×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۷ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
از افزایش ۷۵ درصدی هزینه کرایه تاکسی تا ادامه دعوای راننده و مسافر بر سر پول خُرد

فرماندار شیراز: این مصوبه تا زمانی که به تایید فرمانداری نرسد غیر قابل اجراست، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه ، در جلسه هفته گذشته شورای شهر بود که اعضا، با دستور جلسه ای موافقت کردند که به معنای افزایش ۷۵ درصدی نرخ تاکسی و رشد بالای هزینه حمل و نقل عمومی شهر، در سال آینده است، اعضای شورای شهر، اما در حالی با این استدلال که باید به فکر معیشت رانندگان تاکسی باشند، به این مصوبه رای دادند که هنوز تکلیف برخی از مشکلات تاکسی های شیراز، برطرف نشده است، مباحثی از جمله تجهیز تاکسی ها، به سیستم پرداخت الکترونیک و پایان دادن به جنگ پول خورد میان مسافر و راننده، یا عدم تعیین مسافت هر کورس، یا نظارت بیشتر بر رعایت نرخ کرایه و حفظ حقوق مسافران، به گونه ای که در حال حاضر نیز کمتر تاکسی در شهر پیدا می شود که نرخ هر کورس، ۴ هزار تومان را رعایت کند و البته گرچه در مصوبه، نرخ ۴ هزار تومان هست، اما رانندگان به بهانه نداشتن پول خورد، عملا برای هر کورس، ۵ هزار تومان دریافت می کنند که به طور قطع، برای نرخ ۷ هزار تومان هم این اتفاق خواهد افتاد، نکته دیگر در مصوبه شورا، در زمینه افزایش نرخ حمل و نقل، عدم توجه به نرخ تورم است، به نوعی که قیمت پیشنهادی آنها که افزایش ۷۵ درصد را نشان می دهد، نه تنها بیش از حد تورم است، بلکه با توجه به تاثیر نرخ حمل و نقل در قیمت گذاری ها، این نرخ گذاری، بر نرخ سایر بخش ها هم تاثیر خواهد گذاشت و در کل، تاثیر آن بر افزایش هزینه زندگی همه مردم شهر که البته رانندگان تاکسی هم جزء همین شهروندان هستند، خواهد بود، این در حالی است که هم اکنون از بیش از ۱۰ هزار تاکسی شهر، بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها، فرسوده اند و حتی از بسیاری از آنها، تنها یک پلاک باقی مانده و البته تعداد زیادی، اصلا به عنوان تاکسی فعالیت ندارند و بیشتر یا به صورت دربستی فعالیت دارند یا تاکسی اینترنتی هستند و تنها تعدادی هست که هنوز در برخی خطوط مبدا به مقصد، فعال هستند، اما در این بین، شاید بهترین راهکار، برای رفع مشکل رانندگان تاکسی، این بود که شهرداری، مانند سال های قبل، یارانه ها و کمک هایی مثل سهمیه لاستیک، روغن و یا سوخت، برای آنها در نظر بگیرد، نه اینکه برای تامین نیاز این عده، هزینه های بیشتری بر دوش سایر مردم بگذارد که خود عاملی برای شتاب بیشتر افزایش قیمت ها باشد و از سوی دیگر، با افزایش و ساماندهی اتوبوس ها و مترو که هزینه کمتری برای حمل و نقل دارد، باعث شود که زندگی مردم شهر، بیشتر تسهیل شود، اما این مصوبه، در حالی با رای اکثریت شورا، تصویب شد که تنها دو عضو شورا، یکی با آن مخالفت کرد و دیگری، رای نداد، عضو هیات رئیسه و رییس کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر شیراز، به عنوان مخالف این مصوبه، در خصوص علت مخالفت خود به خبرنگار ما، گفت: من تنها مخالف این مصوبه بودم و هستم، چرا که معتقدم افزایش نرخ، بالاتر از نرخ تورم، علاوه بر فشار بر مردم، باعث القاء تورم می شود.

افسانه خواست خدایی، افزود: اما برای رفع مشکل رانندگان و در کنار آن فشار کمتر به مردم، هم دو راهکار دارم و  پیشنهاد دادم برای رفع این مشکل، به جای آنکه دست در جیب مردم کنیم و کرایه را اینگونه افزایش دهیم، شهرداری مانند اتوبوس ها، به تاکسی ها هم یارانه بدهد و حتی علاوه بر یارانه نقدی، لوازم یدکی، لاستیک و روغن هم در اختیارشان قرار دهد.

وی، ادامه داد: از سوی دیگر افزایش نرخ هم داشته باشد، اما ۵۰۰ تا یک هزار تومان افزایش، نه ۷۵ درصد؛ افزایش نرخ کرایه تاکسی، از ۴ هزار تومان به ۷ هزار تومان، برای هر کورس، غیر قانونی است و من با آن مخالفم، البته نه اینکه رانندگان تاکسی، مشکل ندارند، اما معتقدم این نباید از جیب مردم، هزینه شود و از طریق یارانه و افزایش متناسب کرایه، تامین شود.

