
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز خبر داد: رونمایی از بسته ۱۶ هزار میلیارد تومانی پروژههای عمرانی شهرداری شیراز، به گزارش جلالالدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه ، بزرگترین تقاطع غیرهمسطح کشور فردا در شیراز به بهرهبرداری میرسد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با حضور در جمع خبرنگاران با بیان مطلب فوق گفت: در ابتدای سال به شهروندان قول دادیم از این پس هر ماه پروژههایی را افتتاح خواهیم کرد و شهرداری یک بسته ۱۶ همتی برای افتتاح در مرحله اول آماده کرده که پنجشنبه (فردا) طی مراسمی با حضور معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعی از مهمانان کشوری و لشکری و مسئولین استان و شهر، این پروژهها شامل اتمام فاز دوم خط ۲ مترو، ساماندهی کمربندی جنوبی ۱۸ کیلومتر و تقاطع شهدا حرم مطهر احمد بن موسی (ع) به بهرهبرداری خواهند رسید.
محمد امین ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای این تقاطع در محل تلاقی بلوار نواب صفوی با کمربندی افزود: پیش از این در محل اجرای این کمربندی یک نقطه بحرانی ایجاد شده بود و سالها بود که هر کدام از مسئولین شهری برای اجرای آن دست به کار میشدند اما به برخی مشکلات، به ویژه مشکلات تملکی، نمیتوانستند قدم از قدم بردارند تا اینکه با حضور آقای اسدی در رأس مدیریت شهرداری، این پروژه نیز بار دیگر آغاز شد و فردا شاهد افتتاح آن خواهیم بود.
وی تصریح کرد: هزینه امروز اجرای این پروژه بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است و این پروژه با بیش از ۵ کیلومتر طول عرشه، در حال حاضر عنواندار بزرگترین تقاطع غیرهمسطح کشور است. این پروژه قرار بود در طول سال اجرا شود اما با تاکید شهردار شیراز، در طول ۲۶ ماه اجرا و فردا فاز نهایی آن به بهرهبرداری میرسد.
امین با اشاره به اجرای ۵ پل در این پروژه گفت: سطح مقطع اشغالی این پروژه بالغ بر ۲۲ هکتار است و هدف اجرای پروژه تسهیل و هدایت ترافیک در بلوارهای متصل به آن، از جمله انتقال ترافیک بزرگراه امام خمینی (ره) و رحمت و نیز عبور و مرور امن شهرکهای اطراف مانند، حجت آباد، مهدی آباد و … است و با اجرای آن ۴ تقاطع همسطح حذف میشوند که این عبور و مرور ایمنتر از کمربندی و یکی از مهمترین مزایای اجرای این پروژه، صرفهجویی سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سوخت است.
وی اظهار داشت: یکی از اتفاقات خوب این پروژه رکوردزنی شهرداری در تملک بود بهنوعی که در اجرای این پروژه ۱۶ هکتار تملک زمین تملک شد که در نوع خود بینظیر است. برای اجرای پروژه ۶۶ پلاک تملک شد که ۴۹ تملک که بیشتر مسکونی بود و کاری سخت بود، توسط منطقه ۹ تملک شد و مابقی که بیشتر کارگاهی بود، توسط منطقه ۵ تملک شد و بیش از یک سوم هزینه اجرای پروژه مربوط به حوزه تملک بود.
معاون عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به هزینه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومانی جابجایی تأسیسات در پروژه گفت: حجم جابجایی تأسیسات ۴۰۰ میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه در مسیر اجرای این پروژه ۳ کیلومتر مسیر موقت ترافیکی برای زمان ساخت آن انجام شده، از رکوردزنی اجرای ۳۰۰ متر مکعب بتنریزی تنها در یک روز خبر داد. گفت: در کنار این تقاطع، یکی دیگر از ابر پروژههای ما پروژه ایمنسازی و بهسازی کمربندی جنوبی بود که تا پیش از این همه از آن به عنوان دالان مرگ یاد میکردند اما در سال ۱۴۰۱ با امضای یک تفاهمنامه مشترک میان راه و شهرسازی و شهرداری و با موافقت استانداری و شورای شهر، قرار شد ساماندهی، ایمنسازی ۱۸ کیلومتر کمربندی جنوبی از پل امام حسن (ع) تا بعد از تقاطع شهدا حرم، به شهرداری واگذار شود و در مقابل، راه و شهرسازی نیز عملیات اجرای دو تقاطع سفیر به کمربندی و قائم به کمربندی را به سرانجام برساند. در این ارتباط، شهرداری طبق وعدهای که داده، فردا از ساماندهی این ۱۸ کیلومتر رونمایی میکند اما راه و شهرسازی بهرغم پایان مهلت تفاهم، هنوز اقدامی در خصوص ساخت آن دو تقاطع انجام نداده است.
