتر باقی ماند.
محمد حسن اسدی، افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی پروژه به صورت شبانه روزی، در حال انجام است و همین امشب در ۸ جبهه، کار در این پروژه در حال انجام است، با این روند، ۳ تا ۴ ماه آینده، این پروژه به اتمام می رسد.وی، با اشاره به تاثیر این پروژه در تسهیل عبور و مرور، اضافه کرد: تا کنون چندین هزار میلیارد تومان صرف تملک و اجرای این پروژه شده، در فاز سوم، با توجه به وجود ۴ تونل، کار مقداری سخت تر بود اما امروز پیمانکار به سرعت در حال فعالیت است.
شهردار شیراز، گفت: علاوه بر این بزرگراه، ما در ضلع شمال آن، پروژه بام شیراز را داریم که از چند ماه قبل برای استفاده مردم از این تفرجگاه قرار شد در این محل یک پارکینگ و راه دسترسی و حتی پلهای عابر پیاده ایجاد کنیم و در کنار آن، در سمت جوادیه هم مسیر دوچرخه کوهستان به طول ۲۵ کیلومتر تا دروازه قرآن، اجرا شده که در کمتر شهری، چنین پیست دوچرخه سواری، داریم.
وی، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه هفته دولت، گفت: به مناسبت هفته دولت ۲۷۰۰ میلیارد تومان پروژه در شیراز، افتتاح میشود و در سفر رییس جمهوری هم چند هزار میلیارد تومان، پروژه را به بهرهبرداری خواهیم رساند.اسدی، با بیان اینکه مشکلات مالی همیشه بر سر راه اجرای پروژه های شهری، بوده است، گفت: این موارد همیشه بوده اما مدیریت شهری قبل از اجرای هر پروژه، باید منابع مالی آن را ببیند امروز شرایط مالی سخت است و با توجه به اینکه بازار ملک در رکورد رفته، این موضوع بر درآمد شهرداری هم تاثیر گذاشته و همین، کار را سخت تر میکند اما وقتی کارفرما شیفت شب را میبیند قطعا فکر همه چیز را کرده،این، به آن معنا است که توانسته شیفت روز خود را تامین کند که به فکر شیفت شب افتاده است.شهردار شیراز، در پاسخ به سوالات خبرنگار فارس آگاه در خصوص گره کور ابتدای این پروژه، از سمت بلوار جام و جم و تقاطعی که قرار بود در این محل، احداث شود اما به سرانجام نرسید؛ گفت: بخشی از پروژه تقاطع جام جم انجام شده اما بخش دیگر منوط به تملک ۲۵۰۰ متر مربع زمین سر راه پروژه است که متعلق به صدا و سیما است و ما دائم در حال رایزنی برای تملک این ملک، هستیم.
*پروژه طبق زمان بندی در حال اجراست
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز هم در جمع خبرنگاران، ضمن ارایه گزارشی از روند اجرای این پروژه، گفت: این پروژه، طبق زمان بندی، در حال اجرا است و بخش نهایی آن، تا آذر ماه به بهره برداری میرسد. امشب در این بازدید در خصوص زیباسازی، فضای سبز و روشنایی پروژه هم تاکید شد و مقرر شد سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری هم در این زمینه اقدام کند.
رضا محمدیان، با اشاره به فعالیت تعداد زیادی ماشین آلات، در هر شیفت کاری این پروژه؛ افزود: شاید حق این بود پروژه در سال ۹۷ و ۹۸ تمام شود اما با توجه به توقف پروژه در یک مقطع، کار ادامه پیدا نکرد اما از چند ماه قبل، کار با شدت بیشتری آغاز شد.وی با اشاره به تملک ۵۸ هکتار در ۷ کیلومتر طول مسیر این پروژه، گفت: برای اجرای کل این پروژه، به قیمت امروز بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و اجرای تنها فاز سوم آن ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.محمدیان، در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه با توجه به استفاده از طبیعت زیبای این مسیر به عنوان یک جاذبه جدید گردشگری طبیعی، گفت: پارک بام شیراز با ۴۰۰ هکتار وسعت در شمال این پروژه است و میتوان از این گونه ظرفیتها، نیز برای توسعه گردشگری شهر، استفاده کرد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هم گفت: عملیات عمرانی این ۷ کیلومتر از دو دهه قبل آغاز شده و در مدیریت جدید، تصمیم بر این شد که با اجرای این ۷ کیلومتر که کلیدی ترین بخش است، کل پروژه زیر بار ترافیک برود.محمد امین افزود: با تکمیل این پروژه، شهروندان میتوانند ۱۴ کیلومتر طول این پروژه را در طول ۱۳ دقیقه بپیمایند این در حالی است که از مسیرهای دیگر در یک ترافیک عادی این زمان بیش از دو برابر میشود.وی ادامه داد: هم اکنون فعالیت پروژه شبها در۸ جبهه و روز در ۱۳ جبهه در حال انجام است و این پروژه آذر ماه افتتاح میشود.رییس کمیسیون عمرانی کلانشهرهای کشور، گفت: در حال حاضر در میان پروژه های شهری کشور، جدای از مترو هیچ پروژه ای با این عظمت نداریم پروژه ای که ۶۵۰۰ میلیارد تومان صرف تملک و اجرای آن، شده است.
وی، در خصوص علت تاخیر در این پروژه هم گفت:علت اصلی تاخیر در اجرای پروژه تغییر نقشه و ۲ رانشی بود که در سال ۹۹ رخ داد و دو سال پروژه، تعطیل شد اما با توجه به ریزشی بودن و مستعد بودن کوه شمال پروژه برای رانش، در این محل ایمن سازی لازم در حال انجام است و مشکلی از این نظر، نداریم.بزرگترین پروژه عمرانی شهر پس از مترو در حالی به خط پایان خود نزدیک میشود که در پایان راه، یک سنگ بزرگ بر سر راه آن، قرار گرفته که شاید حلاوت شیرینی افتتاح آن را در همان ابتدای مسیر، تلخ کند و آن چیزی نیست جز پروژه ناکام تقاطع جام جم و محل تلاقی بزرگراه شهید سلیمانی با بلوار جام جم. محلی که هم اکنون هم به ویژه در برخی ساعتها ترافیک آن به حدی است که داد شهروندان شیرازی را به آسمان برده است و با تکمیل پروژه بزرگراه، قطعا این ترافیک چند برابر میشود. تقاطعی که حتی اگر شروع هم شود حداقل اجرای آن، یکی دو سالی به طول می انجامد. حال باید دید مسئولین مدیریت شهر، آیا میتوانند عملیات اجرایی این پروژه را هم به همان سرعت اجرای بزرگراه، به سرانجام رسانند؟