×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
افتتاح ۶ پروژه آبخیزداری در هفته منابع طبیعی

افتتاح ۶ پروژه آبخیزداری در هفته منابع طبیعی، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار فارس اگاه ،مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، در نشست خبری هفته منابع طبیعی، با بیان اینکه بدون منابع طبیعی، صنعت، کشاورزی، آب و غیره، وجود ندارد و این موضوع، اهمیت این نامگذاری را نشان می دهد، گفت: ۱۶ نهالستان دولتی داریم که بیش از ۶ میلیون اصله نهاد در آن کشت می شود و بیش از ۳ میلیون نهاد اصله در نهالستان های خصوصی کشت شده است، در هر هکتار، ۳۵۰ اصله نهال به صورت متوسط غرس شده است.

حجت ا… مرادی، گفت: فقط ۴۷۰ نفر از منابع طبیعی، محافظت می کنند، در صورتی که به ازای هر ۱۰ هزار هکتار، یک نیرو لازم داریم، افزود: بیش از ۶۶۴ هزار هکتار، نهال کاری و بذرکاری شده است، در ۸ اسفند، با همکاری بسیج سازندگی، توانستیم ۱۶۸ هزار اصله نهال غرس کنیم که ۶۸۰ هکتار را شامل می شود و در ۱۱ اسفند، به مناسبت انتخابات، حدود ۱۰ هزار اصله نهال به رای اولی ها اهدا شد.

مرادی، با اشاره به زراعت چوب؛ عنوان کرد: ۸۵۴ هکتار زراعت چوب داشتیم، در زرین دشت که با کمبود آب مواجه ایم، زراعت چوب به عنوان الگو کار شده است که از گونه های گز، استفاده شده است، روز ۱۷ اسفند، ۱۵ هزار اصله نهال، به یاد شهدای استان فارس، غرس خواهد شد، در شهرستان خفر، توسط خیرین نهال تهیه شد و در ۲۲ بهمن، توزیع شد در این شهرستان، ۳۰ نهالستان داریم.

این مقام مسئول، با اشاره با شعار سال، تصریح کرد: منابع طبیعی، با مشارکت مردم و برای مردم، شعار امسال است، جلساتی در راستای برگزاری هفته منابع طبیعی، با ارکان های مختلف برگزار شد، سه شنبه، ۱۵ اسفند، روز آغاز هفته منابع طبیعی، زنگ سبز به صدا درآمده و در پایگاه امام علی(ع) همزمان با کل کشور، غرس نهال شروع می شود، افتتاح پروژه های آبخیزداری در ۶ شهرستان، از سری برنامه های این هفته است.

وی، با اشاره به برنامه های این هفته، بیان کرد: تقدیر از نخبگان این حوزه در دانشکده کشاورزی، برگزاری یک جلسه با دادستان های کل کشور، درختکاری در شهرک سلامت، به تعداد غرس ۵ هزار نهال، اهدای خون، برگزاری مراسم مشترک با بنیاد شهید، تجلیل از ایثارگران و خانواده شهدای و غیره، از سری برنامه های این هفته است.

مرادی، با بیان اینکه ۳۷ هزار همیار طبیعت افتخاری را جذب کردیم، تاکید کرد: اولین استانی بودیم که تفاهم نامه ای با اعتبار ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را با پایگاه امام حسن (ع) منعقد کردیم، اهالی رسانه، به عنوان مروج افتخاری، در سایت ثبت نام کنند و با ما همراه شوند.

حسن حسنی، معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی فارس نیز در این نشست با اشاره به حوزه آبخیزداری، گفت: در راستای اهداف سازمان، طرح ها و پروژه هایی طراحی، مصوب، مطالعه و اجرا می شود، در بحث اجرای عملیات آبخیزداری، در سال گذشته، بیش از ۲۰ پروژه اجرا شد که امسال ۶ پروژه با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال، به بهره برداری می رسد و مابقی در مرحله نهایی قرار دارد.

اکبر رحیمی حقیقی، معاون حفاظت امور اراضی سازمان منابع طبیعی فارس، نیز در این جلسه بیان کرد: ۶۵۹ مورد پاسخ به استعلام اراضی و بیش از ۸۴ مورد اراضی درخواست کمیسیون ماده ۳۴، تعیین تکلیف شد، در حوزه ممیزی و مددکاری، تاکنون ۱۰ میلیون و ۲۱۰ هکتار منابع طبیعی تثبیت شده و ۹۹ درصد اراضی ملی و دولتی، دارای سند هستند و بیش از ۹۷ درصد کاداس انجام شده است.

