×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
مردم ستون دین در حاکمیت هستند/ آخرین وضعیت محکومان بانک سرمایه

مردم ستون دین در حاکمیت هستند/ آخرین وضعیت محکومان بانک سرمایه ، سخنگوی قوه قضاییه نقش تعیین کننده مردم و حضور و مشارکت مردمی در پیروزی انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: نقش مردم در اعمال مستقیم حق حاکمیت نقشی بی‌بدیل و سرنوشت ساز است و مردم ستون دین در حاکمیت هستند و از این رو حاکمان نقشی جز خدمت و مسئولیت‌پذیری ندارند.

به گزارش خبرنگار قضایی فارس آگاه، مسعود ستایشی روز چهارشنبه در چهل و چهارمین نشست خبری با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: از حضور معنادار و کم‌نظیر مردم صبور و مقام ایران اسلامی در جشن پرشکوه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قدردانی می‌کنم و این حضور پرشور مسئولیت مدیران در ارائه خدمات را دو چندان می‌کند.

ستایشی ادامه داد: حضور متراکم مردم در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و جشن انقلاب با وجود تغییر نسلی رخ داده است، این حضور پرشور در اوج کینه‌ورزی دشمنان ملت ایران و نیز برخی کم و کاستی‌های حاصل عملکرد پاره‌ای از مسئولان بوده است که حاکی از پویایی انقلاب مردم و البته خواست عموم در مطالبات انقلابی است که باید با خدمت شبانه‌روزی به این حضور بی‌بدیل ارج نهاد.

روابط سیاسی تهران و بغداد در بالاترین سطح قرار دارد

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به سفر حجت الاسلام محسنی اژه‌ای به عراق، گفت: رئیس قوه قضاییه روز گذشته ۲۴ بهمن همراه هیات بلندپایه مقامات قضایی در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، به عراق سفر کرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تقویت دیپلماسی قضایی، یادآور شد: اراده دستگاه قضایی در جهت همکاری و سرانجام رساندن برنامه‌های در دستور کار میان دو کشور را نشان می‌دهد.

ستایشی افزود: روابط سیاسی دو دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در بهترین وضعیت قرار دارد و این روابط با سفر ریاست قوه قضاییه تعمیق و توسعه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در جریان سفر رئیس قوه قضاییه و مقامات قضایی عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به عراق، برنامه‌های کاری ویژه‌ای به منظور تقویت هر چه بیشتر مناسبات حقوقی و قضایی ایران و عراق، صورت خواهد پذیرفت.

ستایشی افزود: دیدار با ایرانیان مقیم عراق، مذاکره و رایزنی با مقامات قضایی عراق، پیگیری ویژه اقدامات دستگاه قضایی عراق پیرامون روند رسیدگی به پرونده ترور سرداران محور مقاومت شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی‌ المهندس» و همرزمانشان به دست اشرار آمریکایی در فرودگاه بغداد، تقویت و توسعه همکاری های مشترک قضایی برای مقابله با تروریسم و در دستور کار است.

آخرین وضعیت محکومان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفت: پرونده حقوقی بانک سرمایه در محاکم تهران مطرح نبوده بلکه آنچه مطرح بوده است، درباره اشخاص حقیقی است که مرتکب جرایم شدند که اکنون برخی در شعب و یا با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است همچنین برخی از این پرونده‌ها در مرحله اعاده دادرسی در شعب هم ارز  قرار دارد و برخی نیز در اجرای احکام در مرحله اجرای حکم قرار دارد.

ستایشی درباره سید محمد امامی یکی از محکومان پرونده مورد بحث، افزود: این فرد با نفوذ و با اقدام رشا و ارتشاء و پرداخت رشوه‌های کلان مبادرت به اخلال در نظام اقتصادی از طریق تحصیل مال نامشروع کرده بود که نامبرده به ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، بازگرداندن ۵۴۰ میلیارد تومان و جریمه بیش از هشت میلیارد تومان محکوم شده بود که اکنون در زندان به سر می‌برد.

وی ادامه داد: در مورد دو برادر، بهروز و فیروز ریخته‌گران از دیگر محکومان مربوط به این پرونده‌ها، فیروز ریخته‌گران آزاد شده و بهروز ریخته‌گران در حال مجازات ۲۰ سال حبس است.

ستایشی گفت: موسوی نژاد محکوم دیگر این پرونده‌ها اکنون در زندان به سر می‌برد؛ همچنین محمدرضا جهانبانی که به بازگرداندن حدود ۵۰۰ میلیارد تومان محکوم شده است تاکنون حدود یکصد میلیارد را بازگردانده و در مورد بقیه نیز در حال برنامه‌ریزی و تصمیم گیری برای بازگشت است و اکنون به جهت تحمل ۲۰ سال حبس در زندان است.

