×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۲ دی - ۱۴۰۳  
true
true
حوزه حمل و‌نقل و ترافیک شیراز نفس تازه کرد

از رونمایی اولین ایستگاه شارژ ماشینهای برقی جنوب کشور تا کلنگ زنی بزرگترین پارک سوار شهر و نوسازی ناوگان حمل و نقل، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، همزمان با هفته حمل‌ونقل و ترافیک، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زنی و رونمایی شد. رئیس شورای شهر شیراز در مراسم رونمایی و کلنگ‌زنی پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل شهر با اشاره به اهمیت این حوزه گفت: خدا را شاکریم که امروز نام شهرداری شیراز به عنوان یک مجموعه موفق در خدمت‌رسانی به مردم در کشور می‌درخشد. برای شورای شهر هم موجب افتخار است که عواملی که برای اداره شهر انتخاب کرده، موفق بوده طبق برنامه‌ای که تدوین کرده‌اند، کار را پیش برده‌اند.

سید ابراهیم حسینی افزود: موفقیت شهرداری، موفقیت شورای شهر است و در همه جا کنار هم هستیم، چه در زمان مشکلات و چه در زمان موفقیت‌ها و اتفاقات خوب و امروز هم در حوزه حمل‌ونقل شاهد اتفاقات خوبی هستیم. وی تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است مردمند و اگر مترو برای ما اولویت دارد، چون برای مردم مهم است. از آنجا که با کار شما مردم خوشحال می‌شوند و ما به نمایندگی از مردم از این اقدامات تشکر می‌کنیم.

رئیس شورای شهر شیراز گفت: نتیجه و حاصل تمام این فعالیت‌ها تبدیل شیراز به شهری برای زندگی آرام است و شهروندانش از حاصل کار شما رضایت دارند. ما هم خشنودیم و در جشن موفقیت شما حضور داریم. وی با اشاره به اهمیت حوزه حمل‌ونقل گفت: امروز همه کارها منتهی به بخش حمل‌ونقل می‌شود. البته باید در چند بخش تأکید بیشتر شود که یکی استفاده بیشتر از ظرفیت مردم است که البته خوب از این ظرفیت استفاده کردیم، اما جای کار بیشتری دارد.

حسینی گفت: بخش دیگر استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران در شهرها و البته توجه به پیوست فرهنگی است که در کشور هم این موضوع انجام شده، اما نظارتی بر اجرای آن صورت نمی‌گیرد. اما برای اولین بار در شیراز، این نظارت انجام شده و تقاضای ما این است که در پروژه‌هایی که امروز کلنگ‌زنی شد، سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری با استفاده از هنرمندان شهر و دعوت از آن‌ها پیوست فرهنگی این پروژه‌ها را تهیه و با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک اجرایی کند. اگر در شهر شاهد پیشرفت هستیم، نتیجه اتحاد و همدلی است.

**همه باید برای رشد حوزه کلیدی حمل و نقل تلاش کنند چه در قانون‌گذاری و چه در اجرا

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تقدیر از فعالیت‌های شورا و شهرداری شیراز در عرصه مدیریت شهری گفت: آنچه مشاهده می‌شود، هدف‌گذاری درست، منطقی، هوشمندانه و مبتنی بر عدالت و ارزش‌های اسلامی از جانب مدیریت شهری شیراز است و توجه به جنوب شهر در اجرای پروژه‌ها، این یعنی همان توجه به ارزش‌های دینی که با کم کردن فاصله شمال و جنوب با اجرای زیرساخت‌ها، این افق را باید دنبال کنیم.

ابراهیم عزیزی افزود: البته برای ما همه مردم عزیز و نیازمند خدمت‌اند، اما بر اساس نیاز و اعتقاد ما باید بپذیریم که کمبودهایی که از گذشته بوده باید جبران شود. با همکاری شهرداری و شورای شهر، این نگاه حاکم شده است. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افتتاح پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل گفت: حمل‌ونقل جز حوزه‌های مهم حاکمیتی است و همه باید برای رشد آن چه در حوزه قانون‌گذاری و چه اجرا تلاش کنند، چرا که امروز بخش اعظم نیاز جامعه در همین حوزه است.

وی اضافه کرد: معتقدیم وقتی هدف‌گذاری و رویکرد درست باشد، توسعه متوازن داریم و این یعنی داریم در راه درست حرکت می‌کنیم. امروز در شیراز از ۶ خط مترو برخی اجرا شده و برخی در دست اجراست و برخی هم در دست طراحی است. این یعنی اقدام درست است، اما این اقدامات خوب باید سرعت گیرد. این یعنی مسیری که سال‌های آینده شهر را هدف‌گذاری می‌کند و ما سپاسگزار این مدیریت مبتکرانه و تلاشگر هستیم.

