×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
سرنوشت نامعلوم دعوای راننده تاکسی و مسافر بر سر پول خورد

پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی طرحی ناکام برای تمام فصول، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه ،بحث ناوگان فرسوده تاکسی سالهاست به یکی از معضلات شهر شیراز و بسیاری از کلانشهرهای کشور بدل شده است، موضوعی که حتی از نظر زیست محیطی نیز تاثیر بسیار در آلودگی هوای شهرها دارد،به طوری که امروز چیزی حدود ۷۰درصد تاکسیهای فعال شهر فرسوده هستند در این بین چندی قبل بود که در شورای شهر برای نوسازی این ناوگان از نفس افتاده گرفته شد تا شاید این ناوگان نیز رنگ و جانی تازه بگیرد،عضو و ناظر شورای شهر شیراز در سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز گفت:  ناوگان حمل و نقل خرد مانند تاکسی و بحث نوسازی یکی از جدی ترین موضوعاتی بود که از ابتدا شورای ششم مد نظر داشتیم، چرا که یکی از فاکتورهای مهم محیط زیست پاک برای تضمین سلامت مردم کاهش آلاینده ها فسیلی و به ویژه در وسایل حمل و نقلیه عمومی است.

کیانی رحیمی ادامه داد: در همین راستا با پیگیری طولانی مدت از زمانی که وارد شورا شدم و با حمایت شهردار و  نمایندگان شیراز در مجلس به ویژه آقایان عزیزی و نجابت که سنگ تمام گذاشتند اقدامات خوبی انجام شد و همین باعث شد بعد از ۱۲سال سامانه نوسازی تاکسی باز شود و خودروسازان ظرفیتی را برای نوسازی ناوگان تاکسی در نظر گرفتند.

وی اظهار داشت: با بازشدن این ظرفیت در کل کشور هر شهری که فعال تر بود سهم بیشتر از نوسازی به خود اختصاص داد، در این بین یکی از مشکلات اساسی بالا رفتن قیمت خودرو و عدم تمکن مالی برخی از این قشر زحمتکش بود که قادر نبودند با سرمایه اندک ده تا ۲۰ میلیونی حاصل از اسقاط خودرو فرسودشان تاکسی نو را با ۳۰ تا ۴۰برابر این سرمایه تهیه کنند.

عضو شورای شهر شیراز گفت: لذا درصدد بر آمدیم با تصویب مصوباتی کمک کنیم تا مشکل نوسازی تاکسی ها برطرف شود که در نهایت قرار شد با ارایه بخشی از هزینه خرید یه صورت بلاعوض از جانب شهرداری و بخشی با استفاده از تسهیلات بانکی مشکل حل شده و برای خرید یک هزار دستگاه تاکسی در مرحله نخست اقدام شود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس مقرر شد ۱۰۰میلیون تومان از هزینه خرید به صورت بلاعوض از جانب شهرداری تامین شود،۱۵۰میلیون تومان تسهیلات بانکی ۶۰ ماهه و مابقی توسط راننده البته این باید به شرط نوسازی تاکسی باشد.

کیانی رحیمی افزود: به همین منظور و جهت تکمیل مذاکرات با هیات عامل شهرداری و تضمین تعهدات لازم چندین بار طی دو ماه به تهران سفر کردیم و با مدیر عامل و مسولین بانک مذاکره کردیم تا به ساز و کاری مناسب برسیم و پس از رفت و آمد توانستیم به ساز و کاری برسیم که با قوانین بانکی مطابقت داشته باشد و رانندگان تاکسی هم با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: این اقدامات به گونه ای بود که شهر شیراز در زمینه خرید تاکسی‌های جدید پیشرو بود و در حالی که برای کل کشور تولید  ۱۶۲۰ دستگاه پیش بینی شده بود یک هزار دستگاه از این تاکسی‌های یعنی چیزی حدود بیش از دو برابر کل تاکسی های تولیدی کشور سهم شیراز شد که پرونده های آنها تکمیل شده و بخشی از آنها نیز وارد چرخه ناوگان شده است.

