
تخلفات تاکسی ها از کثیف بودن ماشین گرفته تا رانندگی خطرناک، مزاحمت و دریافت کرایه بیشتر پس از سه بار تکرار به ، لغو امتیاز منجرخواهد شد، به گزارش جلالالدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه کمبود پول خرد، سالهاست منشأ اختلاف بین مسافران و رانندگان تاکسی در شیراز است؛ دعوایی که اعلام نرخهای جدید و افزایش نرخ کرایهها نیز نتوانسته به آن خاتمه دهد. یافتن اسکناسهای کوچکتر بهشدت دشوار شده است؛ حتی برخی از این اسکناسهای قدیمی چنان نایاب شدهاند که تنها عکس آنها در برخی صفحات مجازی منتشر میشود. این موضوع، پرداخت کرایه، بهویژه در مسافتهای کوتاه، را به چالشی برای مسافر و راننده تاکسی تبدیل میکند؛ چالشی که همیشه پایان خوشی ندارد و گاه به شکایت و رسیدگی کمیته انضباطی تاکسیرانی میانجامد.
برای حل این مشکل دیرینه، سالهاست طرح پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسیها، مشابه اتوبوسها، مطرح شده است. در این زمینه، هر بار طرح و ایدهای تازه مطرح میشود و حتی برخی تا مراحل پایانی اجرا پیش رفتهاند؛ اما در نهایت، به دلایل نامشخص، طرحها اجرایی نشده و این دعوای قدیمی بین مسافران و رانندگان همچنان بر سر پرداخت کرایه باقی مانده است. موضوعی که رئیس کمیته انضباطی تاکسیرانی شیراز نیز در گفتوگو با «شهر مردم» به آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۱۰ هزار تاکسی رسمی زردرنگ با شماره زرد در شیراز ثبت شدهاند و ما تنها بر این تاکسیها نظارت داریم و مسئولیتی در قبال خودروهای مسافرکش شخصی نداریم. از همه شهروندان نیز تقاضا داریم حتماً در رفتوآمد از این تاکسیها که همگی کد شناسایی و شناسنامه رسمی دارند، استفاده کنند.
محمدتقی تذروی ادامه داد: به شهروندان بارها اعلام کردیم که تاکسیهای زرد تنها خودروهای مسافرکش رسمی شهر هستند که به ما تعهد دارند، تحت نظارتاند و مردم با مشاهده هرگونه تخلفی، چه از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری یا راههای ارتباطی دیگر، مورد تخلف را اعلام کنند؛ ما موضوع را تا پایان پیگیری میکنیم.
وی افزود: این تخلفات میتواند از کثیف بودن ماشین باشد تا رانندگی خطرناک، مزاحمت، دریافت کرایه بیشتر و سایر موارد که پس از ثبت تخلف، اگر راننده طبق ضوابط عمل نکرد، پس از سه بار تکرار تخلف، لغو امتیاز خواهد شد.
نائب رئیس شورای شهر شیراز گفت: در این راستا، هر تاکسی پروندهای دارد و هرگونه تخلفی که گزارش شود، پرونده راننده تاکسی در دست ماست و اطلاعات راننده و خودرو را داریم و با توجه به این نظارت، به مردم میگوییم به تاکسیهای زرد اعتماد داشته باشند.
وی در خصوص میزان تخلفات رانندگان تاکسی که توسط مسافران اعلام میشود، هم گفت: البته تعداد بسیار اندکی از رانندگان تاکسی تخلف دارند؛ چیزی شاید حدود نیم درصد، بهطوری که هر چند هفته ما تنها ۴ تا ۵ پرونده تخلف برای رسیدگی داریم. البته بخشی از آنها هم فقط توسط مسافران اعلام میشود و آنها تنها خواستار تذکر و ارشاد راننده هستند که این کار هم انجام میشود؛ اما مواردی هم هستند که شاکی خصوصی دارند؛ موارد انضباطی آن با ما و موارد قضایی آن توسط دستگاه قضایی پیگیری میشود.
تذروی گفت: بخش اعظم گزارشها و پروندههای تخلف رانندگان تاکسی، مانند گذشته، همان بحث و دعوا بر سر پول خرد و دریافت مابقی کرایه و نبود پول خرد است که باعث تنش میان راننده و مسافر میشود. البته در این رابطه، تاکنون بارها بحث اجرای سامانه الکترونیک مطرح شده و بارها برای ارائه دستگاه پوز قول دادهاند؛ اما چون میزان تراکنش تاکسیها بالاست اما اعداد واریزی آن کم است، به قول خود عمل نکردهاند و ترجیح میدهند دستگاه پوز خود را در اختیار سوپرمارکتها که اعداد بالاتری واریز میکنند، بگذارند.
وی تصریح کرد: از آن سو، رانندگان تاکسی هم از ترس صدور مالیات به دلیل تراکنش بالا از طریق دستگاه پوز، تمایلی به این کار ندارند. البته در بیشتر موارد راننده مقصر شناخته میشود، چرا که زور ما به راننده تاکسی میرسد؛ اما اگر حق با راننده تاکسی باشد، ما نمیتوانیم با مسافر کاری داشته باشیم.
تذروی گفت: در خصوص تخلفات رانندگان تاکسی که سرویس مدرسه هستند نیز، تخلفات آنها نیز صرفاً در این کمیته قابل بررسی است؛ اما سایر خودروهای شخصی که سرویس مدرسه هستند، تخلفاتشان توسط بازرسان و ناظرانی بررسی میشود که در مدارس حضور دارند.
عضو شورای شهر شیراز گفت: در این مدت، ما دو مورد لغو پروانه تاکسی داشتیم که یکی به دلیل سرقت در پوشش راننده تاکسی بود و دیگری ایجاد مزاحمت بود که به دلیل سه بار تکرار این عمل، پروانه تاکسی باطل شد.