عزیزی گفت: همه این اقدامات خوب عمرانی که در شیراز در حال انجام است، ما را به بهترین جایگاه می‌رساند، اما مردم شیراز شایسته بهتر از این هستند. شیراز امروز در مسیر توسعه با سرعت در حال حرکت است و در مسیر هدف‌گذاری شده را پیش می‌‎رود. وی افزود: در حوزه حمل‌ونقل، مجلس هم در برنامه هفتم، بودجه حمل‌ونقل را به خوبی دیده و در برنامه پنجم هم تلاش کردیم منابع و بودجه شهر را به این سمت هدایت کنیم.

**حمل‌ونقل بزرگ‌ترین مشکل کلان شهرها

شهردار شیراز هم با ابراز خوشحالی از خبرهای خوب مدیر کل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خصوص تأمین بخشی از ناوگان مورد نیاز مترو گفت: امیدواریم با پیگیری معاونت حمل‌ونقل، این موارد تحقق یابد.

 

محمد حسن اسدی اضافه کرد: امروز یکی از بزرگترین مشکلات کلان شهرها در حوزه حمل‌ونقل است که حتی در پیشرفته‌ترین شهرهای دنیا نیز وجود دارد و البته همه برنامه‌ها در راستای کاهش آلایندگی است.اگر امروز در ژاپن یک شهر زیرزمینی مترو وجود دارد یا در کره جنوبی، سرفاصله رسیدن مترو دو دقیقه است. این یعنی اینکه کار کرده‌اند و امروز مهم‌ترین زیرساخت شهری مترو است.

وی اظهار داشت: امروز قطارهایی که در شهرهای پیشرفته دنیا بیش از ۳۰۰ کیلومتر سرعت دارند، به سرعت ۵۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر می‌رسند و این یعنی ما راه درازی پیش رو داریم.

اسدی اضافه کرد: اما مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند تمامی این موارد را جبران کند و باید دولت هم در این مسیر به مدیریت شهری کمک کند. ساخت پروژه‌ای مثل مترو، نفس شهرداری را می‌گیرد. امروز هزینه ساخت هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیون دلار (یعنی ۳۵۰۰ میلیارد تومان) است و هزینه خرید هر اتوبوس بیش از ۱۰ میلیارد تومان، که قرارداد خرید ۳۰۰ دستگاه را بستیم. حوزه حمل‌ونقل آنقدر اهمیت دارد که اگر از بودجه ۳۲ همتی شهر، ۸۰ درصد آن مربوط به حوزه عمرانی است، از بودجه عمرانی هم می‌توانم به جرات بگویم همه بودجه در همین حوزه حمل‌ونقل هزینه می‌شود.

شهردار شیراز با اشاره به کلنگ‌زنی همزمان ساخت ۳۵۰۰ واحد پارکینگ، از جمله ۱۶۰۰ واحد در مجموعه پارک‌سوار احمدی، از ثبت‌نام قریب به ۱۰۰ هزار نفری برای پیاده‌روی بزرگ روز جمعه ۳۰ آذر خبر داد و تصریح کرد:  برای اولین بار در جنوب کشور، اولین ایستگاه شارژ خودرو برقی شیراز راه‌اندازی شد و علاوه بر آن یک ایستگاه مترو خط ۳ کلنگ‌زنی شد و از بخش نخست پیست ۳۱ کیلومتری دوچرخه‌سواری کوهستان، که در کشور بی‌نظیر است، رونمایی شد.

**واگن‌های شیراز از شانگهای می‌آیند

مدیر کل ترافیک سازمان شهرداری‌های کشور نیز گفت: بر اساس وعده‌ای که سال قبل در خصوص رفع مشکلات قرارداد تأمین واگن داده بودیم، خوشبختانه طی روزهای گذشته موفق شدیم ارز لازم را از طریق بانک به شرکت چینی انتقال بدهیم و حمل واگن‌ها از شانگهای چین به کشور آغاز شده است.

محمد بابایی‌زاده ادامه داد: در دوره مدیریت شهری فعلی، اولین واگن و تجهیزات وارد شده به کشور، به شیراز تحویل داده می‌شود که اتفاق بسیار خوبی است.

وی تصریح کرد: طی دو هفته گذشته موفق شدیم از محل صندوق توسعه ملی، تأییدیه تخصیص ارز گرفته و در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، قرارداد ۶۹۹ دستگاه واگن مترو اولویت یک قرار داده شد. همچنین با توجه به اینکه پیش‌پرداخت از این محل مهیا است، امید است در دوره مدیریت شهری، قراردادها فعال‌سازی شود. چراکه فقط سهم شهر شیراز بالغ بر ۲۰ همت است و مبلغ قرارداد ۴۰ میلیون یورو است.

