×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۶ مهر - ۱۴۰۴  
true
true
مصیبت های «نگین» برای مردم شیراز /تبدیل پارکینگ مجتمع به انباری

جلال‌الدین عرفانی – خبرنگار فارس آگاه، جلسه این هفته کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز به میزبانی شهردار و با محوریت بررسی چالش‌های ترافیکی، به‌ویژه معضلات آغاز سال تحصیلی، برگزار شد.

رضا محمدیان در ابتدای این جلسه با تأکید بر نصب برچسب‌هایی در پشت خودروهای سرویس مدارس با این مضمون که «فرزندان شما در این خودرو حضور دارند» ــ همانند آنچه در سال گذشته نیز انجام شد ــ گفت: با توجه به اینکه خودروهای پلیس در ترافیک آن‌چنان کارآیی ندارند و خودشان هم در ترافیک گیر می‌افتند، جا دارد شهرداری هرچه سریع‌تر نسبت به تأمین موتور پلیس هوشمند ثبت تخلف اقدام کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر شیراز با ابراز امیدواری در خصوص استفاده مردم از سرویس مدارس افزود: شاید یکی از مشکلاتی که در روزهای آغاز مدارس باعث شده بود خانواده‌ها از سرویس مدارس استفاده نکنند، قیمت بالای سرویس‌های مدارس و دیگری پیش‌پرداختی بود که باید پرداخت می‌کردند. البته در چند روز گذشته شاهد افزایش تعداد متقاضیان سرویس مدارس بودیم، اما در کل دوست داریم وابستگی به سرویس‌های مدارس کمتر شود و دانش‌آموزان دیگر حداقل برای کمتر از سه کیلومتر سرویس نگیرند و مانند ۲۰ سال قبل زندگی پیاده در شهر را تجربه کنند؛ این در حالی است که حتی حاضر نیستند این مسیر را هم پیاده بروند.

وی با اشاره به کاهش میزان ثبت تخلفات توسط سیستم‌های نظارت تصویری گفت: اینکه ظرف مدت یک هفته با راه‌اندازی دوربین ثبت تخلف، تعداد تخلفات از ۴۵۰ هزار فقره به کمتر از ۳۵۰ هزار فقره کاهش یابد، نشان از تأثیر مثبت سامانه هوشمند ثبت تخلف و نوید روزهایی بهتر برای کاهش ترافیک شهر دارد.

محمدیان با تأکید بر استفاده از سیستم‌های هوشمند ترافیکی در شهر، بر الگوبرداری از تجربیات موفق در سایر شهرهای جهان و کشور، از جمله دبی و لندن، تأکید کرد. وی در خصوص جمع‌آوری سد معبر توسط برخی اصناف و دست‌فروشان نیز گفت: اینکه باید کسانی را که موجب ترافیک در معابر می‌شوند جمع‌آوری کرد درست است، اما امروز در خیابان‌هایی مانند بلوار پاسداران، انقلاب و بسیاری از معابر دیگر شهر، خود کسبه آنجا پدر خیابان را درآورده‌اند و ۸۰ درصد این تخلفات مربوط به خود مغازه‌داران است که بساط مغازه خود را تا پیاده‌روها و حتی خیابان گسترده‌اند. مغازه‌داری که پروانه کسب دارد خود نیز متخلف است.

وی از ترافیک به‌عنوان پاشنه‌آشیل شهرداری یاد کرد و با انتقاد از عدم استعلام مدارس ــ به‌ویژه مدارس غیرانتفاعی ــ از شهرداری و پلیس برای جلوگیری از ترافیک، گفت: این موضوع باید در شورای عالی ترافیک مطرح شود تا برای راه‌اندازی این‌گونه مدارس از پلیس و شهرداری نیز استعلام شود. در خصوص ورزشگاه پارس نیز باید اداره کل ورزش و جوانان پارکینگ آن را تأمین کند و در کنار آن ایستگاه‌های پلیس، آمبولانس و نیروهای امدادی با استفاده از اعتبارات دولتی فراهم شود. تقاضا داریم این موضوعات در شورای عالی ترافیک استان بررسی شود.

