
منشور تحول روابط عمومي ايران با هدف ايجاد تحول بنيادين در روابط عمومي و ارتقاي جايگاه آن در سازمانها و جامعه، توسط اساتيد و متخصصان روابط عمومي کشور تدوين و منتشر شد.
به گزارش فارس آگاه به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي استان آذربایجان شرقی، منشور تحول روابط عمومي ايران با هدف ايجاد تحول بنيادين در روابط عمومي و ارتقاي جايگاه آن در سازمانها و جامعه، توسط اساتيد و متخصصان روابط عمومي کشور تدوين و منتشر شد.
اين منشور که شامل ۹ ماده است، چارچوبي جامع براي ارتقاي عملکرد، اثربخشي و مديريت نظام ارتباطات سازمانها (اعم از دولتي، نيمه دولتي و خصوصي) ارائه ميدهد.
دبير کارگروه تدوين منشور تحول روابط عموميهاي کشور در حاشيه گردهمايي مديران و کارشناسان روابط عمومي دستگاههاي اجرايي آذربايجانشرقي در گفتگو با خبرنگاران با بيان اينکه اين منشور با تأکيد بر رويکردهاي نوين ارتباطي، استانداردهاي بينالمللي و با در نظر گرفتن نقش حياتي روابط عموميها در پيشبرد اهداف توسعهاي کشور، تحقق اهداف سازمانها و ارتقاي سطح آگاهي و اعتماد عمومي و ايجاد سرمايه اجتماعي، تدوين شده است گفت: اين منشور نقشه راهي نو براي اعتلاي نظام ارتباطات يکپارچه کشور و دغدغههاي متخصصان و کارشناسان روابط عمومي در خصوص جايگاه روابط عمومي در کشور است.
حميد شکري خانقاه اضافه کرد: براي تدوين اين منشور جلسات و هم انديشيهاي متعددي صورت گرفته و معتقديم اين سند راهبردي ميتواند به عنوان نقشه راهي براي تحول روابط عمومي در ايران مورد استفاده همه سازمانها، انجمنهاي تخصصي و دانش پژوهان قرار گيرد.
وي با بيان اينکه تدوين منشور تحول روابط عمومي ايران؛ از استقلال تا هوش مصنوعي، همه چيز براي ايجاد و گسترش يک روابط عمومي مدرن است با ارايه محورهاي اصلي منشور گفت: تحول در فرآيند جذب و آموزش نيروي انساني: جذب نيروهاي متخصص و متعهد، ارائه برنامههاي آموزشي بهروز و ايجاد فرصتهاي يادگيري و رشد فردي براي کارکنان، بازنگري در ساختار و تشکيلات سازماني: طراحي ساختار سازماني منعطف و چابک، تعريف مشاغل تخصصي و تامين تجهيزات و فناوريهاي نوين، استقلال رأي و مشارکت در تصميمگيريهاي استراتژيک: حضور فعال روابط عمومي در تصميمگيريهاي کلان سازمان و برخورداري از بودجه مستقل، رويکرد مسئلهمحوري و برنامهريزي راهبردي: شناسايي و تحليل مسائل سازمان و تدوين برنامههاي راهبردي با هدف دستيابي به اهداف کلان، نظاممندي فرآيندهاي نوين ارتباطي و نوآوري: استفاده از فناوريهاي نوين و ابزارهاي ديجيتال، بهويژه هوش مصنوعي، براي ارتقاي ارتباطات، ارزيابي و اندازهگيري اثربخشي فرآيندها: تعيين شاخصهاي کليدي عملکرد (KPIs) و سنجش مستمر اثربخشي اقدامات روابط عمومي، ايفاي نقش روابط عمومي در توسعه ملي و مسئوليت اجتماعي: مشارکت در پروژههاي ملي، ترويج فرهنگ سازماني و ارزشهاي اخلاقي و رفتارهاي مسئولانه، مديريت ارتباطات راهبردي و اخلاق حرفهاي در بحران: تدوين برنامههاي مديريت بحران، رعايت اصول اخلاق حرفهاي و اطلاعرساني شفاف و بهموقع و اصلاح فرآيندهاي ارتباطي سازمانها با مردم: تسهيل و تسريع ارتباطات، حذف پيچيدگيهاي اداري و کاهش فساد اداري از مهمترين محورهاي اين منشور است.
دبير کارگروه تدوين منشور تحول روابط عموميهاي کشور ادامه داد: تدوينکنندگان اين منشور آقايان داود زارعيان، حميد ضيايي پرور، احمد يحيايي ايلهاي و حميد شکري خانقاه هر کدام با سه دهه تجربه موثر در محيط دانشگاهي و مديريت روابط عمومي سازماني و انتشار آثار علمي و کتابهاي کاربردي در حوزه روابط عمومي بر اين باورند که با اجراي کامل آن، و همراهي و مشارکت سازمانها و ارگانها و انجمنهاي متولي ميتوان شاهد تحولي چشمگير در روابط عمومي ايران بود و به ارتقاي سطح آگاهي، افزايش اعتماد و ارتقاي مشارکت عمومي و افزايش سرمايه اجتماعي کمک کرد.
وي در اين خصوص گفت: ما با التزام به اين اصول و تلاش براي بهبود مستمر نظام ارتباطات يکپارچه کشور، خواهيم توانست شاهد تحولي چشمگير در راستاي تعالي سطح آگاهي، افزايش اعتماد و ارتقاي مشارکت عمومي و در نهايت ايجاد سرمايه اجتماعي پايدار با ايجاد روابط عمومي راهبردي مردممدار و سازمانمحور در ايران باشيم.
گفتني است، اين منشور در اختيار تمامي سازمانها و نهادهاي دولتي و خصوصي قرار گرفته است تا با بومي سازي و اجراي آن، گامي مهم در جهت توسعه پايدار کشور و تحول بنيادين روابط عمومي مدرن در جامعه برداشته شود.