![برخورد سرد شیرازی ها با فرستادگان سیمرغ برخورد سرد شیرازی ها با فرستادگان سیمرغ](https://farsagah.ir/wp-content/uploads/2025/02/برخورد-سرد-شیرازی-ها-با-فرستادگان-سیمرغ.jpg)
دبیر بیستوچهارمین جشنواره فیلم فجر شیراز:به جشنواره فیلم فجر باید با دید وسیعتری نگاه کرد و برای جذب مخاطب باید ژانرهای مختلفی در آن حضور داشته باشد، به گزارش فاطمه ملوزه خبرنگار فارس اگاه ، بیستوچهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی دیروز در شهر شیراز با اکران ویژه فیلم موسی کلیمالله در سالن سبز تالار حافظ به کار خود پایان داد که برای اکثر فیلمها سالنهای اکران آنطور که باید و شاید پر نمیشدند و مورد استقبال مردم و علاقهمندان سینما قرار نمیگرفت.
امسال بلیت فروشی در تالار حافظ عاملی برای کم شدن استقبال مردم بود
دبیر بیستوچهارمین جشنواره فیلم فجر شیراز در گفتوگو با خبرنگار «فارس اگاه» درباره استقبال مردم از این جشنواره گفت: از چهارشنبه شب ۱۷ بهمن استقبال از جشنواره کمی بهترشد چون تبلیغات شهری از روز شانزدهم بهمنماه آغاز شد؛ در نتیجه از روز چهارشنبه استقبال پرشورتری از اکران فیلمها توسط مردم صورت گرفت.
سولماز دهقانی درباره تفاوت میزان استقبال مردم از جشنواره امسال به نسبت سال گذشته به خبرنگار ما گفت: در جشنواره سال قبل در تالار حافظ با تصمیم مدیریت وقت آن زمان فیلمها رایگان اکران میشدند؛ به همین دلیل قطعاً در جشنواره پیشین استقبال به نسبت امسال که هر بلیتی هشتاد هزار تومان به فروش میرسید، با استقبال بیشتری روبرو شده است.
دهقانی در پاسخ به این سوال که مردم از کدام ژانرها بیشتر استفاده کردند؛ بیان کرد: طبق مستندات و بلیتفروشی که اتفاق افتاده، استقبال از فیلم آنتیک خوب بود. چون این فیلم ژانر کمدی دارد با استقبال نسبتا خوبی از جانب مردم روبرو شد. بعد از ژانر کمدی، ژانر اجتماعی بهتر مورد استقبال قرار گرفته است.
وی درباره اهمیت جلسات نقد و بازخوردهای دریافتی از آن اظهار داشت: جلسات نقد و بررسی به دلیل اینکه در زمان بدی برگزار میشد؛ مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت. ولی جلسه نقدی که در ارتباط با نقد و بررسی انیمیشن افسانه سپهر برگزار شد، چون با حضور عوامل انیمیشن و صداپیشگان شیرازی این انیمیشن بود مورد استقبال زیادی قرار گرفت. وی در ادامه افزود: جلسات نقد معمولاً زمانی مورد استقبال عموم مخاطبان قرار میگیرند که این جلسات با حضور عوامل فیلم برگزار شود که متاسفانه به دلیل اینکه جشنواره در اصل در تهران برگزار میشود و عوامل فیلمها معمولاً در جشنواره تهران شرکت میکنند جلسات نقد در شیراز بدون عوامل فیلمها برگزار میشود و نمیتواند با استقبال خوبی از جانب مخاطبان همراه شود و اینگونه جلسات نقد بدون حضور عوامل فیلمها بیشتر مورد استقبال متخصصان سینما قرار میگیرد.
**بیشتر فیلمهای جشنواره زندگینامهای بود
دبیر بیستوچهارمین جشنواره فیلم فجر شیراز درباره راهکارهای جذب بیشتر مخاطب افزود: به جشنواره فیلم فجر و سینما باید با دید وسیعتری نگاه کرد و برای اینکه جشنواره بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد؛ باید فیلمهایی از ژانرهای مختلف در آن حضور داشته باشند. از این تجربه میشود در موسیقی و تئاتر هم استفاده کرد. باید از کارهای متفاوتتر و ژانرها و موضوعات متنوعتر هم برای نمایش در جشنواره ها انتخاب کرد تا سلیقه همه مخاطبان مورد توجه قرار گیرد.
دهقانی در مورد ژانر فیلمهای حاضر در جشنواره گفت: متاسفانه در سبد انتخاب فیلمها برای جشنواره ژانرهای متفاوتی دیده نشده بود. بیشتر فیلمها حول بیوگرافی و زندگینامهای بود. فیلم اسفند، خدای جنگ، اشک هور هم در ژانر جنگ بودند. فیلم تاکسیدرمی و سونسوز فیلمی بود که در ژانر و موضوع کمی متفاوت بود. این دو تا حدی کمدی بودند. بهتر است برای سالهای بعد از کسانی که در سالهای قبل در جشنواره حضور داشتند دعوت به حضور کنند تا تنوع آثار بیشتر از امسال شود.