شهردار شیراز نیز با اشاره به برخی درخواست‌های مردم در حوزه ترافیک در ابتدای سال تحصیلی جدید گفت: در این پیام‌ها، جدای از تشکر مردم بابت اقدامات انجام‌شده، به نظر می‌رسد مشکل اصلی مردم برای دریافت خدمات سرویس مدارس هزینه بالا و نیز پیش‌پرداخت این سرویس‌هاست که جا دارد در این زمینه به مردم کمک شود.

محمدحسن اسدی پس از اعلام رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر مبنی بر قسطی شدن پیش‌پرداخت و هزینه سرویس و گزارش مثبت پلیس از وضعیت ترافیک مرکز شهر گفت: در این راستا ما نیازمند کار فرهنگی هستیم. در خصوص دغدغه استاندار از وضعیت ترافیکی نیز این درست است، اما سایر دستگاه‌ها نیز باید پای کار بیایند. مهم‌ترین نهاد که می‌تواند کمک شایانی کند پلیس راهور است که همکاری خوبی دارد، اما مهم‌تر از همه خود مردم هستند که اگر به موارد اعلام‌شده توجه کنند، بیشتر مشکلات برطرف می‌شود.

وی استفاده از هوش مصنوعی در حوزه ترافیک را یکی از ظرفیت‌های مناسب برای کاهش تراکم و مشکلات آن دانست و گفت: امروز فاصله شهرک سبحان در دورترین نقطه منطقه تا میدان ولیعصر(عج) را می‌توان در ۱۲ دقیقه طی کرد که علت آن اجرای چندین پل و تقاطع غیرهمسطح نظیر پل مهدی‌آباد و تقاطع‌های نواب و شهیدان سرانجام، است. امروز ما در چمران دیگر هیچ ترافیکی نداریم و علت آن اجرای برخی پروژه‌های عمرانی در این محل‌هاست.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز گفت: ما تمایل به تأمین خودرو برای پلیس نداریم، اما نسبت به تأمین موتور اقدام می‌کنیم و حتی چند موتور خوب پیدا کرده‌ایم. این در حالی است که سال قبل نیز ما ۱۰ خودرو دنا پلاس خریداری کردیم و به پلیس تحویل دادیم.

محمد فرخ‌زاده ادامه داد: در خصوص سرویس مدارس باید هنوز کارهایی انجام شود، از جمله لباس مخصوص رانندگان سرویس مدارس که ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای لباس فرم سرویس مدارس هزینه شده و جا دارد از این پس تمامی رانندگان سرویس از این لباس‌ها استفاده کنند. شرکت‌ها موظف به اجرای این موضوع شده‌اند.

اسماعیلی، معاون اقتصادی و مالی شهرداری شیراز، نیز گفت: در دو سال گذشته ۲۰ خودرو دنا پلاس برای پلیس راهور خریداری کردیم و تحویل دادیم، اما آیا این‌ها در کاهش ترافیک شهر تأثیر داشت؟ اگر تأمین این نیازها در روند ترافیکی مؤثر است، هرچه بگویید می‌خریم.

رئیس سازمان حمل‌ونقل مسافر درون‌شهری شهرداری شیراز نیز گفت: تا قبل از مهر، ۷۵ هزار دانش‌آموز برای استفاده از سرویس مدرسه در سامانه ثبت‌نام کرده بودند که در روز اول مهر، پنج هزار متقاضی جدید نیز ثبت‌نام کردند.

رامین طالبی با اشاره به همکاری ۲۵۰ پلیس برای ساماندهی ترافیکی شهر افزود: در حال حاضر ۸۵ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند؛ این در حالی است که سال قبل بیش از یک‌صدهزار نفر متقاضی سرویس مدرسه بودند. علت کاهش نیز این بود که برای پیش‌پرداخت سخت‌گیری نکردیم.

دبیر شورای ترافیک استان فارس نیز با انتقاد از آموزش‌وپرورش استان به دلیل عدم استعلام ترافیکی برای واحدهای آموزشی گفت: دو جلسه شورای ترافیک استان ویژه شهرداری و مدارس برگزار شد تا مدارس و واحدهای آموزشی از شهرداری استعلام کنند، اما مدیرکل آموزش‌وپرورش طوماری برای آن نوشت که پاسخ آن را می‌دهیم. در کلانشهری که مهم‌ترین موضوع آن حمل‌ونقل است، آموزش‌وپرورش به‌عنوان متولی سرویس مدارس و جابه‌جایی دانش‌آموزان نباید ایجاد مشکل کند.

