true

لزوم تدریس مفاهیم فرهنگ عمومی در مدارس، به گزارش سید محی الدین حسینی ارسنجانی خبرنگار فارس اگاه، تا سنگ زیربنای جوامع انسانی که همانا فرهنگ است، بنا نهاده و احیا نگردد، نمیتوان به امور دیگر مردم پرداخت. نقش فرهنگ و تمدن و پیشینه رفتار و کردار مردم، در نسلها و قرنها پس از حیات بشر، تاثیرگذار بر همه جوامع بوده و هست و نمیتوان سرپوشی بر واقعیات موجودِ تاریخ و پیشینه هر ملتی نهاد. اگر میگویند و مینویسند ایرانیان از دیرباز مردمانی صاحب فرهنگ و متمدن و دارای تاریخ و اندیشهای روشن و مهم بودهاند، واقعیتی است که نمیتوان منکر آن شد. بر اساس آنچه از نیاکان و اجداد چند هزار سال پیشمان برجای مانده و گزارش شده، هر آنچه که امروز موجب فخر و افتخار و سربلندی و مباهات ماست، همانا نشانههایی از فرهنگ ملت و کشور ما در طول تاریخِ دستکم دههزار ساله ایران و ایرانیان است. از این رو، ما وظیفه داریم چنین افتخارات ملی و میهنیمان را – که تاریخ و تمدن و میراث باستانی و آثار مشاهیر رجال و دانشمندانمان هستند و همگی از مظاهر فرهنگی ما – با جان و دل حفاظت کرده و در نشر و بسط و گسترش علم و مفاهیم مرتبط با فرهنگ ملی کشورمان بکوشیم و به نسل امروز و نسلهای فردا معرفی و منتقل نماییم. ای کاش به جای محتواهای بی فایده در مدارس و کلاسهای درس دانشآموزان، مقداری از مفاهیم پایه و بنیادین فرهنگ عامه و یا فرهنگ عمومی هم تدریس میشد. فرهنگ عامه که همانا فولکلور و بیانگر آداب و رسوم محلی هر قوم و منطقه از کشور است و فرهنگ عمومی که مقولهای مهمتر و گستردهتر از فرهنگ عامه است، هر دو اگر احیا شوند و فرزندان و جوانان ما اطلاعاتی از آنان داشته باشند، بعدها هم در کار و زندگی و بینش و منش خودشان بهرهمند گردیده و نسبت به احیا و حفاظت از آنها میکوشند. اگر کتابی تحت عنوان «آشنایی با مفاهیم بنیادین فرهنگ عمومی» تهیه، تدوین و تدریس گردد و جایگزین برخی کتابهایی بشود که نه در حال حاضر و نه پس از فارغالتحصیلی دانشآموزان، در زندگیشان فایدهای ندارند، آثار و برکات آن متوجه خود جامعه و خانوادهها و یک به یک دانشآموزان خواهد شد. مایه تاسف و تاثر است که بیش از نیمی از محتواهای فعلی موجود در مدارس ما بی فایده و غیرکاربردی بوده و باعث افت تحصیلی و هدررفت وقت و انرژی دبیران و دانشآموزان ایرانی میشود. اندیشههای درست و مفید فایده که به شناخت خود و اطراف و حرفهآموزی و زندگی کردن نسلهای گوناگون نوجوانان و جوانان و مردان و زنان آیندهی کشورمان منتهی شود، همگان را خرسند و راضی خواهد کرد. اما افسوس و صد افسوس که بر اساس یک تفکر غلط و تعصبی، متون و دانشهایی را به زور به ذهن و ضمیر فرزندانمان وارد میکنند که نتایجی جز ناکامی برایشان ندارد و در آخر میشود همین جا و موقعیت بد و خطرناکی که امروز در آن قرار گرفتهایم. در کدام کتاب درسی و در کدام پایه تحصیلی از مدارس سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم ایران، به معرفی درست و واقعی قهرمانان بزرگ و ماندگار ایران معاصر و دورههای پیشین کشورمان پرداختهایم؟ تدریس محتوا یا درس فرهنگ عمومی در مدارس و دانشگاههای کشورمان، باعث مقابلهی فرهنگ غنی و پربار ایرانی با خردهفرهنگهای وارداتی بیگانگان در زندگی مردم خواهد شد. بدون نام بردن از کتاب خاصی، همه میدانند که بسیاری از کتابهایی که در مدارس و حتی در دانشگاههای ایران تدریس میگردد، هیچگونه تاثیرات مثبتی در اندیشه و ذهن و زندگی دانشآموزان و دانشجویانمان نمیگذارد و باعث اتلاف وقت آنان میشود. اگر آن محتواهای زائد و بیمصرف از نظام آموزشی کشور حذف گردد، فرصت حرفهآموزی و آموزش مهارتهای زندگی و مهارتهای اجتماعی به دانشآموزان کشور فراهم میگردد و آنان احساس پوچی و بیهویتی نخواهند کرد.
true
true
https://farsagah.ir/?p=60337
true
true