
کلانتری: آغاز محدودیت ترافیکی در دروازه کازرون برای اجرای خط ۴ مترو به مدت چهار سال ، به گزارش جلالالدین عرفانی – خبرنگار فارس آگاه، سالهاست وقتی نام دروازه کازرون به میان میآید، تنها چیزی که به ذهن شیرازیها میرسد و آن را تجسم میکنند، مکانی شلوغ، پر از ازدحام جمعیت، ترافیک، بوی تعفن و پیادهروهایی کثیف و پر از آلودگی است و البته میوهفروشیها و سینیدارهایی که میوههایی زیبا را در ویترین چیدهاند و گرچه آن را با قیمتی کمتر به مردم عرضه میکنند، اما تفاوت کیفیت میوه و ترهباری که روی سینی گذاشتهاند با آنچه در نهایت به مشتری تحویل میدهند، گاهی از زمین تا آسمان است.
در این میان، از چندی پیش با پایان فعالیت بازارچه پروتئین در روبهروی این محل و آغاز طرح ساماندهی، یا به تعبیر دیگر انتقال این بازارچه خطی نابسامان به مکان جدید، نگاهها دوباره متوجه این بخش از شهر شد و همه در انتظار رخدادی بودند که قرار بود در آنجا اتفاق بیفتد.
حتی جداکننده بلند سیمانی در کنار پیادهرو نصب شد، اما با آغاز جنگ ۱۲روزه، این طرح تا حدودی متوقف ماند. با این حال، چند روز پیش دوباره موضوع انتقال این وصله ناجور به محل جدید داغ شد و سرانجام با بستهشدن بخشی از مسیر برای اجرای خط ۴ مترو، نهتنها این بحث شدت گرفت، بلکه انتقادهایی نیز نسبت به محدودیتهای رفتوآمد در این محور مطرح شد و اعتراض شماری از کسبه محل را برانگیخت.
اما با نگاهی به تصاویر بخشی از محوری که برای اجرای شبکه مترو محصور شده و مقایسه آن با عکسهای روزها، ماهها و سالهای گذشته، دیده میشود که محدوده مسدودشده تقریباً همعرض توقف دوبله و حتی گاه سوبله خودروهایی است که پیشتر در همین محل برای خرید یا تخلیه بار میایستادند. اکنون اما دیگر در این نقطه فرصتی برای توقف نیست و بهاحتمال زیاد، دروازه کازرون چند سال آینده را درگیر اجرای پروژههای عمرانی خط ۴ خواهد بود.
موضوعی که رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز نیز در گفتوگو با «شهر مردم» به آن اشاره کرد و گفت: پروژه مترو خط ۴ در دروازه کازرون با روش زیرزمینی و در دومرحله اجرا میشود که این مرحله اول پروژه است که اخیراً عملیات اجرایی آن آغاز شده و ۱۲ ماه به طول میانجامد.
کلانتری ادامه داد: پس از اتمام این مرحله، با تغییر موقعیت پروژه به ضلع روبهروی این محل و حوالی مجتمع جدید که فضای اصلی رمپ ورودی ما در آنجاست، منتقل میشود و آنجا نیز به مدت ۳۰ ماه درگیر تجهیز کارگاه مترو خواهد بود.
وی در خصوص پروژه ایستگاه مترو شاهزاده قاسم هم اعلام کرد: محدوده شاهزاده قاسم و تبادل مسافر و اجرای لینک دسترسی خط ۱ به خط ۴، این پروژه به طول ۲هزار و ۷۰۰ متر است که با هفت ایستگاه از ایستگاه مترو زند آغاز میشود و پس از گذر از خیابان داریوش، چهارراه مشیر، تقاطع نمازی، ۹ دی و حضرتی به پایانه شاهزاده قاسم در بلوار احمدی شمالی منتهی میشود.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به برخی تفاوتهای این خط با سایر خطوط مترو در کشور گفت: یکی از ویژگیهای شاخص این خط آن است که برای نخستینبار در کشور، تبادل مسافر با اتوبوس برقی در زیرزمین انجام میشود و بدین ترتیب شاهد نخستین تجربه تبادل مسافر بین اتوبوس و مترو در فضای زیرزمینی خواهیم بود.
وی افزود: اعتبار اولیه پروژه اتصال خط ۱ به خط ۴ حدود ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که البته مشمول تعدیل نیز خواهد شد