×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
طعم نارس خط ۲مترو زیر دندان شهروندان شیرازی!

با ورود واگن های جدید زمان فعالیت خط دو از ۷صبح تا ۱۵و ۳۰ دقیقه ظهرافزایش می یابد، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، خط ۲مترو شیراز اگر اهمیتش از خط یک مترو بیشتر نباشد کمتر هم نیست. این خط گرچه نسبت خط یک طول کمتری دارد، اما به دلیل نبود شریان های مناسب حمل و نقل عمومی و قرار گرفتن این خط در رینگ شمال به جنوبی شهر و نیز تراکم جمعیت دراین مسیر از اهمیت بسزایی در حمل و نقل عمومی شهر شیراز برخوردار است. خطی که در ابتدا قرار بود از ایستگاه شکوفه در میانرود آغاز شود و از  میدان امام حسین(ع) و میدان آزادی عبور کرده و به میدان کلبه ختم شود اما در بازبینی مجدد قرار شد انتهای این خط به بلوار فرصت ختم شود که البته در این فراز و نشیب ایستگاه پارامونت به برخی دلایل حذف شد و ساخت ایستگاه شکوفه نیز در هاله ای از ابهام باقی ماند. در این بین سال ۱۴۰۱ بود که بخش نخست فاز یک خط دو با ۳ایستگاه به بهره برداری  رسید و قرار شد به مرور با افزایش واگن های جدید مدت زمان فعالیت آن نیز افزایش یابد چیزی که هنوز اتفاق نیافتاده و گویا سرعت ساخت خط دو بیش از تامین واگنهای مورد نیاز آن است!

حوالی هفتم اسفند ماه سال گذشته بود که با حضور وزیر کشور طی مراسمی ایستگاه های دولت و رحمت در خط ۲مترو طی مراسمی افتتاح شدند، اما این تنها در حد رونمایی بود و چند روز بعد استقرار چند گلدان و چند متر نوار زرد در ورودی این ایستگاه ها حکایت از آن داشت که خبری حتی از فعالیت اندک خط ۲ در این دو ایستگاه نیست و افتتاح تنها به چیدن یک روبان قرمز ختم شده است.

رئیس سازمان قطار شهری شهرداری شیراز در این رابطه به خبرنگار ما گفت:در خصوص علت تعطیلی ایستگاه های رحمت و دولت که چندی قبل مورد بهره برداری قرار گرفت به دلیل کمبود نیرو امکان خدمات دهی مناسب وجود نداشت که در این راستا فراخوان جذب تعدادی نیرو منتشر شده که با جذب نیروهای جدید در آینده نزدیک خدمت رسانی در این ایستگاه ها نیز آغاز می شود.

امیر یقطین در خصوص علت ساعات کم خدمات دهی خط۲ و البته نامناسب بودن این زمان که منطبق با ساعات کاری شهروندان نیست هم افزود: یکی از مهم ترین دلایل فعالیت محدود خط دو مترو به دلیل کمبود شدید ناوگان است.  متاسفانه علی رقم تلاش بسیار زیاد شهرداری شیراز برای خرید واگن به صورت وارداتی (CBU) و عدم تحقق این موضوع به دلیل ممنوعیت ثبت سفارش و واردات قطار و دشواری های تامین واگن توسط دولت امر خدمت رسانی شایسته و کافی به شهروندان در این خط مترو هنوز میسر نشده است.

وی تصریح کرد: امابا برنامه ریزی های اخیر امیدواریم در سال جاری حداقل ۲ رام قطار به ناوگان مترو شیراز افزوده  شود که با ورود واگن های جدید برخی مشکلات حل می شود.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز افزود: در خصوص مشکل زمان بهره برداری نیز با ورود واگن های جدید و جذب نیروی راهبر قطار این مشکل هم به زودی برطرف می شود و ساعت خدمات دهی ما  از ساعت ۷ تا ۱۵و ۳۰ دقیقه خواهد بود، تا با این کار بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای تکمیل چرخه خدمات دهی خط ۲مترو به چه تعداد رام قطار نیاز است نیز گفت:  برای رسیدن به سرفاصله ده دقیقه ای از ایستگاه امام حسین (ع) تا ایستگاه قهرمانان به ۷ رام قطار نیاز داریم که هر رام شامل ۵ واگن است اما در حال حاضر فقط یک رام قطار در حال خدمات رسانی در این خط می باشد.

یقطین در خصوص تجهیز ایستگاه های خط ۲ به آسانسور وپله برقی نیز گفت: در این خصوص با یکی از معتبرترین تولید کنندگان داخل کشور از طریق برگزاری مناقصه عمومی  قرارداد منعقد گردیده است.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز گفت: طبق قرارداد منعقد شده با این شرکت مقرر شده است تعداد ۳٠دستگاه پله برقی و ۱٠ دستگاه آسانسور برای خط ۲مترو تامین شود که تا کنون تعداد ۴ دستگاه پله برقی و  ۴ دستگاه آسانسور تامین و نصب شده و تعداد ۴دستگاه پله برقی نیز در مراحل آزمایش است.

وی تصریح کرد: همچنین طبق قرارداد منعقد شده با یک  شرکت دیگر نیز مقرر گردیده است تعداد ۸دستگاه آسانسور برای این خط تامین شود که تا کنون ۶دستگاه آسانسور در ایستگاه ها نصب شده است.

یقطین در خصوص اعتبار مورد نیاز تکمیل خط، ۲نیز گفت: برای تکمیل فاز یک خط ۲ از ایستگاه قهرمانان تا ایستگاه امام حسین(ع) در حال حاضر به ۲۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم و همچنین برای تکمیل فاز ۲ خط ۲از ایستگاه آزادی تا ایستگاه سعدیه نیز به ۶هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در پاسخ به این سوال که ایستگاه شکوفه اجرا میشود یا خیر؟ گفت: ایستگاه شکوفه قطعا در سال های آتی اجرا خواهد شد اما در حال حاضر در دستور کار اجرایی مترو شیراز نمی باشد.

یقطین در خصوص کاهش سرفاصله زمانی خط یک مترو نیز که گاه به ویژه در ساعات شلوغ موجب ازدحام جمعیت میشود نیز گفت: در خط یک مترو شیراز، روزانه حدود ۱٠٠ هزار نفر مسافر تردد دارند و برای کاهش سرفاصله در این خط از ۱۵ دقیقه به ۱۰دقیقه به ۲ رام قطار دیگر نیاز داریم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true