true
نگرانی بابت ایستگاه مترو حافظیه شیراز وجود ندارد / پاسخگویی به دغدغههای مطالبهگران، رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه بحث ایستگاه مترو حافظیه با ارائه توضیحات فنی حل شد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد، از برپایی نشستهای احداث مترو و آسیب به میراث فرهنگی در این کلانشهر خبر داد.
به گزارش فارس آگاه، علی کلانتری مزرعه نوع، با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص احداث خطوط مترو در جوار آثار تاریخی شیراز گفت: بحث ایستگاه حافظیه مترو شیراز با ارائه توضیحات فنی و تخصصی به مسئولان ارشد و کمیتههای تخصصی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور حل و فصل شد و نگرانی پیرامون این موضوع وجود ندارد.
وی از مطالبهگران فضای مجازی و عموم جامعه که دغدغه نسبت به موضوع احداث مترو و آسیب به میراث فرهنگی دارند، دعوت کرد در نشستهای مشترک حضور بههم رسانند و با ارائه توضیحات لازم تمامی نگرانیهای آنان برطرف شود و در جریان کامل امور قرار گیرند.
کلانتری مزرعه نو در ادامه سخنان خود میزان جابهجایی روزانه مسافر در خط یک قطار شهری شیراز را بین ۹۰ هزار تا ۱۲۰ هزار نفر متغیر اعلام کرد و گفت: این خدمات توسط ۱۴ دستگاه قطار در خط یک از ساعت ۶ بامداد تا ۲۲ و یک رام قطار در خط ۲ به مدت ۴ ساعت ارائه میشود.
وی با اشاره به ارائه خدمات رایگان مترو در رویدادهای ویژه تقویمی افزود: مجموعه حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در زمره معدود کلانشهرهایی قرار دارد که در تمامی ایام سال بدون تعطیلی مشغول به خدمترسانی است.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: ۸ کیلومتر از خط دوم قطار شهری شیراز طی دو سال گذشته به بهرهبرداری رسید و عملیات معماری ایستگاه استقلال تا اردیبهشت ماه سال آتی به پایان میرسد.
کلانتری مزرعه نو از اجرای طرح توسعه برای خط دوم مجموعه قطارشهری شیراز خبر داد و افزود: بر اساس نیازهایی که در منطقه وجود داشت، عملیات احداث مترو از فلکه گاز تا ایستگاه سعدی در دستور کار قرار گرفت و حفاری مکانیزه تونل یک تا پایان سال به پایان خواهد رسید.
کمبود ناوگان خطوط ریلی
وی با تاکید بر این موضوع که تامین زیرساخت بر عهده شهرداری است، تصریح کرد: امروزه با کمبود ناوگان برای ارتقای خدمترسانی در خطوط مترو روبهرو هستیم و این امر بر اساس قانون در زمره تعهدات دولت قرار میگیرد.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز اظهار کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته دولت موظف به ارائه ۱۰ رام قطار به شیراز بود که ۷ رام تحویل شده است و امیدواریم تا اردیبهشت و خردادماه ۱۴۰۴ تعداد دو رام قطار دیگر تحویل بگیریم.
وی از فضای رقابتی در سطح کشور به منظور دریافت رامهای قطار خبر داد و افزود: شهرداری شیراز با احداث زیرساختهای لازم اقدام به ایجاد انتظار از وزارت کشور کرده است که بر مبنای آن اولویت را به شهرهایی مانند شیراز که دارای حجم بیشتر خطوط ریلی در حال بهرهبرداری هستند، اختصاص دهد.
کلانتری مزرعه نو همچنین از اتخاذ سیاستهای جدید توسط شهرداری شیراز به منظور تامین رامهای قطار خبر داد و افزود: مدیریت شهری شیراز در دولت سیزدهم مجوزهایی اخذ کرد تا به صورت مستقیم نسبت به تامین واگن از تولیدکنندگان بین المللی اقدام کند و این موضوع همچنان در دست پیگیری و اخذ سایر مجوزها است.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز پیرامون پیشرفت عمرانی خط سوم قطار شهری گفت: بر اساس برنامهریزیهای انجام شده تلاش میشود دستگاه TBM در دهه فجر سال جاری وارد ایستگاه آفرینش شود.
