×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
از تله کابینی که به مقصد نرسید تا تحقق رویای پارک آبی

تحقق ابر پروژه های پنج گانه سرمایه گذاری شیراز در دستور کار شورای شهر، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، بی شک سرمایه گذاری طی سال های اخیر، یکی از راهکارهای  اساسی در زمینه تحقق درآمدهای شهری بوده است، راهکاری برای کاهش وابستگی بودجه شهر، به عوارض ناشی از ساخت و ساز و فروش اراضی شهر یا همان شهر فروشی؛ در این بین، اما هنوز هم پس از گذشت سال ها، با توجه به تجربیات بد گذشته و به رغم تمهیدات و تسهیلاتی که برای حضور آنان در استان و به ویژه شهر شیراز، اندیشیده شده، برخی سرمایه گذاران یا رغبت و یا جرات آمدن را ندارند، این در حالی است که بارها مسئولان، از پهن کردن فرش قرمز و ظرفیت های بالقوه شهر در حوزه سرمایه گذاری، سخن ها گفتند، این اما در حالی است که در شورای ششم نیز که در کنار بودجه مصوب سالانه شورای شهر، یک تکلیف جذب سرمایه گذاری نیز دیده شده است، طرحی که البته در شورای چهارم نیز در چند سال، اجرا شد تا شاید راهی باشد برای جذب بودجه بیشتر برای توسعه شهر.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز، در این رابطه به خبرنگار ما، گفت: در ابتدای فعالیت شورای ششم، بودجه شهرداری ۶۶۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم تا امسال، با قریب به ۵ برابر افزایش، به ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است و از این نظر در کشور، رتبه نخست را در میزان افزایش بودجه داشتیم.

علیرضا اسکندری، افزود: این در حالی است که در کنار افزایش بودجه، ما شاهد افزایش هزینه های شهر و اجرای تعداد زیادی پروژه بودیم که در نوع خود، اگر نگوییم بی نظیر بلکه کم نظیر است و هر سال، باید متناسب با هزینه، درآمد نیز افزایش یاید.

وی، در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش چند برابری بودجه، آیا این بودجه ها محقق نیز شده است یا خیر؟ گفت: انسجام و اتحاد میان مدیریت شهری و شورا، در راستای توسعه شهر، باعث شده تا به رغم چند برابر شدن بودجه، این بودجه نیز محقق شود، به عنوان نمونه، در خصوص بودجه سال ۱۴۰۱، شاهد تحقق ۱۰۲ درصدی بودجه بودیم.

وی، تصریح کرد: اما در کنار بودجه، از ابتدای شورای ششم، یک تکلیف جذب بودجه جداگانه نیز دیده که در سال ۱۴۰۱، این تکلیف ۱۵ هزار میلیارد تومان بود که با انعقاد چند تفاهم نامه و قرارداد، از جمله پارک آبی، آکواریوم، توسعه میدان اول و اجرای میدان دوم میوه و تره بار و گذر غذا، به طور کامل محقق شد.

عضو شورای شهر شیراز، گفت: سال قبل نیز این تکلیف، تمدید شد و به ۲۰ هزار میلیارد تومان، افزایش یافت که یک تقسیم کار، میان مناطق ۱۱ گانه شهرداری صورت گرفت که البته این تکالیف، جدای از بودجه شهرداری است، در این راستا، شهرداری برای تحقق کامل این تکلیف جذب سرمایه گذاری، از شورا مجوز گرفت تا پایان سال مالی ۱۴۰۲، یعنی ۳۱ شهریور، گزارش خود در خصوص میزان تحقق جذب سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی ارائه دهد، چرا که هنوز پاسخ تعداد زیادی از فراخوان های جذب سرمایه گذاری، مشخص نشده است و تا عقد قرارداد، ممکن است زمان بر باشد.

وی، با اشاره به اجرایی شدن چندین کلان پروژه سرمایه گذاری، طی این مدت در شیراز، اظهار داشت: البته سال ۱۴۰۲ هم تعدادی از پروژه ها، منجر به قرارداد شد که یکی از آنها، اجرای چند شهر بازی متوسط مقیاس، در پارک آزادی و پارک جنت بود و چندین پروژه هم از جمله تله کابین، دستگاه زباله سوز که در حوزه پسماند و محیط زیست، می تواند بسیار مفید باشد، آگهی شده است و برخی هم در قرارداد فاز صفر و یک و طراحی اولیه هستند که هر دو مقداری زمان بر شده اند.

اسکندری، افزود: در خصوص اجرای کلان پروژه های سرمایه گذاری، ما ۵ پروژه را هدف گذاری کردیم که شامل پارک آبی، تله کابین، شهر بازی بزرگ، آکواریوم و باغ پرندگان است.

وی، در خصوص آخرین وضعیت باغ پرندگان و پارک آبی، گفت: در خصوص باغ پرندگان، تفاهم نامه ای با شرکت ترکیه ای داشتیم که آنها، راغب به اجرای آن نشدند و این پروژه، هنوز به مرحله قرارداد نرسیده است، اما در خصوص پارک آبی، این پروژه هم اکنون در مرحله اجراست و پیشرفت مناسبی دارد و امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد رونمایی از آن باشیم.

وی، اضافه کرد: در خصوص تله کابین، تفاهم نامه ای داشتیم که سرمایه گذار، حاضر به اجرا نشد و هم اکنون در انتظار سرمایه گذار جدید هستیم، اما در خصوص آکواریوم، هم اکنون این پروژه، در محل پارک کوهستانی با همکاری مشترک شهرداری شیراز و سرمایه گذار ترکیه ای، در حال اجراست، در ارتباط با شهر بازی بزرگ شیراز هم در حال رایزنی با چند سرمایه گذار هستیم که امیدواریم تا قبل از پایان شورای ششم، تعدادی از این پروژه های پنج گانه سرمایه گذاری که در دستور کار شوراست، به ثمر بنشیند

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true