کیانی رحیمی ادامه داد: پیش از این قرار بود ما طی ۵سال ۵هزار تاکسی نو یعنی هر سال یک هزار واحد به ناوگان اضافه کنیم اما  به قدری استقبال شد که ما همین امسال بار دیگر خرید یک هزار دستگاه را تصویب کردیم که سهم امسال به دو هزار دستگاه افزایش می یابد و منتظر باز شدن سایت خودرو ساز برای تولید تاکسی‌های جدید هستیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۵هزار تاکسی در شیراز فعال است که تا قبل از اجرای این طرح ۸۰ درصد آنهافرسوده بود و با ورود این هزار دستگاه ناوگان چالاک تر و به روزتر از قبل می‌شود و میزان فرسودگی به بیش از ۶۰ درصد کاهش میاید.

عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد:البته این جدای از تاکسی‌هایی است که پروانه خود را تمدید نکرده اند یا راننده آنها فوت شده ودیگر کار نمی‌کند و یا فرسوده شده اند.

وی تصریح کرد: البته تعدادی حدود یک چهارم یا یک پنجم تاکسی‌ها نیز خودشان به صورت شخصی اقدام به نوسازی کردند و نیاز به وام نداشتند، در خصوص تاکسیهایی که فعال نیستند نیز این نیست که از کارافتاده باشند در واقع آنها پروانه دوره ای می‌گیرند و کار می‌کنند و امروز ما در شهر ۷هزار تا ۵هزار واحد تاکسی داریم اما به دلایلی مثلا فوت بهره بردار و یا اسقاط شدن خودروها دیگر فعالیت ندارند،این دارایی شخصی انهاست و شاید دوست نداشته باشند که دیگر کار کنند.

کیانی رحیمی در خصوص بحث قدیمی دعوای مسافر و راننده بر سر پول خورد و استفاده از سیستم های پرداخت الکترونیک هم اظهار داشت:در راستای تجهیز ناوگان به این سیستم ها فراخوان اعلام کردیم و افرادی آمدند و حتی به عقد قرارداد هم  رسید و بنا شد تجهیزات را تامین و خدمات ارائه کنند اما پیمانکار نتوانست قرارداد را عملیاتی کند.

وی ادامه داد: در  نهایت وی خلع و ضمانت وی ضبط شد و فراخوان‌های متعددی صادر شد اما چون تجهیزات وارداتی و نرخ دلاری است و اعداد بالاست هیچکس حاضر به همکاری نشد، شاید یکی از دلایل آن بود که استهلاک قطعه تجهیزات سیستم پرداخت الکترونیک ‏است چون به رقم تراکنش بالا اما ارقام تراکنش پایین است و همین باعث بالا رفتن استهلاک دستگاه میشود  و هنوز دوره درآمدزایی و فک سرمایه تمام نشده تجهیزات مستهلک می‌شود و راننده هم توان خرید تجهیزات پرداخت الکترونیک را ندارد.

ناظر شورای شهر شیراز در سازمان حمل و نقل مسافر گفت: در همین راستا در هیات مدیره سازمان مصوب شد به شهرداری اجازه داده شود برای خرید دستگاه پرداخت الکترونیک اقدام کند.  شهرداری نیز لایحه ای ارائه داد و در شورا هم مصوب شد و هم اکنون  در صدد تامین کننده تجهیزات هستیم.

وی اضافه کرد: از نظر قانونی اکنون شهرداری مجوز دارد و به دنبال تامین کننده دارای صلاحیت است و مجوز و بودجه هم تعیین شده و شهرداری دارد کار را جلو می‌برد و حتی برای تسریع تمهیداتی دیده شده تا هر کس حتی با ترک تشریفات بتواند این تجهیزات را با کمک شهرداری خریداری کند اما این  تجهیزات در مالکیت شهرداری باقی میماند.

کیانی رحیمی گفت:علاوه بر این در کمیسیون شهرسازی و هوشمندسازی هم مصوباتی داشتیم که برای دریافت کرایه تاکسی از خدمات دیگر پرداخت غیر نقدی هم  استفاده شود،  که به همین سبب۵هزار برچسب کیو آر کد تهیه و در اختیار ناوگان قراردادیم که این برچسب‌ها بر روی شیشه جلو اتوبوسها الصاق می‌‍شود و به چند درگاه پرداخت متصل است و مسافران با اسکن آن می‌توانند کرایه خود را پرداخت کنند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true