وی افزود: هادی رضوی با رد اعاده دادرسی باید حبس مقرر براساس دادنامه صادره را تحمل کند و طبق آخرین اطلاع به تشخیص سازمان پزشکی قانونی به دلیل جراحی بیرون از زندان است و به محض بهبودی به ندامتگاه خواهد رفت؛ همچنین وضعیت شهاب‌الدین غندالی، امیر قادری و دیگر محکومان نیز مبرهن، مشخص و قابل ارائه است.

توهین به مقدسات، اتهام مدیرعامل پرونده دیجی‌کالا

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اعلام جرم دادستان تهران برای شرکت دیجی‌کالا گفت: ۲۳ بهمن امسال مدیرعامل شرکت موضوع سوال، وفق مقررات قانونی احضار شد.

وی ادامه داد: اتهام وی، توهین به مقدسات است که تفهیم اتهام صورت گرفت و این فرد با قرار قانونی از نوع وثیقه و توثیق وثیقه آزاد شد و پرونده اکنون در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.

ستایشی خاطرنشان کرد: توهین به مقدسات مورد نکوهش همگان است و این موضوع به دلیل ارزش‌های والای اسلامی، حساسیت بالا و ویژه دارد و در این راستا قوه قضاییه براساس قانون و پیگیری مطالبات مردم اقدام می‌کند.

وی اضافه کرد: توهین‌کنندگان به مقدسات منفور و مطرود جامعه هستند و قوه قضاییه براساس مسئولیت قانونی گریبان آنها را رها نخواهد کرد و اجازه هتک حرمت به ساحت‌های عقیدتی را نمی‌دهد و این اعمال مجرمانه را برنمی‌تابد.

بازداشت ۳۵ نفر از متهمان پرونده حادثه تروریستی کرمان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت متهمان پرونده حادثه تروریستی کرمان در سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در خصوص پرونده شهدای مربوط به این حادثه تروریست، مرتب و مستمر از ریاست کل دادگستری استان کرمان و دادستان عمومی و انقلاب کرمان پیگیری می‌کنیم و رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور نیز این مهم را مورد توجه و پیگیری قرار داده‌اند.

وی با اشاره به بازداشت ۳۵ نفر از متهمان این پرونده، ادامه داد: عوامل میدانی و حتی عوامل مرتبط با این پرونده شناسایی و دستگیر شدند و یا ضابطان در حال اقدام برای بازداشت آنها هستند.

ستایشی درباره اتهامات افراد بازداشت شده گفت: عضویت در گروهک تروریستی و صهیونیستی داعش، محاربه، افساد فی‌الارض، جنایت عمدی علیه بشریت و پشتیبانی از این گروهک تروریستی از جمله اتهامات متهمان این پرونده است و به محض تکمیل تحقیقات جزییات بیشتر را به اطلاع مردم صبور و غیور و حق دار خواهیم رساند.

تتلو در زندان است؛ پرونده در مرحله دادرسی است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو گفت: وی از زمان بازداشت تاکنون به هیچ عنوان اعم از بیماری جسمی یا روانی به خارج از زندان اعزام نشده است و در زندان به سر می‌برد.

ستایشی افزود: برای این فرد یک پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و در مرحله دادرسی است و تعیین وقت شده است.

ستایشی درباره داوود غفاری معروف به داوود هزینه نیز گفت: برای وی اعلام قرمز شده اما تا امروز به دادسرا معرفی نشده است و امیدواریم به زودی به کشور مسترد شود.

کارشنکی سوئد برای دیدار حمید نوری و خانواده‌اش

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت حمید نوری شهروند ایرانی که در سوئد زندانی شده است، اظهار داشت: درخواست فرجام‌خواهی حمید نوری نسبت به دیوان عالی سوئد انجام پذیرفته است و منتظر پاسخ دیوان عالی هستیم که آیا اعاده دادرسی را خواهند پذیرفت یا نه.

وی ادامه داد: پس از صدور حکم ظالمانه دادگاه تجدیدنظر سوئد نسبت به آقای حمید نوری، خانواده ایشان سه ماه است که هیچگونه خبری از ایشان ندارند و مکالمه تلفنی محدودی که بوده نیز به طور کلی قطع شده است. ضمن اینکه مراقبت های کنسولی نیز بسیار محدود شده و شجاعانه می‌توان گفت نزدیک صفر شده است.

ستایشی با اعلام نگرانی خانواده آقای نوری، اظهار داشت: خانواده وی حدود یک ماه پیش از طریق رسانه‌ها متوجه شدند که پای ایشان شکسته و مورد عمل جراحی قرار گرفته است. اینکه پای وی شکسته یا عاملی موجب این شکستگی شده است، مشخص نیست و این موضوع را به آینده می‌سپاریم. کارشکنی سوئد برای دیدار حمید نوری با خانواده اش وجود دارد.

سخنگوی قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد روزی شاهد آزادی حمید نوری و بازگشت وی به کانون گرم خانواده باشیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true