وی با اشاره به اینکه ۲۴ کیلومتر باقیمانده از مسیر ۴۲ کیلومتری کمربندی توسط راه و شهرسازی اداره میشود گفت: امروز افتخار میکنیم که با اجرای ساماندهی این ۱۸ کیلومتر، بر طبق نامه رسمی فرمانده انتظامی فارس در سال اول، ۳۷ درصد کاهش تصادفات و تلفات را در این بخش شاهد بودیم که بر اساس آمار ما، این رقم نسبت به سال قبل از شروع طرح ۵۶ درصد کاهش داشته است.
امین با اشاره به اینکه ارزش روز این پروژه بالغ بر ۱۷۸۰ میلیارد تومان است گفت: قبلا این مسیر فاقد شانه راه بوده و به محض انحراف خودروها واژگون میشدند، اما با جدارهگذاری انجام شده، این مشکل برطرف شد و علاوه بر آن، در حالی که روشنایی کمربندی در تفاهمنامه نیز قید نشده، اما شهرداری بهصورت خودجوش و با همکاری شرکت توزیع برق، این بخش را هم به عهده گرفته که سال قبل ۳
میلیارد تومان و امسال هم ۷ میلیارد تومان برای این کار اختصاص دادیم و در کنار آن، ۸ هکتار فضای سبز هم در این پروژه انجام میشود که حائز اهمیت است.
وی با اشاره به تکمیل دوربرگردان غیرهمسطح میثم در سه ماه آینده گفت: امروز در ۳۶ کیلومتر مسیر رفت و برگشت کمربندی که توسط شهرداری ساماندهی شده، هیچ مشکلی در آسفالت، ایمنسازی و سایر موارد وجود ندارد و در ۷۲ کیلومتر مسیر رفت و برگشت که شانه راه اجرا شد، تمام کوچه و معابر به کمربندی راه دارند و واحد تجاری غیرمجاز کنار کمربندی و وانتبارها دیگر مشکلساز نیستند و راهشان بسته شده که این کاری بزرگ است.
امین گفت: علاوه بر این، ۱۴ سامانه نظارت تصویری نیز به جز سامانه ثبت سرعت در این محور اجرا شده و ۴۷۵ تابلو رانندگی نیز اجرا شده اما در خصوص پارکینگهای اضطراری، این در تفاهمنامه نبود اما چون نیاز به تملک دارد، این را هم دنبال میکنیم.
وی در خصوص ناقص بودن برخی از تقاطعها از جمله تقاطع شهیدان یغمور هم گفت: در حال حاضر اصلاح ده تقاطع را در دستور داریم از جمله تقاطعهای رودکی، یغمور، سرداران، غدیر و … که در خصوص تقاطع شهیدان یغمور، این تقاطع دو اصلاحیه را دارد.
مدیر کل فنی و عمرانی شهرداری شیراز هم با اشاره به اقدامات عمرانی شهرداری شیراز در طی ۳ سال اخیر گفت: در این رابطه شهرداری علاوه بر تعدد پروژههای عمرانی بزرگ، یکی دیگر از مواردی که شهرداری مد نظر داشت، توزیع عادلانه این پروژهها بود که چنانکه در شمال پروژهای بزرگ اجرا میشد، پروژه بزرگ هم در جنوب یا شرق انجام میشد و نگاه عدالت محور در توزیع پروژهها حاکم بود.
بابک همتی در خصوص میزان اشتغالزایی پروژهها هم افزود: این طبیعی است که با اجرای هر پروژه عمرانی اشتغالی ایجاد شود. آماری از تعداد دقیق اشتغالزایی نداریم، اما هر چقدر قطار عمرانی شهر تندتر حرکت کند، موجب اشتغال میشود و امید داریم که این روند ادامه یابد.
وی با اشاره به ورود دادستانی به خاموشی بخشی از کمربندی، از ورود داوطلبانه شهرداری و همکاری با شرکت توزیع برق برای روشنایی بخشی از کمربندی که در محدوده ۱۸ کیلومتری تحت اختیار شهرداری است، خبر داد