true
سید محی الدین حسینی ارسنجانی – فارس آگاه
معمولا مطرح میشود که عمده دلیل اصلی و مهم ترک تحصیل دانش آموزان بویژه دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری مساله مالی و اقتصادی است حال انکه این مساله یکی از انبوه مسائل پیش روی افراد ترک تحصیل کننده در ایران است و مسائل دیگری مزید بر این علت و مساله میباشد. فقدان نقشه راه برای توسعه آموزشی و حداکثر پوشش مناطق کشور به آموزش مقطع دبستانی و مقاطع بالاتر و نداشتن برنامه ای مشخص در زمینه های حمایت از فراگیران اموزش و داوطلبان تحصیل در مناطق محروم و روستایی یک مساله مهم در ترک تحصیل دانش اموزان بویژه دانش اموزان استانهای مرزی و محروم کشور است که وزارت اموزش و پرورش همواره با آن روبرو بوده و هست. دلیل دیگر آن نبود معلم و کلاس درس در مقاطع تحصیلی از ابتدایی به بالا در اماکن محل تحصیل افرادی است که ناخواسته بنا بر کم کاری اموزش و پرورش مجبور به ترک تحصیل در این مناطق نموده اند. دوری راه و سختی مسیر،نبود وسایل نقلیه جابه جایی روزانه دانش اموزان طالب علم و تحصیل از مبدا به مقصد و فقر فرهنگی و مادی از دیگر دلایل ترک تحصیلیهای فراوانیست که به نسبت جمعیت کشور و تعداد دانش اموزان ایرانی در حال تحصیل تعدادشان قابل ملاحظه و البته نگران کننده است. ایران در حال حاضر یک میلیون ترک تحصیل کرده واقعی دارد و با احتساب افراد قبلی در دوره های گذشته تحصیلی قریب به سه میلیون نفر ترک تحصیل نموده در چهار دهه اخیر دارد. مرکز آمار ایران اعلام کرده حدود ششصد هزار نوجوان ایرانی پس و دختر بین سنین ۱۵ تا ۱۷ سال قبل از ورود به مقطع دبیرستان،بنا به دلایلی که اصلیترین آن،فقر و محرومیت است،مجبور به ترک تحصیل میشوند. برابر آمارهای موجود نرخ ترک تحصیل دوره ابتدایی در سالهای اخیر کمتر از یک درصد یعنی عدد «۰.۹۹ درصد» بوده اما فعلا به عدد «۱.۲درصد» رسیده و در دوره متوسطه اول نیز «۴.۱۱ درصد» بوده که به مرور به «۵.۴۷ درصد»رسیده و سیری صعودی داشته است.با این اوصاف باید منتظر افزایش بی سوادیها و ترک تحصیلیها ی بیشتر در ایران و به دنبال آن بروز انواع ناهنجاریهای جدید در ایران طی سالهای آتی بود.مجلس و دولت بایستی با همفکری و تصمیم گیری به دنبال چاره یابی و اقدام درست در زمینه پیشگیری و بازگشت انبوه ترک تحصیل شدگان باشند و مشوقهای لازم در این زمینه را برای کسانی که به دنبال ادامه تحصیلاتشانند در نظر گیرند.وزارت آموزش و پرورش نیز باید دفتر توسعه مناطق محروم خود را فعال و رسیدگیها و پیگیریهای بهتر و بیشتری در زمینه مسائل آموزشی و درسی دانش اموزان ساکن و در حین تحصیل یا ترک تحصیل نموده این مناطق داشته باشد.
true
true
https://farsagah.ir/?p=24922
true
true