×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
آغاز دور دوم نهایی ماراتن انتخابات در دو حوزه انتخابیه فارس در روز جمعه

قریب به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در فارس  برای انتخاب ۳ نماینده جامانده از بهارستان رای خود را به صندوق می اندازند، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، دور دوم انتخابات در دو حوزه انتخابیه استان فارس، در حالی پس فردا(جمعه) کلید می خورد که در این دور، یک میلیون و ۶۹۷ هزار نفر، واجد شرکت در این دور، باید آرای خود برای ۳ نماینده باقی مانده استان فارس در مجلس را به صندوق ها بیندازند، رئیس ستاد انتخابات فارس، در نشست خبری به مناسبت انتخابات دور دوم، با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به استقبال گسترده مردم در دور اول انتخابات، گفت: خوشبختانه انتخابات دور اول پرشور، سالم و امن برگزار شد و خدا را شکر می کنیم که مرحله اول انتخابات، در امنیت کامل و ارامش برگزار شد.

اسماعیل قزل سفلی، ادامه داد: از انجام ۸۰۰ حمله سایبری در شب انتخابات، معلوم بود که دشمن به دنبال اختلال در انتخابات است ولی با درایت مسئولين انتخابات، این توطئه نیز خنثی شد.

وی، تصریح کرد: در زمینه سلامت انتخابات، همه موارد دیده شد تا هیچ مسئول اجرایی، از کسی طرفداری نکند و هیچ شائبه ای نباشد و حتی گفتیم تا عزل مسئولين متخلف هم می رویم و این حتی تا شب انتخابات هم ادامه داشت.

وی، افزود: در زمینه تخلفات احتمالی هم هیچ تخلفی را درون  شعب شاهد نبودیم، اما بیرون از شعب، برخی تخلفات مشاهده شد که به سرعت هم رسیدگی شد و در مشارکت هم آبروی  استان، خوب حفظ شد و از میانگین و حد نصاب کشوری گذشته هم عبور کردیم.

قزل سفلی افزود:یکی دیگر از وظایف ما پس از انتخابات، بررسی علل نارضایتی های عمومی بود که سال قبل ۱۳۰ مشکلی که مردم در حوزه های مختلف داشتند، شناسایی شد که با تلاش همه دستگاه ها سعی کردیم، این مشکلات تا حدودی مرتفع شود.

وی، اضافه کرد: از نظر ما، دور دوم انتخابات از دور اول سخت تر و سنگین تر است، چرا که در مرحله اول، تعداد کاندایدها زیادتر و حساسیت کمتر بود، اما الان تعداد کمتر و حساسیت بالاتر است.

رئیس ستاد انتخابات فارس، با اشاره به برگزاری انتخابات دور دوم، در ۸۲۰ شعبه در ۲ حوزه انتخابیه شیراز و زرقان و حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد، افزود: این تعداد، شامل ۶۲۹ شعبه ثابت شهری و روستایی و ۱۹۱ شعبه سیار شهری و روستایی است.

وی، ادامه داد: از مجموع شعب رأی گیری در این دوره، ۴۹۷ شعبه مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان و ۳۲۳ شعبه نیز مربوط به حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد است.

قزل سفلی، اظهار داشت: برای این دور انتخابات، ۱۳ هیات اجرایی، شامل ۲ هیات در ۲ حوزه اصلی و ۱۱ هیات در ۱۱ حوزه فرعی، تشکیل شده که مسئولیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارند و عوامل اجرایی شعب را تعیین می کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، گفت: همچنین حدود ۲۷ هزار نفر برای مرحله دوم، در چهار بخش شامل اجرا، نظارت، بازرسی و تامین امنیت، فعالیت خواهند داشت.

قزل سفلی، افزود: البته یک تفاوت این دور با دور قبل، در بحث تبلیغات محیطی است که به ویژه در شیراز، کمتر شاهد این نوع تبلیغات هستیم و بیشتر تبلیغات در بستر فضای مجازی و صدا وسیما است.

وی، ادامه داد: البته تبلیغات محیطی در شهرستان ها هنوز وجود دارد، اما در شیراز خیر، این در حالی است که زمینه تبلیغات در بیش از ۷۰ سالن اجتماعات، یک هزار و ۵۰۰ تابلو تبلیغاتی و ۳۵ هزار متر مربع فضا برای نصب پوسترهای تبلیغاتی، مهیا شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس، در خصوص تعداد واجدین شرایط شرکت در دور دوم انتخابات، در ۲ حوزه انتخابیه فارس نیز گفت: در این ارتباط، یک میلیون و ۶۹۷ هزار نفر در این دو حوزه، واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند که از این تعداد، یک میلیون و ۳۹۰ هزار نفر، مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان و ۶۹۷ هزار نفر نیز مربوط به مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد هستند.

رئیس ستاد انتخابات فارس، گفت: همچنین تعداد تعرفه های رأی پیش بینی شده نیز به تعداد واجدین شرایط، بعلاوه ۱۰ درصد بیشتر از تعداد آنها است.

قزل سفلی، با اشاره به برگزاری الکترونیک انتخابات این دور در شیراز، گفت: در همین راستا، از از ۲۲ حوزه انتخابیه کشور که انتخابات به دور دوم کشیده شده، در ۸ حوزه از جمله شیراز قرار شد، انتخابات به صورت الکترونیکی انجام شود که در این ارتباط و با توجه به عوض شدن نوع برگزاری، آموزش های لازم هم داده شد و از طریق نماز جمعه، سایر مراسم و رسانه ها نیز اطلاع رسانی در خصوص نوع برگزاری به مردم داده شد.

وی، تصریح کرد: با اجرای الکترونیکی انتخابات، علاوه بر افزایش صحت و سلامت انتخابات، هزبنه ها نیز تا حدود بسیار زیادی، کاهش می یابد، در دور اول، برآورده های اولیه، نشان از هزینه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی داشت و تنها در آن دور، ۱۲۰۰ خودرو مورد استفاده قرار گرفت که البته بیشتر آنها، مربوط به دستگاه های اجرایی بود و ۱۵ هزار نفر از مجریان انتخابات، نیاز به صبحانه، ناهار و شام داشتند که هزینه بسیار زیادی دارد.

معاون استاندار فارس، گفت: با توجه به الکترونیکی شدن این دوره و کاهش بسیار زیاد هزینه ها، پیش بینی ما هزینه ۲۳ میلیارد تومانی است.

وی، در خصوص تعداد آرایی که بر طبق آمار، باید در هر صندوق انداخته شود، گفت: در مرحله اول با آن ساز و کار، به طور میانگین هر صندوق ۱۷۹۲ رای می توانست جمع کند.

که به همان تناسب در مرحله دوم طبق نظر کارشناسان، میانگین هر صندوق ۸۰۰ رای است.

گفتنی است، دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه شیراز و زرقان و حوزه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد، پس فردا جمعه، همزمان با سراسر کشور، از ساعت ۸ صبح برای انتخاب  ۳ کرسی نمایندگان فارس در مجلس، آغاز می شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true