**در سه سال گذشته شاهد یک افتی در کیفیت فیلمهای تولیدی بوده ایم
نویسنده، منتقد، کارگردان و بازیگر تئاتر درباره جشنواره امسال گفت: برگزاری بیستوچهارمین جشنواره فیلم فجر اتفاق بسیار بزرگی در استان فارس است. در سالهای پیش همه کسانی که علاقهمند به فیلمها بودند یا باید به تهران میرفتند که بتوانند فیلمها را ببینند یا باید تا اکران عمومی منتظر میماندند که بسیاری از فیلمها هم بخاطر ممیزیها به اکران عمومی نمیرسید. این فرصت بسیار عالی است که مردم میتوانند بسته به مسافت خانهشان به سه نقطه شیراز بروند و فیلمها را در تالار حافظ، هنر شهر آفتاب و پردیس سینمایی امین تارخ مشاهده کنند.
نوید جعفری درباره کیفیت فیلمها بیان کرد: در سه سال گذشته ما شاهد یک افتی در کیفیت فیلمها بودیم. ما منتظر هستیم که وسط فیلمسازهای جوان یک فیلم متنوع و یا خوبی ببینیم. بیشتر مواقع آنچه که با آن روبرو بودیم فیلمهایی بود که با حمایت ارگانها تولید میشدند و این فیلمها عموماً از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و اتفاقا برای این فیلمها بودجه بسیاری هم خرج شده است ولی متاسفانه کیفیت فدای آن بودجه تزریقی شده است و در این فیلمها خلاقیت چندانی دیده نمیشود.
جعفری در ادامه به تحلیل فیلمهای اکرانشده در جشنواره پرداخت و اظهار کرد: در بیشتر فیلمهای اکرانشده در این جشنواره موضوعات خوبی دیده میشود ولی با پرداختهای بسیار ضعیف، کیفیت این فیلمها پایین آمده است. در دو، سه روز گذشته چند فیلم خوب اکران شد. فیلم آبستن، فیلم ناتور دشت و سونسوز که فیلمی ترکی است و با زیرنویس فارسی اکران شد ولی به دلیل پرداخت خوب این فیلم مورد استقبال مردم قرار گرفت.
وی در ادامه به فیلم پیر پسر که در تهران اکران سهساعته در سانس ویژه داشته است اشاره کرد و افزود: این فیلم مورد استقبال بسیار مردم قرار گرفته است و امیدواریم که در شیراز هم به زودی با حضور فیلمسازها و منتقدان فیلم اکران شود.
**در فیلمهای اکرانشده امسال تنوع ژانر آنچنانی دیده نمیشد
نویسنده، منتقد، کارگردان و بازیگر تئاتر درباره استقبال مردم از جشنواره امسال بیان داشت: استقبال امسال به نسبت دو سال گذشته با تغییر مدیریتی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس پیش آمده است و توجه و احترامی که به هنرمندان و اهالی رسانه گذاشتند، قابلتوجهتر است. در تالار حافظ افراد هنرمند در همه رشتهها و همه فعالان رسانه میتوانند بیایند و فیلمها را به راحتی ببینند و امیدواریم که در دیگر برنامهها شاهد این استقبال باشیم.
نوید جعفری در مورد تنوع ژانرها در جشنواره فیلم فجر امسال به خبرنگار شهر مردم پاسخ داد: عموم فیلمهایی که در جشنواره فیلم فجر شرکت میکنند متعلق به سینمای بدنه است و طبقه عمومی را در بر میگیرد و خیلی کم پیش میآید که فیلمهای مستقل در آن دیده شود. اما در فیلمهایی که در تالار حافظ امسال اکران شدند تنوع ژانر آنچنانی دیده نمیشد.
جعفری در ادامه بیشتر ژانرهای فیم های جشنواره را در حیطه کلاسیک دانست. موضوعات را هم در زمینه دفاع مقدس، اجتماعی، کمدی بیان کرد.
وی در پایان درباره اهمیت برگزاری جلسات نقد فیلم افزود: در مجموع جلسات نقد، تحلیل و بررسی در همه اشکالش میتواند مؤثر واقع شود. هر تجربه فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی اگر به بوته نقد و تحلیل گذاشته شود، ایراداتش مشخص نمیشود.
جعفری در مورد استقبال از جلسات نقد در پایان به خبرنگار شهر مردم گفت: به نظر من اگر یک چهارم شرکتکنندگان در اکران فیلمها در جلسات نقد شرکت کنند آن جلسه نقد موفق بوده است. در حال حاضر که تالار حافظ با ظرفیت ۸۰۰ نفری بهطور معمول ۲۰۰ صندلی آن در اکرانها پر میشود، اگر حدود ۴۰ یا ۵۰ نفر هم در جلسات نقد شرکت کنند، آن جلسه نقد مورد استقبال مخاطبان واقع شده است. در نتیجه با توجه به استقبال مخاطبان این جشنواره از اکران فیلمها، جلسات نقد از سوی مخاطب ویژه خود مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.