×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
دایره های زرد رنگ رویایی

دایره های زرد رنگ رویایی، به گزارش الهام فیروزی خبرنگار فارس اگاه ، فراز و نشیب های بهای سکه و طلا، مقوله ای است که چند سالی است، بازارهای موازی و غیر مرتبط را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است، ضمن اینکه خود نیز متاثر از قیمت طلای جهانی و نرخ ارز در کشور است. پیامد همه این ها، شیب صعودی نمودار قیمت سکه و طلا و به تبع آن نیز سایر اجناس بوده است.

*رشد ۲۹۱ درصدی در ۳۲ ماه

در این میان، اما باید گفت این روند در چند سال اخیر، سرعت بیشتری به خود گرفته است، تا به آنجا که برآوردها نشان می دهد، در بازه زمانی ۳۲ ماه گذشته، شاهد رشد ۲۹۱ درصدی قیمت سکه بوده ایم. به این ترتیب قیمت سکه که حتی در یک برهه زمانی به محدوده ۵۰ میلیون تومان، نزدیک شده بود، اکنون ۴۲ تا ۴۳ میلیون تومان در بازار، معامله می شود.

*یک مقایسه ساده اما غریب!

عدد و رقمی که البته اگر شما این قدرت را داشتنید تا با اندوخته کنونی بهای هر سکه، در مسیری رو به عقب در تونل زمان، سال ها را طی کنید، می توانستید فردی بسیار متمول باشید. چرا که به طور نمونه، اگر به سال ۱۳۷۹ باز می گشتید، توان خرید یک واحد با زیربنای ۳۲۰ متری در شیراز را به قیمت ۲۴ میلیون تومان داشتید و با مابقی سرمایه تان نیز می توانستید، دو واحد کوچک متراژ یا واحد دیگری در این محدوده مساحتی را خریداری کنید. رقمی که در سال ۱۴۰۲ برای یک واحد آپارتمان، البته با متراژ  ۲۴۰ متر به ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید. اکنون نیز بهای خرید برای واحد ۲۶۵ متری به نسبت نوساز، مربوط به سال گذشته در محدوده بلوار آزادی و حافظ، به حدود ۲۳ میلیارد تومان رسیده است که نشان می دهد، حتی اگر با این استدلال که بهای دایره زرد رنگ، در سال ۱۳۷۹، ۶۰ هزار و ۵۱۲ تومان بود و اکنون این عدد به محدوده ۴۳ میلیون تومان قدم گذاشته است، باز هم رشد حدود ۷۰۵ برابری بهای سکه، به هیچ عنوان همخوان با رشد میزان درآمد افرادی نیست که در آن سال، قادر به خرید و هدیه دادن سکه بوده اند و امروز، اما توان این اقدام را ندارند.

در این خصوص، باید به دو نکته توجه داشت، نخست شتاب بالای بهای سکه در کشور و دوم ناترازی این شیب، با میزان رشد نرخ متوسط درآمد افراد، به ویژه دهک های پایین در جامعه بوده است. افرادی که تا همین چند سال قبل، با اندوخته ای اندک از درآمد ماهانه، توان خرید طلا و سکه، برای خود یا هدیه دادن آن در مناسبت‌ هایی مانند ازدواج بستگان خود را داشتند، اما امروز چنین امری، به رویایی دور برای آنها، تبدیل شده است.

در این میان، اما اگر بخواهیم نگاهی دقیق و آماری به افت و خیز بهای سکه، داشته باشیم، با مروری به اطلاعات مربوط به جدول قیمت این دایره زرد رنگ، به این نتیجه می رسیم که حدود دو دهه قبل، به عبارتی در سال ۱۳۸۲ در بازار، حدود ۸۶ هزار و ۱۵۰ تومان خرید و فروش می شد. دو سال بعد نیز نمودار قیمت ها، به طور میانگین، روی رقم ۱۲۲ هزار و ۸۵۰ تومان ایستاد که سال ۱۳۸۵به محدوده ۱۶۷ هزار و ۹۵۵ تومان رسید و در سال ۱۳۸۶ اما مرز ۱۹۰ هزار تومان را پشت سر گذاشت. در سال ۱۳۸۸ نیز با رشد بیش از ۵۰ هزار تومانی، به قیمت ۲۴۶ هزار و ۶۱۶ تومان در بازار داد و ستد شد.

*نقطه اوج در دهه ۹۰

اما شاید بتوان گفت، نقطه صعودی بهای سکه در بیش از یک دهه اخیر، به سال ۱۳۹۱ باز می‌ گردد که رشد حدود ۷۳٫۲ درصدی را نشان داد و از قیمت ۵۸۸ هزار و ۹۹۱ تومان در سال ۱۳۹۰، به محدوده یک میلیون و ۲۱ هزار تومان رسید و در سال بعد نیز سکه تمام بهار آزادی، با افزایش حدود ۲۵ هزار تومانی قدم به محدوده یک میلیون و ۴۶ هزار و ۳۲۶ تومان گذاشت.

*اگر سال ۱۳۸۲ سکه می خریدید…

به این ترتیب قیمت هر قطعه سکه تمام، از سال ۱۳۹۹ با رشد بالغ بر ۱۳۱ درصدی، از ۵ میلیون ۹۲۵ هزار تومان به ۱۳ میلیون و ۵۱هزار تومان در سال ۱۴۰۰ رسید. عدد و رقمی که این روزها در بازار، بالغ بر ۴۲ میلیون و حتی بیش از آن در این بازه زمانی است و برای خرید این دایره های طلایی ارزشمند، خریداران باید چنین مبلغی را بپردازند.

ضمن اینکه با مروری بر قیمت ها، به این نتیجه می رسیم، اگر فردی در بازه زمانی سال ۱۳۸۲، به میزان ۱۰۰ سکه بهار آزادی خریداری می کرد، رقمی برابر با هشت میلیون و ۶۱۵ هزار تومان، اکنون این دارایی وی، تبدیل به چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان شده بود. تفاوت نفس گیر اندوخته ای که به جرات می توان گفت، هیچ وقت حتی خواب آن را فردی نمی دیده است.! آنچه که نشان می دهد، نه تنها بازار و قیمت ها، روندی که تجربه می کند به حال خود رها شده اند، بلکه حتی حال ناخوش اقتصاد بسیاری از خانوارها را تا جایی تحت الشعاع قرار داده است که تمام تلاش آنها، در گرداندن چرخ زندگی، تنها صرف روزمرگی های معیشتی و ضروری می شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true