×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۳ آذر - ۱۴۰۳  
true
true
بزرگترین تقاطع شهری کشور یک قدم مانده به خط پایان

استاندار فارس: این پروژه یکی از شاهکارهای مهندسی کشور است ، به گزارش جلال‌الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، چهلمین جهش عمرانی در حالی انجام شد که در این مرحله با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهری، دومین بخش از بزرگترین تقاطع غیرهمسطح کشور در شیراز به بهره‌برداری رسید.

استاندار فارس در آیین رونمایی از پل دوم تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمد بن موسی(ع) در تقاطع بلوار نواب صفوی به کمربندی شیراز، با تقدیر از همت و تلاش مدیریت شهری شیراز در اجرای کلان پروژه‌های شهری گفت: امروز مجدداً در شیراز جنت‌طراز با همت و تلاش و پیگیری و مدیریت خوب آقای اسدی، شهردار شیراز، و کمک شورای شهر شاهد افتتاح یکی دیگر از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار در کلان‌شهر شیراز هستیم.

حسینعلی امیری تصریح کرد: در خصوص احداث تقاطع شهدای احمد بن موسی(ع)، به سهم خود از شهردار باکفایت شیراز که موجب این شتاب در اجرای پروژه‌های عمرانی در شیراز شده تقدیر می‌کنم. این پروژه‌ها نتیجه اعتماد، همراهی، همکاری و مهمتر از همه همدلی میان شورا و شهرداری است. اگر این همراهی، همکاری و مهمتر از همه همدلی نبود قطعا شاهد افتتاح این پروژه‌های بزرگ نبودیم. از همه کارکنان، مهندسان، کارگران شهرداری و معاون عمرانی استانداری تقدیر می‌کنم. به ویژه از اهالی محل که در تملک ۱۵ هکتار از اراضی مورد مسیر که کاری سخت است همکاری کردند کمال تشکر را دارم.

وی اظهار داشت: این پروژه یکی از شاهکارهای مهندسی کشور است که با ۵۱۰۰ متر طول و این حجم از کار قرار است ظرف ۲ سال به نتیجه برسد و این جای تقدیر و تشکر دارد.

امیری گفت: امروزه یکی از مشکلات اساسی همه کلان‌شهرهای دنیا و تمام شهرهای کشور مشکل ترافیک است و این یک واقعیت است. علت آن است که زمانی سطح رفاه مردم بالا می‌رود، هر کدام دوست دارند از ماشین خود استفاده کنند. در کشور هم به این عادت کردیم و هر کس علاقه دارد با ماشین خود و به صورت تک‌سرنشین تردد کند و ترافیک یک مشکل همگانی در همه کلان‌شهرهاست.

وی ادامه داد: وقتی افراد در ترافیک می‌مانند، ارزشمندترین دارایی آنها یعنی وقتشان به هدر می‌رود و در این بین گاه حتی اگر بیماری داشته باشد و یا آمبولانسی در ترافیک بماند، جان فردی به خطر می‌افتد.

استاندار فارس با بیان اینکه اجرای چنین پروژه‌هایی نیاز به مطالعه دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: یکی از مهمترین مواردی که در دنیا مورد توجه قرار گرفته بحث محیط زیست و بهداشت زیست است. در این بین با توجه به اینکه کلان‌شهر شیراز عنوان پایتختی محیط زیست آسیا را دارد این مورد از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید سرآمد و الگوی دیگر شهرها باشد.

امیری گفت: سال ۷۸ که رئیس کل دادگستری فارس بودم خبری از زیرگذر و روگذر و این پروژه‌ها نبود و ترافیک بسیار آزاردهنده بود، به طوری که گاه برخی از مسئولین در ترافیک می‌ماندند و به پرواز خود هم نمی‌رسیدند. اما اکنون طرح جامع تدوین و پازل‌ها آن با اجرای چنین پروژه‌هایی در حال تکمیل است.

وی با اشاره به اینکه زمانی کمربندی خارج از شهر بود و امروز به یک مسیر درون‌شهری تبدیل شده و ارتقاء اینگونه پروژه‌ها به ویژه در ورودی و خروجی شهر موجب ارتقاء رفاه اجتماعی شهروندان می‌شود، گفت: در خصوص افتتاح بزرگراه حائری و پروژه‌هایی نظیر آن، جا دارد شهرداری این‌ها را مستند و مدون کنید. از این اسناد می‌توان برای استفاده در مراکز دانشگاهی، آموزشی، فنی و مهندسی بهره برد. بخشی از کارهای شما قابل ارائه و تدریس برای دانشجویان هنرستان و آموزش‌های عمرانی است و آیندگان هم می‌توانند از این تجربیات استفاده کنند.

