جلال الدین عرفانی-فارس آگاه
جلسه شورای شهر این هفته درحالی برگزار شد که شورانشینان چند متوجه در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به تصویب رساندند تا شاید تحولی در این مهمترین وظیفه مدیریت شهر داشته باشند، یکی از این مصوبات در خصوص خرید اتوبوسهای جدید بود، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز در این رابطه به خبرنگار ما گفت:در این جلسه ما به شهرداری اختیار دادیم تابا استفاده از ظرفیت بانک شهر حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۳ضمن رعایت صرفه و صلاح شهرداری و رعایت ضوابط و مقررات قانونی نسبت به انعقاد قرارداد تأمین مالی خرید تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزاین اقدام کند.
رضا محمدیان افزود: این اتوبوسها باید ظرف مدت ۴سال اینده به ناوگان افزوده شوند.
وی در خصوص کمبود اتوبوس در برخی محلات شهر ودر عوض وفور اتوبوس و سایر وسائط نقلیه عمومی در برخی نقاط دیگر در خصوص توسعه ناوگان اتوبوسرانی و ساماندهی خطوط گفت: واقعیت آن است که امروز ما حداقل ۵۰۰تا ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در شیراز کم داریم، ما در برخی نقاط مشکلاتی داریم که با آمدن اتوبوسهای جدید حل میشود و در کنار آن با راه اندازی خطوط، ۲و۳مترو و انتقال اتوبوسهایی که موازی با خطوط مترودر حال کار هستند به خطوطی که اتوبوس کم دارند مشکلات آنها هم برطرف میشود.
محمدیان در خصوص مصوبه دیگر شورای شهر در ارتباط با خرید وسایط حمل و نقل عمومی برقی در راستای کاهش آلودگی هوا گفت: درخصوص خرید و بهره برداری ناوگان برقی غیر ریلی ( اتوبوس، میدل باس، مینی بوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت) بود که به شهرداری اجازه داده شد به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از عملکرد خودروهای حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز و همچنین ظرفیت های قانونی ایجاد شده در قانون بودجه کشور و قانون هوای پاک و سایر قوانین موضوعه با همکاری وزارت نفت ، وزارت کشور ، بانکهای عامل و خودروسازان داخلی و شرکتهای بخش خصوصی نسبت به خرید و بهره برداری ناوگان حمل و نقل مسافر درون شهری برقی غیر ریلی استفاده کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز گفت: این یک ظرفیت است که در کل کشور به وجود آمد
که وزارت نفت از محل بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی نیمی از هزینه یک میلیارد تومانی خرید تاکسی برقی را تقبل کرده و مابقی از محل تسهیلات بانکی، مالک و مدیرت شهر تامین میشود که از ۱۱ هزار اتومبیل پیش بینی شده ۱۵۰۰دستگاه متعلق به شیراز است و شیراز به عنوان پایلوت این اقدام تعیین شده است.
محمدیان گفت: در کنار تاکسی ر خصوص تهیه موتور برقی نیز شهرداری قرار بود شهرداری برای تامین موتور با برهی تولید کنندگان موتورهای برقی مغازه کند و با در اختیار گذاشتن برخی ظرفیتهای تبلیغی برای این شرکتها و ترویج استفاده از فرهنگ این نوع موتور در کند و در عوض آن شرکت هم در خصوص واگذاری موتور سیکلت برقی به شهروندان شیراز با تسهیلات ویژه و اقساط اقدام کند.
وی اظهار داشت:همچنین در خصوص دوچرخه برقی هم قرار شد در این زمینه برای استفاده عمومی مانند دوچرخه های اشتراکی با شرکتهای فعال در این حوزه هم رایزنی صورت گیرد.
محمدیان در خصوص نوسازی ناوگان تاکسی علاوه بر تاکسیهای برقی نیز اظهار داشت: در حال حاضر برای هزار تاکسی پرونده تشکیل شده که برای خرید هر تاکسی ۲۵۰میلیون تومان نیاز که ۱۰۰میلیون تومان آن از جانب شهرداری تامین و ۱۵۰ میلیون تومان به صورت تسهیلات تامین میشود،البته به جز این یک هزار دستگاه ۲هزار دستگاه هم تا پایان سال آینده نوسازی خواهد شد که امیدواریم تا آن زمان تمامی تاکسیهایی که سال تولید آنها کمتر از سال ۱۳۹۰ است از چرخه تاکسیرانی خارج شوند.