true
تکمیل آزادراهها؛ تعهددولت یا ازجیب مردم؟! به گزارش سيد محیالدین حسینیارسنجانی خبرنگار فارس اگاه، راه تازه ایجاد شده ای که به آن عنوان آزاد راه شیراز ،اصفهان داده شده را که به گفته کارشناسان راه و مهندسان متخصص راهسازی از جهات مختلف دچار اشکالات فنی و نواقص بی شمار است جزئی از تعهدات دولتهای پیشین بوده که در یکی دو سال اخیر زمزمه تکمیل و افتتاح آن شنیده شد و سرانجام با سفر رییس جمهور فقید مرحوم( شهید) آیت اله رئیسی به فارس در اقدامی عجولانه از سوی استاندار سابق فارس افتتاح شد. راهی پر پیچ و خم و کم عرض که در عرف بینالملل و حتی ملی بعید است بتوان نام بزرگراه را بر آن نهاد مگر آنکه آینده ها با تعریض جاده ای تقریبا کوهستانی و برخوردار از تونلها بتوان عنوانش را آزاد راه گفت و آن را تعریض کرد که بعید است هم به جهت زمینهای معارضی بسیار و اعتراضات و نارضایتی زارعان و کشاورزانی که در طول مسیر هنوز نتوانسته اند برخی از مالکان زمینهایی که جاده جدید شیراز اصفهان دل انها را شکافته راضی کنند و هم به دلیل هزینه های سنگین عملیاتها و پروژه های راه سازی از جمله هزینه های سرسام آور بریدن کوه و ساختن جاده یا احداث تونلهای مورد نیاز که کار راهسازی را کند و با اشکالات فراوانی روبرو کرده است. در حال حاضر این جاده خطرات بسیاری دارد و جان و سلامت مسافران و هموطنان در حین عبور و مرور از این جاده با حجم و تردد فراوان خودروهای سبک و سنگین عبوری از این مسیر در حال خطر و یا تهدید است. بویژه در شب که نور و روشنایی لازم ندارد و در برخی مواقع به دلیل نبود تابلوهای راهنمایی و رانندگی به قدر نیاز موجب تصادفات شدید منجر به مرگ و جرح شده است. اکنون این مسیری که با این همه مشکلات و نارساییها و نقصان روبروست و هنوز تکمیل نشده گویا منبع درآمد وزارت راه شده و عوارض سنگین برای تردد خودروها در این مثلا آزادراه مصوب کرده و اعلام نمودهاند که انسان متعجب و متحیر از این تصمیم میشود. چطور میشود این مسیر که نه تکمیل است و نه قرار است با ده میلیارد و بیست میلیارد یا دویست و سیصد میلیارد تومان و هزار میلیارد تومان به بالا اعتبار تکمیل شود این مبالغ اعلام شده از سوی وزارت راه کامل شود آنهم از جیب مردمی که جاده هایشان از استاندارد های ملی و جهانی به دور است! تکمیل آزادراه شیراز به اصفهان حداقل ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول لازم دارد تا سرو سامان لازم را یافته و افتتاح گردد. اکنون افتتاح عجولانه و سیاسیکارانه این جاده مثل عبور و مرور ناقص و کند قطار شیراز به تهران و شیراز به مشهد دچار مشکلات و نواقص بسیار خواهد شد. این اقدام وزارت راه در تعیین نرخ غیر متعارف برای اخذ عوارض اتومبیلها در آزاد راه شیراز ، اصفهان باعث اعتراض و انتقاد بسیاری شده به نحوی که اعتراضات دکتر عزیزی نماینده محبوب و پرتلاش شیراز را به دنبال خود داشته است. اعتراض دکتر ابراهیم عزیزی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و نماینده شریف مردم شهرستانهای شیراز و زرقان که اعتراضی بجا و بموقع و به حق بوده و هست در انتقاد به بالا بودن نرخ عوارض آزاد راه شیراز، اصفهان باید مورد توجه دولت و بویژه وزیر راه باشد زیرا به اعتقاد وی قیمت گذاری فعلی نرخ عوارض آزاد راه نیمه تمام و فاقد ایمنی لازم هرگز با وضعیت مالی مردم متناسب نیست و باید این قیمت گذاری اصلاح شود. در نرخ اعلامی از سوی وزارت خانه راه و شهرسازی، نرخ عوارض آزادراه شیراز، اصفهان از ۱۲۰ الی ۶۰۰ هزار تومان در سال برای انواع وسیله نقلیه از سواری تا تریلر تعیین شده است که با توجه به نواقصی راه و عدم تکمیل صددرصدی جاده زیاد است و اگر هم که تکمیل بود باید نرخی کمتر از این باشد تا مردم عزم و اراده سفر در این جاده ها داشته و رضایتمندی خود از سفر به این نوع از راهها را داشته باشند. قبول داریم که راهسازی کاری سخت و پروژه های اینچنینی بسیار هزینه بر است اما قرار نیست این همه مبالغ از جیب ملت خارج و همه امور ملک و مملکت سامان یابد. ضمن قدر دانی از دولت قبلی و فعلی و وزارتخانه راه و شهرسازی که نسبت به اجرای پروژه های ملی در حوزه راه و راهسازی و راهداری زحمت بسیار کشیده و میکشند امیدواریم در نرخ نامه عوارضی آزاد راههای کشور تجدید نظر نموده و به طور خاص با تامین اعتبار لازم برای تکمیل آزادراه شیراز به اصفهان که طول و مسافت خیلی زیادی نبوده و کارهای ناقص و انجام نشده فراوانی دارد در کاهش عوارض پس از تکمیل نهایی این مسیر نیز توجه ویژه داشته باشند زیرا قشر ضعیف و ندار در حال عبور و مرور دائمی و روزانه از این مسیر توان پرداخت این مبالغ هنگفت اعلام شده را ندارند.
true
true
https://farsagah.ir/?p=52293
true
true