وی با بیان اینکه ایستگاههای صنایع و آرین در هفته حمل و نقل سال جاری کلنگزنی خواهد شد، به خط چهارم قطار شهری شیراز اشاره کرد و گفت: در سال جاری فعالیت اجرایی در ایستگاه رازی آغاز میشود. فاز اول این پروژه به طول ۶ کیلومتر حدفاصل بلوار رازی تا بلوار سیبویه، آستانه، باسکول نادر با ۵ ایستگاه احداث میشود.
ایستگاهها در فواصل استاندارد احداث میشوند
کلانتری مزرعه نو تاکید کرد: ایستگاههای قطارشهری در فواصل استاندارد و با در نظر گرفتن توجیهات اقتصادی، مکانی و سایر موارد مهم و تاثیرگذار احداث میشوند.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز از لینک ارتباطی بین خط ۱ و ۲ به منظور جابهجایی رامهای قطار در خط یک و دو میدان امام حسین (ع) خبر داد و افزود: با گسترش زیرساختهای لازم میتوانیم در حوزه تعمیر و نگهداری قطارها کارایی و بازدهی بیشتری داشته باشیم.
به گفته وی، سازمان قطارشهری شهرداری شیراز دارای ۱۴ رام قطار است که هر یک از آنها ماهانه ۸ هزار کیلومتر میپیمایند و این امر نیاز به تعمیر و نگهداری آنها را دوچندان میسازد.
کلانتری مزرعه نو افزود: طی ۱۰ سال اخیر عملیات تعمیر و نگهداری مجموعه قطارشهری شیراز توسط نیروهای توانمند این سازمان صورت گرفته و این به معنای صرفهجویی عظیم در هزینه و زمان است.
وی بیان کرد: شهرداری شیراز از معدود شهرهایی است که عملیات سطح تعمیر و نگهداری را توسط نیروهای بومی و آموزش دیده سازمان انجام میدهد.
گلایهها از عملکرد نامناسب برخی پله برقیها و آسانسور درست است
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش اعلام نارضایتی شهروندان در خصوص عدم عملکرد مناسب برخی از پله برقی و آسانسور ایستگاهها را صحیح ارزیابی کرد و گفت: سازمان قطار شهری شیراز تمامی تلاش خود را به منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان بهکار گرفته است.
وی با ارائه آمار و ارقامی افزود: ایستگاههای خط یک قطار شهری شیراز دارای ۱۲۶ پله برقی و ۶۰ دستگاه آسانسور در ۲۰ ایستگاه است که عمدتا بدون هیچ مشکلی در حال ارائه خدمات هستند و در برخی از ایستگاههای باقیمانده خط دو عملیات احداث پله برقی در دست انجام است.
کلانتری مزرعه نو تصریح کرد: پله برقیهای مترو از نوع صنعتی هستند و تفاوت اساسی با انواع مختلف آن در مراکز تجاری دارند و بهای هر یک از آنها بالغ بر یکصدهزار دلار است. بنابراین روند تجهیز ایستگاههای مترو به پله برقی و آسانسور زمانبر و پرهزینه است و صبوری شهروندان را میطلبد.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: تدوین بستههای سرمایهگذاری در مترو زمانی جذاب میشود که خطوط مختلف به صورت شبکه فعالیت کنند و روزانه ۴۰۰ هزار مسافر از آن استفاده کنند.
به گفته این مقام مسئول، سند جامعی برای رونق سرمایهگذاری در خط سه قطار شهری شیراز تهیه شده که در آینده با همکاری متخصصان این امر عملیاتی خواهد شد.
کلانتری مزرعه نو تصریح کرد: نکته مهم در گسترش فضاهای تجاری در ایستگاههای قطارشهری پرهیز از شلختگی بصری است تا فضایی متناسب با محتوای فاخر فرهنگی شیراز در معرض دید شهروندان قرار گیرد.
وی گفت: بسیاری از اقدامات سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در کشور بی سابقه است و رکوردشکنی محسوب میشود که این امر مدیون حمایت بی دریغ شهردار کلانشهر شیراز، شورای اسلامی شهر، تلاش پیمانکاران و همراهیهای شهروندان است.
true
true
https://farsagah.ir/?p=55419
true
true