وی، افزود: رفع تداخلات، یکی از وظایف سازمان است و یک میلیون و ۷۷۰ هکتار تاکنون، تعیین تکلیف شده است، پاسخ به استعلام، ۲ هزار و ۷۵۰ مورد بوده است که میانگین پاسخگویی، ۵ روز است که نصف آمار کشوری را داریم، ۱۵۰ دیده‌بان در عرصه منابع طبیعی، مستقر شده و ۸۰ درصد کاهش آتش سوزی داشتیم و در کل استان، امسال فقط ۱۹۰ آتش سوزی داشتیم.

رحیمی، با اشاره به استعلام طرح های عمرانی، گفت: ۲۲۰ استعلام معدن در سطح استان فارس، پاسخ داده شده است و یک هزار و ۷۲۳ معدن در سامانه، ثبت شده است، ۱۷۶ هکتار بازسازی معادن انجام شده است و یک هزار و ۴۱ پرونده در ۳۷ کمیته معادن، امسال مورد بررسی قرار گرفت و ۲۲۴ پرونده در کمیته تعامل، بررسی شده است.

وی، عنوان کرد: در حوزه گیاه پزشکی با انجام پالایش ها، یک هزار ۲۲۰ مبارزه بیولوژیک داشتیم و ۶۳ هزار هکتار پالایش آفت ها داشتیم، در تغییر الگوی سوخت هم اقدامات خوبی انجام شده است.

اسحاق امیدوار، معاون فنی اجرایی منابع طبیعی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، نیز در این نشست، گفت: مساحت بیابانی، بر مبنای رخساره های ژئومورفولوژی، حدود یک میلیون ۲۵۰ هزار هکتار در فارس است، اجرای بیان زدایی، از سال ۶۷ شروع شده و تاکنون، ۱۹ طرح مطالعاتی انجام شده است و بر اساس این بررسی ها، ۳۵ منطقه با وسعت ۹۹۴ هکتار، در معرض فرسایش قرار گرفتند، ۲۲ کانون به مساحت ۳۸۰ هکتار، به عنوان کانون بحرانی مشخص شده است و اقداماتی برای رفع آنها، بر اساس شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی، صورت گرفته است.

وی، افزود: ۴۲ هزار و ۲۷۲ هکتار، شامل نهال کاری، کپه‌کاری و حفاظت قرق را در برمی‌گیرد، گونه های کشت، باید بومی منطقه باشد که شامل کنار، آکاسیا ویکتوریا، طاق، گز شاهی، کهور و غیره است، گیاه هایی که در این مناطق جواب داده است، کشت می شوند.

امیدواری، با اشاره به حوزه مرتع، ابراز کرد: مدیریت چرای دام، نظارت بر اجرای طرح های مرتع داری، اهاله طرح های مرتع داری، تولید بار در ایستگاه های تولید بذر، در سطح ۶۰ هکتار در قالب طرح ملی، احساس و غنی سازی پوشش گیاهی مراتع با عملیات کپه‌کاری که امسال بیش از ۵۰۰ هکتار انجام شد، تحت پوشش قرار دادن بیش از ۳ هزار هکتار و غیره، از سری برنامه های اجرا شده در این حوزه است.

*کاهش ۲۰۰ درصدی‌ آمار آتش‌سوزی ها

فرمانده یگان حفاظت نیز با اشاره بر اهمیت این بخش و لزوم همکاری مردم در اطلاع دهی تخلفات، گفت: علاوه بر سامانه های تلفنی، ساماندهی پنجره واحد زمین نیز راه اندازی شده و بر منابع ملی، نظارت دارد، در حوزه آتش سوزی، ۱۹۰ مورد فقط شامل یک هزار و ۴۰۰ هکتار آتش سوزی داشتیم که امسال شاهد کاهش ۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ هستیم.

محمد صدرایی نژاد، افزود: ۴۸۱ فقره اجرای حکم خلعیت و رفع تصرف داشتیم که بیش از ۱۸ هزار هکتار، رفع تصرف شده که بیش از ۳۰ هزار هکتار هم قبل از صدور حکم و غیره رفع تصرف شده است، ۲۶۳ خودرو در بحث قاچاق چوب، زغال و غیره، توقیف شدند و ۴۶ تن هیزم و ۱۵ هزار کیلوگرم زغال، کشف و ضبط شده است، سال گذشته، ۶ نفر و امسال نیز یک نفر در آتش سوزی کشته شدند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true