×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۴  
true
true
 سد معبر، علاوه بر ایجاد بی‌نظمی و ترافیک، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی و بهداشت عمومی است

در حال حاضر دو سوله پر از کالاهایی است که توسط سدمعبرجمع‌آوری شده و باید طبق قانون اموال توقیف‌شده در مزایده فروخته و در راه فعالیت گروه‌های جهادی هزینه شود، به گزارش جلال‌الدین عرفانی – خبرنگار فارس آگاه، خانواده‌ دانش‌آموزان به شایعه‌ غیرحضوری شدن مدارس توجه نکرده و برای ثبت‌نام سرویس مدارس سریع‌تر اقدام کنند؛ هنوز ۴۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان برای سرویس ثبت‌نام نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر شیراز در جلسه این هفته این کمیسیون با اعلام مطلب فوق با اشاره به وضعیت نابسامان ثبت نام سرویس مدارس گفت:با توجه به اینکه هنوز ۴۰تا۵۰ درصد والدین نسبت بهثبت نام سرویس مدارس اقدام نکردند، در هفته‌ نخست مهر با بحران روبه‌رو میشویم که پیش‌بینی می‌شود تا نیمه‌ ماه با تکمیل ثبت نام مشکلات برطرف شود. با این حال به والدین توصیه میکنیم بدون توجه به شایعه غیرحضوری شدن مدارس نسبت به ثبت نام سرویس مدرسه سریعتر اقدام کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

رضا محمدیان در واکنش به سخنان یکی از مسئولین شهرداری شیراز در خصوص اینکه در حال حاضر دو سوله پر از کالاهایی است که توسط سدمعبرجمع‌آوری شده و باید طبق قانون اموال توقیف‌شده در مزایده فروخته و در راه فعالیت گروه‌های جهادی هزینه شود، گفت: این اموال را نمی‌شود خودِ شهرداری فروخته و برای شهر هزینه کند؟ اگر این‌گونه نمی‌شود، شهرداری یک لایحه تحت عنوان هزینه عوارض رفع سد معبر به شورا ارائه دهد تا این‌گونه اموال صرف خودِ شهر شود.

وی افزود: متأسفانه برخوردهای سلیقه‌ای و نبود نظارت یکپارچه باعث شده برخی از این سودجویان با سوءاستفاده از شرایط اقتصادی و فضای کسب‌وکار، فعالیت غیرقانونی خود را ادامه دهند. این در حالی است که سد معبر، علاوه بر ایجاد بی‌نظمی و ترافیک، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی و بهداشت عمومی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه رفع سد معبر نیازمند عزم جدی تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی است، تأکید کرد: همان‌طور که شهرداری وظیفه دارد معابر را از هرگونه مانع پاکسازی کند، دستگاه‌های متولی از جمله نیروی انتظامی، بهداشت و تعزیرات نیز باید به صورت هماهنگ وارد عمل شوند. در غیر این صورت، تلاش‌های مقطعی نتیجه‌ای پایدار نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در پایان خاطرنشان کرد: استمرار وضعیت کنونی نه‌تنها به چهره شهر لطمه می‌زند بلکه اعتماد عمومی نسبت به اجرای قانون را نیز خدشه‌دار می‌کند. بنابراین ضروری است که با اجرای قوانین موجود و به‌روزرسانی برخی مصوبات، زمینه برخورد قاطع و در عین حال منصفانه با متخلفان فراهم شود.

وی درباره توقف خودروهای سرویس مدارس و خودروهای کارکنان برخی ادارات اظهار کرد: در مدارس بزرگی که فضای کافی دارند، سرویس‌های مدارس باید وارد حیاط شوند و در غیر این صورت، دانش‌آموز در صورت امکان حتی تا ۲۰۰ متر مسیر را پیاده طی کند؛ مگر در مواردی که هیچ مسیر جایگزینی وجود ندارد. چنانچه رانندگان سرویس به این موضوع توجه نکنند، پلیس باید به مدت سه روز آن‌ها را جریمه کند تا از توقف در مسیر جلوگیری شود. اجرای این موارد بسته به شرایط و فضای موجود هر مدرسه ضروری است.

محمدیان افزود: در شرایط کمبود اتوبوس، لازم است از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود و از مالکان اتوبوس‌ها دعوت کنیم تا وسایل خود را به کار بگیرند، به‌طوری‌که نرخ‌ها نیز به‌صورت شناور تعیین شود. اکنون صحبت‌هایی مبنی بر فعالیت بابک زنجانی در حوزه حمل‌ونقل شهری مطرح است؛ بنابراین می‌توان با او وارد مذاکره شد تا در این زمینه همکاری کند.