استاندار فارس اظهار داشت: مورد آخر و یا مهمترین مورد در زمینه اجرای پروژه‌هایی نظیر این پل در کمربندی، در خصوص کاهش تصادفات است. ما برای حفظ جان مردم تکلیف داریم. رفع مشکلات ترافیکی برای حفظ جان و امنیت مردم بسیار مهم است و نباید به آن از منظر مالی نگاه کنیم.

امیری گفت: برای ما حفظ جان مردم اهمیت بیشتری دارد. هر کمکی برای تسهیل تردد مردم از دستمان برآید حاضریم انجام دهیم. در خصوص مترو هم تأمین واگن‌ها را در دستور کار داریم و هر جا در سطح ملی نیاز به پیگیری ما باشد دنبال می‌کنیم و در کنار شما هستیم.

*در ایام عید، در ۱۸ کیلومتر کمربندی که به شهرداری واگذار شد حتی یک کشته نداشتیم

شهردار شیراز هم در این مراسم با اشاره به بارندگی یکی دو روز اخیر گفت: روز چهارشنبه ۴۱ میلی‌متر بارندگی داشتیم و حتی با وجود تگرگ سنگین ساعت ۲۳، با توجه به آمادگی شهرداری هیچ مشکلی در شهر پیش نیامد. در اواخر مهر هم ۶۱ میلی‌متر بارندگی داشتیم اما به‌رغم بیش از ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی در دو مرتبه در فواصل کوتاه که جای شکر دارد اتفاق خاصی در شهر نیافتاد.

محمد حسن اسدی با اشاره به اجرای تقاطع غیرهمسطح شهدای احمد بن موسی(ع) افزود: این پروژه در سال ۹۶ حتی تجهیز کارگاه هم شد ولی به خاطر ۱۵ هکتار تملک آن هم در شهر که بسیار کار دشواری است متوقف شد و منطقه ۵و ۹ شروع کردند به تملک و امروز مفتخریم در این دوره بدون یک ناراضی با همه تسویه حساب کردیم و پروژه آغاز شد و حتی شیفت شب گذاشتیم و امروز پل دوم این پروژه افتتاح شد و فاز اول آن هم سال قبل به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: کمربندی شیراز ۴۲ کیلومتر طول دارد اما به‌رغم اینکه کمربندی جزء وظایف راه و شهرسازی است، تاکنون چندین پل آن را شهرداری اجرا کرده و باقیمانده این پروژه را نیز سعی می‌کنیم تا دهه فجر به پایان برسانیم و کل آن را تمام کنیم.

شهردار شیراز گفت: در این بین با مصوبه شورا ۱۸ کیلومتر از مسیر کمربندی به شهرداری سپرده شد که با اقدامات شهرداری به ویژه در ایمن‌سازی و بر طبق گزارش پلیس در نوروز امسال در مقایسه با سال‌های قبل ما حتی یک کشته نداشتیم.

وی اضافه کرد: اما به‌عنوان مدیریت شهر، یک خواسته در خصوص امنیت بیشتر کمربندی برای مردم داشتیم و آن این است که در این محور در محل تلاقی ۲ بلوار قائم به کمربندی و سفیر به کمربندی، عملیات اجرای دو تقاطع غیرهمسطح سال قبل توسط راه و شهرسازی آغاز شد، اما آن هم با مشکل تملک مواجه و تعطیل شده است. درخواست ما در ارتباط با کمک به اجرایی شدن این دو پروژه مهم است.

شهردار شیراز با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ۲۶ آذر، روز حمل و نقل و افتتاح چندین پروژه به همین مناسبت تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز ما در حوزه حمل‌ونقل شهر، تأمین واگن برای خط ۲ مترو است و در حالی که هزاران میلیارد تومان در این خط هزینه و اجرا شده، تنها یک رام قطار در آن فعالیت دارد و نمی‌توان خدمات مناسبی به شهروندان ارائه داد که امیدواریم در زمینه تأمین واگن‌های مورد نیاز، اقدامات مقتضی انجام شود.