بابایی‌زاده گفت: در بازدیدهایی که از خطوط مترو خواهیم داشت، تلاش ما بر این است تا با توجه به توسعه و پیشرفتی که خطوط داشته‌اند، سهم‌ها اختصاص یابد. از سوی دیگر اولویت بر آن است که منابع دولت با توجه به شاخص‌های کارشناسی‌شده به شهرهایی اختصاص یابد که خطوط مترو آن‌ها پیشرفت بیشتری داشته باشد.

**افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۰ همت پروژه یک اتفاق خوب در حوزه حمل‌ونقل شهر است

معاون عمرانی استانداری فارس هم در این آیین با اشاره به گستردگی حوزه حمل‌ونقل و اهمیت این حوزه گفت: در استان فارس ۶۰ هزار نفر راننده کامیون در جاده‌ها داریم که این جدای از رانندگان در شهرها و تعداد زیادی راننده اتوبوس، تاکسی‌های گردشی، اینترنتی و سایر بخش‌هاست که جمعیت زیادی را شامل می‌شود و در کنار آن شاهد فعالیت پلیس راهور هستیم که اگر حضور آن‌ها لحظه‌ای نباشد، ببینید چه اتفاقی رخ می‌دهد.

محمود رضایی کوچی با اشاره به عدم حضور استاندار فارس در این مراسم به دلیل حضور همزمان سه وزیر در استان، با اشاره به حضور وی در چند برنامه قبلی شهرداری و بازدید از چند پروژه شهری از جمله افتتاح بزرگراه آیت‌الله حایری و مترو شیراز، ابراز خوشحالی و تعجب وی را از پیشرفت پروژه‌های شهری شیراز، از جمله اجرای زیرساخت‌های مترو، اظهار داشت: امروز شهرداری شیراز در ساخت برخی بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نقش دارد، از جمله کمربندی شمال شرق که شهرداری شیراز قصد مشارکت دارد و البته قول هم دادند در ساخت محور قره‌پیری به صدرا نیز مشارکت داشته باشند و برای آزادراه شیراز-بوشهر هم قرار است بررسی کنند که شهرداری چگونه مشارکت داشته باشد.

وی اظهار داشت: امروز هم در خرید میدل باس و هم در خصوص پیست دوچرخه‌سواری کارهای خوبی انجام شد و افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۰ همت پروژه در این حوزه امروز یک اتفاق خوب در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز هم اتفاقات بیشتری باید در توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت محیط زیست آسیا بیفتد گفت: بر طبق آمار، امروز تعداد خودروهایی که در شیراز است ۵ برابر چند سال قبل شده و به بیش از ۴۰۰ هزار خودرو رسیده است. این در حالی است که این رشد باید طبق ظرفیت شهرداری باشد و باید مبانی علمی محور فعالیت‌ها برای شهری باشد که ذره ذره درآمد کسب کرده باشد و این ضرورتی است که باید اجرا شود.

رضایی با اشاره به بازنگری طرح جامع چشم‌انداز شهر شیراز و نیز تدوین طرح جامع حمل و نقل، خواستار ادغام این دو طرح در قالب طرحی جامع‌تر و عملیاتی شد.

**برخی افراد به اندازه‌ای که حرف می‌زنند و حاشیه درست می‌کنند، اهل عمل و کار نیستند

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در مراسم کلنگ‌زنی پارک سوار احمدی با اشاره به اینکه اقدامات بسیار خوب و موثری در حوزه حمل و نقل انجام شده است، گفت: برخی از آن‌ها در مرحله کلنگ‌زنی و برخی دیگر در مرحله رونمایی و بهره‌برداری است.

رضا محمدیان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور ما کار نکردن برخی‌ از افراد است، گفت: برخی از افراد به اندازه‌ای که حرف می‌زنند و حاشیه درست می‌کنند، اهل عمل و کار نیستند و من معتقدم این کشور هیچ چیزی کم ندارد و تحریم‌ها ۱۰ برابر هم که شود، تاثیری بر کشور نخواهند داشت.

وی افزود: پروژه‌های مختلف عمرانی و ترافیکی اعم از اجرای مترو، هوشمندسازی تابلوها، نصب دوربین‌های ترافیکی و هوش مصنوعی و احداث پارکینگ‌های مختلف از جمله پروژه احداث پارک سوار احمدی در همه جای شهر در حال اجرا است. پروژه پارک سوار احمدی به لحاظ ترافیکی دارای اهمیت بسزایی است که شهروندان می‌توانند خودروهای خود را در همین نقطه پارک نمایند و خیلی راحت به ایستگاه‌های بافت تاریخی و حرم شاهچراغ دسترسی داشته باشند.