خواست خدایی، در خصوص افزایش بالای هزینه سرویس مدارس در سال آینده، توسط شورای شهر هم گفت: در خصوص سرویس مدارس هم به همین صورت و طبق نرخ تورم، باید قیمت گذاری انجام شود و با هر مصوبه ای من مخالفم و به عنوان عضو شورا، این افزایش کرایه را قانونی نمی دانم.

غلامحسین اسکندری، یکی دیگر از اعضای شورا که به این مصوبه، رای نداد نیز گفت: طی دو جلسه گذشته، در خصوص نرخ استفاده از حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی، پیشنهاد دادم که نرخ ناوگان مترو و اتوبوس را پایین نگه داریم که مردم استفاده کنند و نرخ تاکسی را بالا ببریم که برای رانندگان تاکسی به صرفه شود و در این شغل بمانند.

وی، افزود: اما اعضا، قانع نشدند و نرخ کرایه مترو و اتوبوس هم افزایش یافت و با این افزایش، دیگر افزایش نرخ تاکسی، آن هم این میزان افزایش، مناسب نیست، من مشکلی با افزایش نرخ تاکسی ندارم و معتقد بودم این افزایش، باید باشد، اما تنها با افزایش هزار تا ۱۵۰۰ تومان موافقم.

اسکندری، گفت: معتقدم مابقی نیاز آنها، باید از طریق یارانه غیرنقدی، مانند تامین لاستیک و لوازم یدکی و سایر موارد  انجام شود و چون قانع نشدم، به آن رای هم ندادم.

وی، اضافه کرد: از سوی دیگر، معتقدم تصویب این مصوبه، آن هم دو روز بعد از انتخابات هم درست نبود.

وی، اضافه کرد: اما در این بین، یکی از مواردی که باید به آن توجه شود، بحث راه اندازی دستگاه های پرداخت الکترونیک تاکسی هاست که تاثیر زیادی بر کاهش تنش ها، میان راننده و مسافر می گذارد که این در نرخ گذاری عادلانه هم اثرگذار است و با این کار، حتی اگر ما مثلا کرایه را ۵۵۰۰ تومان یا هر رقمی دیگر بکنیم، بهانه ای مانند کمبود پول خورد، برای پرداخت مابقی آن، باقی نمی ماند.

عضو شورای شهر، در خصوص ارایه یارانه غیرنقدی به تاکسی ها هم گفت: ارایه کمک های جانبی، مانند لاستیک و روغن به تاکسی ها، میتواند کمک کند که افزایش کرایه کمتری، داشته باشیم و البته فشار کمتری هم به مردم می آید و باید همه در این راه، دست در دست هم دهیم و نمی توانیم در مقابل فشار به مردم، بی تفاوت باشیم.

وی، افزود: معتقدم نمی شود، همه چیز را روی کاغذ محاسبه کرد و باید در برخی موارد، بر اساس واقعیت و به صورت میدانی، عمل کرد، البته نه هنوز کارت خوان های پرداخت الکترونیک بر روی تاکسی ها، نصب شده و نه فرمانداری، مصوبه افزایش نرخ را تایید کرده و به نظر می رسد، البته کمی اطلاع رسانی زود هنگام و شیطنتی هم صورت گرفته است، چرا که بلافاصله بعد از تصویب شورا، شاهد بازتاب های زیادی بودیم.

اسکندری، گفت: برای سرویس مدارس، هم باید از این مدل، پیروی کرد و  امیدواریم که با کمک فرمانداری، اشتباه اول تصحیح و حل شود.

وی، افزود:من در اولین نطقم هم گفتم متاسفانه حکمرانی ما، کلا موفق نشده است، مسیر مستقیم برای دریافت نظر مردم، در مصوبات را داشته باشد و ما نمی توانیم پشت درهای بسته، مصوبه داشته و آن را اجرا کنیم، باید راهی برای گرفتن نظر مردم و استفاده از آن در حکمرانی، داشته باشیم و  قبل از تصویب هر مصوبه، نظرات مردم را داشته باشیم، اما  به دلیل نبود چنین مکانیزمی، با اعتراض مردم روبرو می شویم، حال آنکه بایدمردم را در رای خود، شریک کنیم.

فرماندار شیراز هم اما در گفت وگو با خبرنگار ما، پیرامون تایید یا عدم تایید این مصوبه شورای شهر، گفت: من فعلا نظری نمی توانم، در این زمینه بدهم و اگر هم نظری داسته باشم، یک نظر فردی است و نمی توانم نظر سازمانی را اعلام کنم.

لطف ا…  شیبانی، گفت: این مصوبه شورا، باید در هیات سه نفره تطبیق، شامل یک قاضی، فرماندار و یک نفر از شورای اسلامی استان، بررسی و بعد در این زمینه، تصمیم گیری شود، اما آنچه مسلم است، هنوز در خصوص این مصوبه، در فرمانداری تصمیم گیری نشده است، پس این مصوبه، هنوز تایید نشده که قابل اجرا باشد و موارد، در دست بررسی است.

البته با دو نفر از اعضای موافق شورا، یکی از مسئولين حوزه حمل و نقل شهرداری شیراز و یکی از مسئولين حوزه اقتصادی استانداری فارس هم در خصوص این مصوبه، تماس داشتیم که یا حاضر به گفت و گو نشدند و یا به تماس های خبرنگار ما، پاسخ داده نشد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true