آرش اسدپور با اشاره به مشکلاتی که برخی صنوف در این مسیر ایجاد می‌کنند افزود: صنوف مختلف ما را بیچاره کرده‌اند. ما بدون هماهنگی چگونه عمل کنیم؟ برخی صنوف همکاری نمی‌کنند. آنچه به نظر می‌رسد این است که سالیان دراز همه با هم برای رفع ترافیک شهر همراه نبودیم و امروز وضعیت ترافیک شهر بسیار نابسامان است و خودمان نیز معترضیم.

رئیس سازمان فاوا شهرداری شیراز هم ضمن ارائه آماری از تخلفات ثبت شده سامانه‌های نظارتی شهرداری از ۲۹ شهریور تا ۴ مهر گفت: در این مدت توسط سامانه ثبت تخلف سرعت، ۲۹۹ هزار و ۴۸۵ تخلف ثبت و بیش از ۲۸۴ هزار مورد آن ارسال شده است. همچنین ۱۶ هزار و ۲۰۷ تخلف پارک دوبل ثبت و بیش از ۱۵ هزار مورد آن ارسال شده است. در همین مدت، ۲ هزار و ۵۱ تخلف توسط خودروهای ثبت تخلف ثبت و ۲ هزار و ۴۰ مورد آن ارسال شده است.

حیدری با اشاره به آمار بیش از ۴۵۰ هزار تخلف ثبت شده در هفته قبل و کاهش یک‌صد هزاری تخلف در یک هفته به دلیل ارسال جرایم به رانندگان متخلف افزود: سرجمع در طول این مدت، ۳۲۸ هزار و ۲۲۰ تخلف ثبت و ۳۱۲ هزار و ۳۷۶ مورد آن ارسال و به مالکان اطلاع داده شد.

راه‌اندازی اولین پارکینگ توقیفی شهرداری شیراز و تعریض ورودی شیراز از جاده خرامه از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح و برای آن تصمیم‌گیری شد.

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه، مشکلات ترافیکی مجتمع تجاری نگین فارس در بلوار عدالت بود که مردم این منطقه را مدت‌ها با مشکل مواجه کرده است. قرار شد این موارد ــ به‌ویژه بحث تأمین پارکینگ توسط این مجتمع ــ در شورای ترافیک استان بررسی و از طریق دادستانی پیگیری شود تا شاید مشکلات ترافیکی این محل نیز برطرف شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران، با اشاره به ارائه وام ۱۵ میلیونی برای سرویس مدارس به والدین و قسطی‌شدن پیش‌پرداخت، از همکاری بیشتر دستگاه قضایی در انجام برخی اقدامات مدیریت شهر خبر داد و گفت: یکی از مواردی که در این جلسه بررسی شد، موضوع چند کاربری ترافیک‌زا از جمله مجتمع نگین عادل‌آباد بود که به‌رغم اشتغال‌زایی برای تعدادی از افراد، برای ۳۰۰ هزار ساکن آن منطقه که از آنجا عبور می‌کنند مشکلاتی ایجاد کرده است.

فرخ‌زاده گفت: در حالی که مالک این مجتمع قول داده بود مشکل پارکینگ را حل کند، اما شنیدیم حتی پارکینگ خود مجتمع تبدیل به انباری شده است. با این کار، ما موارد را از طرق دیگر، از جمله حوزه قضایی، دنبال می‌کنیم و رویه تغییر خواهد کرد. البته این موضوع در چند مجتمع دیگر از جمله مجتمع نگین معالی‌آباد و اهورا نیز صادق است.

وی تصریح کرد: در خصوص معاینه فنی نیز تا ۱۵ مهر فرصت دادیم که معاینه فنی انجام شود و دوربین‌های فعال تست شوند و از روز ۱۵ مهر، هر کس وارد محدوده شود و فاقد معاینه فنی باشد، جریمه می‌شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true