
سامانه فوریتهای اداری(فواد) که به منظور رسیدگی به مشکلات مردم در دستگاههای اجرایی کشور طراحی شده، قرار است به زودی در استان تهران اجرا شود تا اربابرجوعان به ادارات دولتی بتوانند هرگونه نقص در ارائه خدمات، احترام، عدالت و کرامت انسانی از سوی کارمندان مربوطه را اعلام کنند و نارضایتی آنها در کوتاهترین زمان ممکن با میانگین سه ساعت رسیدگی شود.
به گزارش فارس آگاه، سازمان اداری و استخدامی کشور به منظور رسیدگی به مشکلات مردم هنگام مراجعه به ادارات و پیگیری و رصد عملکرد کارمندان در مواجهه با مراجعان، سامانهای تحت عنوان فواد(سامانه فوریتهای اداری) طراحی کرده است.
سامانه فوریتهای اداری میتواند ابزاری در جهت جلب رضایت شهروندان و ایجاد تحول در نظام اداری کشور باشد؛ یعنی این سامانه دادههای مختلف از نارضایتی مردم را جمعآوری میکند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.
رئیس سازمان اداری و استخدامی چندی پیش با اشاره به مواد ۸۶ و ۹۰ قانون مدیریت خدمات کشوری اعلام کرد که قانون از سال ۱۳۸۶ صراحت دارد کارمندان باید امانتدار و گشادهرو باشند و هرگونه بیاعتنایی به مراجعان ممنوع است. طرح فواد آمده تا این تکلیف روی زمینمانده را زنده کند.
سامانه فواد از طریق کد «۱۲۸» تماس شهروندی، شکایت یا درخواست را ثبت میکند و یک کد رهگیری میدهد و تا پایان فرایند همراهی میکند؛ شهروند میزان رضایت نهایی را در همان سامانه ثبت میکند و امتیاز عملکرد بلافاصله در پروفایل مدیر یا کارمند مینشیند.
به بیان دیگر بعد از تماس تلفنی شهروندان با شماره ۱۲۸، بلافاصله موضوع به واحد رسیدگی به شکایات، بازرسی و ارزیابی عملکرد (یا عناوین مشابه) در دستگاه اجرایی ذیربط ارجاع و در مدت زمان سه ساعت به شکایات ثبت شده در سامانه رسیدگی میشود. این در حالی است که اکنون میانگین رسیدگی به شکایات ۳۰ روز است.
آن طور که سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرده این سامانه در حال حاضر در استانهای قزوین و البرز فعال شده و به زودی در خراسان رضوی نیز آغاز به کار خواهد کرد. همچنین قرار است به زودی در تهران نیز آغاز به کار کند.
هدف اصلی سامانه فواد این است که کرامت ارباب رجوع در دستگاههای اجرایی کشور حفظ شود و کارمندان کار مردم را به روز دیگر موکول نکنند و در اسرع وقت به مشکلات و مسائل رسیدگی کنند.
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریتهای اداری سازمان اداری – استخدامی نیز اعلام کرده که آغاز رسمی فعالیت این سامانه اوایل سال ۱۴۰۴ بوده و با استقرار سامانه فواد به دنبال این هستیم که شهروندان به راحتترین شکل با مرکز فوریتهای اداری تماس بگیرند و در اسرع وقت مشکلشان حل شود.
مصادیق پرتکرار و موضوعاتی که مردم در سامانه فواد اطلاعرسانی کردهاند شامل اختلال، نقص در اطلاع رسانی به موقع، نقص در استمرار خدمات به دلیل موکول کردن به زمان و روزهای آتی، نقص در تجهیزات، سامانهها اداری و ابزارهای ارتباطی، نقص در ایجاد شرایط حاکی از احترام، عدالت و کرامت انسانی، نقص در ارائه خدمات به دلیل عدم حضور کارمند و مدیر و عدم پیشبینی نیروی جایگزین، اختلال و نقص در اطلاعرسانی مناسب قوانین و مقررات، مراحل و فرآیندهای خدمت و اختلال و نقص در رعایت زمان قانونی شروع و پایان ارائه خدمت است.
آن طور که سازمان اداری و استخدامی کشور گزارش داده نتایج حاصل از گزارشان فواد و بازرسیهای میدانی منجر به مواردی از جمله تذکر به کارمندان، تذکر به مدیران، برکناری مدیران و تشویق مادی و غیرمادی شده است.