اسدی گفت: اگر امروز شاهد اجرای این پروژه‌ها هستیم حاصل تلاش تمامی کارکنان شهرداری و همکاری و همراهی شورای شهر، کلیه مسئولین شهر و استان و تمامی کارکنان شهرداری است که چه شب‌هایی در سرما و گرما کارگران در این پروژه کار می‌کردند و من دست همه آن‌ها را می‌بوسم و اگر همراهی همه دستگاه‌ها نبود ما نمی‌توانستیم چنین پروژه‌ای را دو ساله تمام کنیم.

*استانداری با دستگاه‌هایی که در عمل به وظایف خود در کمربندی ترک فعل کردند برخورد کند

نایب‌رئیس شورای شهر شیراز هم گفت: درحالی در عرض دو ساعت این پروژه را افتتاح می‌کنیم اما نمی‌دانیم که برای اجرای آن زحمات بسیاری در طول دو سال کشیده شده که این جای تقدیر دارد.

محمد تقی تذروی خطاب به استاندار فارس اظهار داشت: نکته مهم و انتظار ما از شما این است که آمار تصادفات در این محور را با انجام برخی اقدامات به صفر برسانید.

وی افزود: در این مسیر جا دارد با هر مسئولی در خصوص انجام وظایف خود در کمربندی ترک فعل کرده برخورد کنید. ما در مدیریت شهری تعهد خود در کمربندی را اجرا کردیم، راه و شهرسازی هم باید در خصوص اتمام دو تقاطعی که بر عهده دارد اقدام کند.

*تملک ۱۵ هکتار املاک مورد مسیر پروژه

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هم گفت: این چهلمین مرحله جهش عمرانی شهر شیراز است که در این مرحله شاهد رونمایی از پل دوم تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمدبن موسی(ع) هستیم و مهمترین اقدامات در زمینه تملک در مناطق ۹ و ۵ انجام شد و پیمانکار پروژه نیز شرکت سد عمران پارس گستر بود.

محمد امین افزود: هزینه اجرا و تملک این پروژه بالغ بر ۷۶۰ میلیارد تومان است که عملیات اجرای آن با تملک از آذر ۱۴۰۱ آغاز و فاز نخست آن با افتتاح پل اول انجام شد و شاهد افتتاح دومین فاز آن هستیم که پل شماره دو به طول ۱۱۰۰ متر است.

وی افزود: این پروژه بزرگترین تقاطع شهری کشور محسوب می‌شود که طول رمپ‌ها و پل‌های آن به بیش از ۵۱۰۰ متر و سطح اشغال آن به ۲۲ هکتار می‌رسد و شامل ۶ پل در هم‌تنیده شده است و یکی از منحصر به فردترین تقاطع‌های شهری به شمار می‌رود.

امین با اشاره به برخی ویژگی‌های فنی این پروژه از جمله اجرای ۵۲ ستون گفت: از جمله اهداف ما در اجرای این پروژه علاوه بر دسترسی و عبور امن ساکنان شهرک‌های مهدی‌آباد، حجت‌آباد و سامان از کمربندی که باعث کاهش حجم ترافیک کمربندی می‌شود، حذف سه دوربرگردان غیرایمن در این محل است.

معاون عمرانی شهردار شیراز گفت: یکی از مشکلات اصلی این پروژه تملک ۱۵ هکتار زمین مورد مسیر با ۶۵ پلاک بود که ۴۸ پلاک توسط شهرداری منطقه ۹ و ۱۷ پلاک توسط شهرداری منطقه ۵ تملک شد که از شهرداران دو منطقه در این زمینه تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای ۳ کیلومتر راه سه‌بانده برای عبور و مرور مردم در این پروژه گفت: ما در این پروژه با اجرای ۳۵۰۰ تن بتن‌ریزی در یک روز، رکورد بتن‌ریزی در یک پروژه عمرانی شهری در یک روز را شکستیم.

امین گفت: این پروژه پیش از این قرار بود که ۴ ساله اجرا شود و سال‌ها متوقف بود اما ما مهلت ۲ ساله برای اجرای آن تعیین کردیم و این رشد و شتاب توسعه، فراهم نشد مگر با تلاش شبانه‌روزی و راه‌اندازی شیفت شب و سعی کردیم هر جا هم عقب افتادیم با کار بیشتر عقب‌افتادگی را جبران کنیم

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true