محمدیان با بیان اینکه این پروژه در حوزه توسعه گردشگری نیز تاثیر بسزایی دارد، افزود: پروژه پارک سوار احمدی پروژه‌ای فرا منطقه‌ای است که تعداد سه پروژه شبیه این در رینگ ترافیکی شیراز اجرا خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: توسعه حمل و نقل عمومی و همگانی مهم‌ترین هدف ما است تا سهم ۲۰ درصدی استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی به ۶۰ درصد افزایش یابد تا شاهد کاهش ترافیک در سطح شهر باشیم.

**۷۰ میدل باس‌ها در مناطق جنوبی و شهرک‌ها فعالیت خواهند کرد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز هم گفت: نتیجه زحمات مدیران و کارکنان حوزه حمل و نقل، کلنگ‌زنی و افتتاح ۳۰ پروژه مهم به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل شهر است، که یکی از این پروژه‌ها، اولین ایستگاه شارژ ماشین‌های برقی و در کنار آن، رونمایی از خودروهای به روز از جمله ۷۵ میدل باس، آغاز نوسازی هزار دستگاه تاکسی جدید، ۵ دستگاه ون حمل و نقل معلولین و… است.

هادی شهدوست شیرازی اظهار داشت:امروز در شیراز به عنوان نخستین کلانشهر، دستیار هوش مصنوعی حمل و نقل را در کنار خود خواهیم داشت و در ۷ محور از هوش مصنوعی بهره خواهیم برد و این به بهبود رفت و آمد کمک می‌کند.

وی در مراسم کلنگ‌زنی پارک سوار احمدی نیز گفت: یکی از ایرادات در این حوزه از گذشته، بحث کمبود پارکینگ بود که بعد از تصویب طرح جامع ترافیک، بر مبنای نیاز شیراز، مکان‌یابی برای اجرای پارکینگ انجام و همزمان کلنگ‌زنی ۳۵۰۰ پارکینگ در نقاط مختلف شهر انجام شد.

شهدوست در خصوص پروژه پارک سوار احمدی گفت: این پروژه بزرگ‌ترین پارک سوار جنوب کشور است که در توسعه حمل و نقل محور، تاثیر بسزایی دارد. ۸۷ هزار متر زیر بنا شامل ۱۶۰۰ واحد پارکینگ‌های طبقاتی که دسترسی زائرین و در مرز ترافیکی را ایجاد می‌کند و در کنار آن، بسیاری امکانات دیگر مانند زائرسرا و هایپر مارکت‌های بزرگ و تنها راه دسترسی حرم و بافت تاریخی از جنوب و نیز محل اتصال اتوبوس برقی از خط ۴ مترو از سمت حرم و نیز پایانه اتوبوس‌های دیزل که در اینجا قرار دارد.

وی با اشاره به رونمایی از ۷۵ میدل باس گفت: بیش از ۷۰ درصد این میدل باس‌ها در جنوب شهر و شهرک‌های آن استفاده می‌شوند و سعی کردیم به نوعی از آن‌ها استفاده کنیم که مسافران توسط آن‌ها از شهرک‌ها به پایانه‌های اصلی منتقل و از آنجا توسط خطوط اتوبوس‌رانی به مرکز شهر و نقاط دیگر انتقال یابند.

وی با اشاره به آغاز نوسازی بیش از هزار دستگاه تاکسی در مرحله دوم طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی، از تجهیز ۲ هزار تاکسی تا پایان سال به سیستم‌های پرداخت الکترونیک خبر داد.

گفتنی است در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه ورود اتوبوس‌های دو طبقه توسط شهردار شیراز و سرمایه‌گذار امضا شد و از تعدادی از فعالان حوزه حمل و نقل شهر شیراز تقدیر به عمل آمد.

**نگاهی به پروژه‌های شهرداری شیراز در چهل و دومین گام از جهش عمرانی این کلان‌شهر

– بهره‌برداری از ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی برای نخستین بار در شیراز با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال.

– بهره‌برداری از فاز اول مسیر دوچرخه‌سواری (منصورآباد تا بام شیراز) با اعتبار ۱۸۰۰ میلیارد ریال.

– رونمایی از ۷۵ دستگاه میدل باس برای نخستین بار در شیراز با اعتبار ۲۸۰۰ میلیارد ریال.

– آغاز ورود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دیزل درون‌شهری با اعتبار ۴۰۰۰۰ میلیارد ریال.

– نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی (مرحله دوم) با اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد ریال.

– بهره‌برداری از لینک ارتباطی خط ۱ به ۲ قطار شهری با اعتبار ۵۵۰۰ میلیارد ریال.

– بهره‌برداری از سامانه توزین بار در حال حرکت مستقر در ورودی‌های شهر (برای نخستین بار در ورودی کلانشهرهای کشور) با اعتبار ۹۹ میلیارد ریال.

– تجهیز ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی به سامانه پرداخت الکترونیک با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال.

– آغاز بهره‌برداری از ۵ دستگاه خودرو ون ویژه معلولین.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true