وی تأکید کرد: اجرای چنین طرحی علاوه بر کاهش هزینه‌ها و کاهش فشار بر ناوگان حمل‌ونقل دانش‌آموزی، موجب افزایش نشاط و ارتقای سلامت جسمی کودکان خواهد شد. به گفته وی، ایجاد مسیرهای امن پیاده‌روی با همکاری شهرداری، پلیس و مدارس می‌تواند زمینه مشارکت والدین را نیز فراهم کند تا دانش‌آموزان در گروه‌های منظم و با همراهی سرگروه‌های آموزش‌دیده، مسیر مدرسه را طی کنند.

محمدیان خاطرنشان کرد: تجربه کشورهای مختلف نشان داده است که تشویق به پیاده‌روی روزانه برای مسیرهای کوتاه نه‌تنها ترافیک اطراف مدارس را کاهش می‌دهد بلکه به بهبود روابط اجتماعی و ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در بین دانش‌آموزان نیز کمک می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی گفت: برای رسیدن به شرایط مطلوب به ۸۰۰ اتوبوس نیاز داریم، اما اکنون ۲۵۰ دستگاه کسری داریم و به دلیل فرسودگی ناوگان، حداقل باید ۴۰۰ اتوبوس اضافه شود. محدودیت‌های مالی، مشکلات خرید داخلی و ناتوانی کارخانه‌های داخلی در تولید این تعداد، چالش اصلی تأمین ناوگان است.

وی با انتقاد از حذف سرویس ادارات گفت: پرداخت ۲۰۰ هزار تومان به کارمندان برای استفاده از خودروی شخصی به جای تأمین سرویس اشتباه است و باید ادارات ملزم به راه‌اندازی سرویس شوند. به گفته او، اشغال کامل پارکینگ‌های نشاط و مطهری توسط اداراتی چون علوم پزشکی نیازمند ورود دادستان و پیگیری استانداری است.

سرهنگ کوروش کریمی، رئیس پلیس راهور فارس، از پلمب ۱۵ واحد نمایشگاه خودرو در فرهنگ‌شهر خبر داد و گفت: برخی پس از پلمب با مجوز صادره از شهرداری منطقه فعالیت را از سر گرفته‌اند، بنابراین شهرداری باید مناطق را برای همکاری در این زمینه ملزم کند.

میرزایی، شهردار منطقه ۶، نیز توضیح داد که سال گذشته به دلیل عقب‌نشینی برخی مغازه‌ها و ایجاد فضای بلااستفاده، این فضاها به‌طور موقت و با دریافت اجاره به کار گرفته شده است.

فرخ‌زاده، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز، با اشاره به ثبت‌نام‌نکردن ۳۰ هزار دانش‌آموز برای سرویس مدارس، خواستار اقدام سریع والدین شد و از نبود استعلام آموزش‌وپرورش برای مدارس غیرانتفاعی و لزوم قانون‌گذاری مشترک با شورا خبر داد.

وی همچنین پیشنهاد تشکیل شورای حمل‌ونقل مناطق را مطرح کرد که با موافقت کمیسیون قرار شد ظرف یک ماه لایحه تشکیل معاونت حمل‌ونقل مناطق ارائه شود.

فرخ‌زاده با اشاره به کمبود و فرسودگی ناوگان گفت: اکنون تنها ۵۵۰ اتوبوس برای جمعیت دو میلیونی شیراز فعال است.

محمدتقی تذروی، نایب‌رئیس شورای شهر، نیز با انتقاد از رویکرد فعلی برخورد با دستفروشان، پیشنهاد داد: فعالیت آن‌ها در ساعات پایانی شب مجاز شود و فضاهای بلااستفاده مقابل برخی مغازه‌ها با دریافت اجاره واگذار شود.

وی تأکید کرد: فشار بر قشر ضعیف نتیجه‌ای نخواهد داشت و بخش زیادی از مراجعات روزانه او مربوط به همین افراد است.

افسانه خواست‌خدایی، عضو کمیسیون، با بیان اینکه بیشتر خانواده‌های استفاده‌کننده از سرویس مدارس توان مالی دارند، گفت: در بخش‌هایی از شرق و جنوب شیراز خانواده‌ها توان پرداخت هزینه سرویس را ندارند و هم‌زمان اتوبوس‌های این مناطق نیز وضعیت مناسبی ندارند.

به گفته وی، برخی شهروندان به دلیل ازدحام، ناچارند عبور چند اتوبوس را صبر کنند تا جا برای سوارشدن پیدا شود و این خطوط نیازمند تقویت جدی هستند.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true