×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳  
true
true
از کورس‌های بی حساب و کتاب تاکسی‌ها تا پرداخت نقدی اجباری برخی اتوبوس‌ها

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز: دریافت نقدی کرایه تا زمانی که مسافر کارت پرداخت شهروندی دارد تخلف است، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه حمل و نقل عمومی همواره به ویژه در کلانشهرهای بزرگی مانند شیراز، به عنوان یکی از نیازهای اصلی شهروندان مطرح بوده، در این بین، گرچه چند سالی است مترو، به عنوان یکی از مدها و وسائط حمل و نقل عمومی هم از نظر حمل و نقل پاک و هم توانایی انتقال تعداد بیشتر مسافر، از اقبال عمومی خوبی برخوردار شده، اما در مقابل، هزینه بالای اجرایی و اینکه در همه نقاط، قابل اجرا نیست، باعث شده تا هنوز هم اقبال عمومی، بیشتر با مدهای گذشته حمل و نقل، یعنی اتوبوس ها و تاکسی ها باشد، اما در این بین، این وسائط حمل و نقل نیز به سبب گذشت سالها و البته گستردگی و افزایش جمعیت شهر، با مشکلاتی مواجه هستند، از فرسودگی ناوگان گرفته تا کمبود خطوط اتوبوسرانی و لزوم بازنگری و تعریف خطوط جدید و البته نوسازی این ناوگان فرسوده؛ اما این پایان مشکلات این حوزه نیست و طی هفته های اخیر، تعدادی از شهروندان، با تماس با ما پیرامون برخی موارد انتقاداتی داشتند، از جمله عدم توجه برخی رانندگان تاکسی به رعایت نرخ هر کورس تا مسافت تعریف کورس که البته سالهاست، مردم را با مشکل مواجه کرده و هر کدام از رانندگان، تعریف خود را برای کورس دارند، البته در زمینه اتوبوس هم مشکل اصلی، ابتدا همان فرسودگی و نبود و کمبود اتوبوس بود و البته یک گلایه از برخی رانندگان که گویا به ویژه در شیفت های پایانی، خواستار پرداخت پول نقد به جای کارت از مسافران هستند، آن هم در حالی که مسافران، کارت پرداخت الکترونیکی یا همان کارت شهروندی را در اختیار دارند.

*اتوبوس برقی جایگزین تراموا

رئیس کمیسیون حمل و نقل مسافر، در واکنش به سوال خبرنگار ما در خصوص بروز این تخلف، گفت: درخواست دریافت پول نقد، آن هم زمانی که مسافر کارت شهروندی دارد و سیستم فعال است، به طور کل تخلف است و هیچ اتوبوسی تا وقتی مسافر کارت شهروندی برای پرداخت دارد، حق دریافت پول نقد ندارد.

رضا محمدیان، تصریح کرد: البته در این زمینه نیاز است، نظارت بیشتری روی ناوگان انجام شود.

وی، با اشاره به رد اجرای تراموا و نیز لغو مصوبه احداث زیر گذر حضرتی، اظهار داشت: به جای این پروژه ها، راه اندازی اتوبوس برقی جدی تر شده، چرا که  محدودیت تردد ندارد و شهرهای زیادی در دنیا، به آن روی آوردند که در همین راستا، طبق مصوبه اتصال خط یک، از چهار راه زند به خط ۴، برای اولین بار در این تونل، از اتوبوس برقی استفاده می شود.

*پیوستن ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تا سال آینده به ناوگان حمل و نقل عمومی

معاون حمل، نقل و ترافیک شهرداری شیراز، نیز در این رابطه به فارس اگاه ، گفت: تنها مدت کوتاهی از امضا تفاهم نامه شهرداری شیراز، با دانشگاه صنعتی شریف، با موضوع استفاده از هوش مصنوعی و هوشمند سازی می گذرد و به طور قطع، با استفاده از سیستم های نوین نظارتی هوشمند در ناوگان، بسیاری از این مشکلات هم برطرف می شود.

هادی شهدوست شیرازی، در خصوص مشکل نبود یا کمبود خطوط جدید اتوبوسرانی، در برخی از بخش های شهر از جمله شهرک های جنوب کمربندی، افزود: بیش از ۴۰ سال است، هیچ تغییری در خطوط اتوبوسرانی شهری، انجام نشده است و این خطوط، نیاز به تغییراتی دارند که در حال انجام است و تا سال آینده نیز ۳۰۰ دستگاه دیگر به تعداد اتوبوس های شهر، افزوده می شود.

وی، اظهار داشت: یکی دیگر از قول های ما، خرید میدل باس بود که نقش جمع آوری مسافران و رساندن آنها، به پایانه های اصلی را دارند و در آینده نزدیک، به ناوگان تزریق می شوند.

شهدوست، از راه اندازی ۴ خط شبانه، از مبدا میدان نمازی، تا پاسی از شب، به عنوان یکی دیگر از اقدامات این حوزه، در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم، خبر داد.

*تجهیز یک هزار تاکسی تازه نفس شیراز به سیستم پرداخت الکترونیک کرایه

رئیس سازمان مدیریت حمل ونقل مسافر شهرداری شیراز هم در رابطه با سرنوشت اجرای سیستم پرداخت الکترونیکی در تاکسی ها، برای پایان یافتن دعوای مسافر و راننده بر سر پول خورد، به خبرنگار ما، گفت: قرار بود که سیستم پرداخت کرایه تاکسی ها، الکترونیکی شود، اما نه توسط شهرداری، بلکه با کمک بخش خصوصی، که هم اکنون نیز مناقصه آن، در حال انجام است که در مرحله اول نیز این دستگاه، بر روی یک هزار تاکسی نوسازی شده، نصب و به تدریج همه تاکسی ها، به آن مجهز می شوند.

پیمان باباخانی، افزود: با نصب سیستم پرداخت الکترونیک، مشکل دعوای پول خورد و مسافت پیمایش برای هر کورس هم مشخص می شود.

وی، در خصوص درخواست پرداخت نقدی به جای استفاده از کارت خوان  توسط برخی رانندگان اتوبوس ها نیز گفت: هیچ اتوبوسی، حق ندارد تا زمانی که مسافر، کارت پرداخت الکترونیک دارد، پول نقد دریافت کند و اولویت با کارت شهروندی است و این تخلف محسوب و با خاطی برخورد می شود.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز، گفت: در صورت بروز هر گونه تخلفی، از دریافت کرایه بیشتر توسط تاکسی ها تا دریافت پول نقد از مسافر در اتوبوس ها، در زمانی که مسافر کارت پرداخت الکترونیک به همراه دارد، شهروندان کافی است کد شناسایی آن وسیله نقلیه را برداشته و به ما اطلاع دهند تا در کمیته انضباطی سازمان، به آن رسیدگی و برخورد لازم صورت گیرد.

وی، در خصوص کمبود خطوط اتوبوس، در برخی مسیرها و لزوم بازنگری در برخی خطوط دیگر نیز گفت: این کار، در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز و با نظر مسافران، در حال انجام است که با انجام آن، برخی خطوط جدید تعریف و برخی خطوط دیگر نیز اصلاح خواهند شد.

باباخانی، با اشاره به اجرای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، به ویژه اتوبوس ها، گفت: در این راستا، ۷۵ میدل باس برای شهر شیراز، خریداری شده که تا اواخر سال یا اوایل سال آینده تا هفته شیراز، به ناوگان افزوده خواهد شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد