×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
چین و تغییر ذائقه‌ها؛ سلام به عصر تیک‌تاک در بازار کتاب

چین و تغییر ذائقه‌ها؛ سلام به عصر تیک‌تاک در بازار کتاب، گزارش‌ها از بازار کتاب در ۲۰۲۴ حکایت از رشد فروش «داستان» در جهان دارد، در حالی که فروش کتاب‌های غیر داستانی به چالشی برای تولیدکنندگان آن تبدیل شده است.

 

به گزارش فارس آگاه، قالب داستان در پنج سال گذشته فروش خوبی در میان کتاب‌های منتشر شده در جهان داشته است. موفقیت این ژانر در اعتمادسازی مخاطبان را می‌توان در عوامل مختلفی جست‌وجو کرد. از جمله این دلایل، رشد و توسعه کتاب‌های الکترونیک و همچنین فروش تصاعدی آن در سال‌های گذشته است. با افزایش محبوبیت پلتفرم‌های دیجیتال، کتاب‌های داستان الکترونیکی به طور قابل توجهی گسترش یافته‌اند. رشد این بسترها سبب شد تا مخاطبانی که عموماً در سایه بوده و کمتر دست به کتاب می‌شده‌اند نیز به خوانندگان پر و پا قرص تبدیل شوند که از جمله این‌ها، می‌توان به زنان خانه‌دار و سالمندان اشاره کرد که میزان استفاده آنها از کتاب‌های صوتی در پنج سال گذشته روند رو به رشد قابل تأملی داشته است.

از دیگر عواملی که در این زمینه می‌توان یاد کرد، شیوع بیماری کرونا و خانه‌نشینی و قرنطینه بسیاری از مردم جهان بود. تعداد قابل توجهی از مردم در این ایام به مطالعه کتاب روی آوردند که قالب داستان، عموماً انتخاب اول مخاطبان در سراسر جهان بوده است. از سوی دیگر، کارشناسان بر این باورند که ظهور و محبوبیت بیشتر ژانرهای مختلف داستان‌نویسی، مانند فانتزی و رمان‌های معما، نیز بر فروش این دسته از کتاب‌ها تأثیر گذاشته است.

گزارش مشترک از GfK Entertainment و Nielsen BookData برای دوره ژانویه تا اوت نشان می‌دهد که قالب داستان در سال ۲۰۲۴ نیز از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و میزان فروش آن در قیاس با دیگر قالب‌ها، روند رو به رشدی را تجربه کرده است.

در این گزارش، ۱۶ منطقه در جهان مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است. این بررسی‌ها حکایت از آن دارد که ۱۴ منطقه از مناطق شانزده‌گانه بررسی شده، درآمدشان از فروش این دسته از آثار افزایش یافته و در ۹ منطقه نیز، تولید کتاب در حوزه کودک و نوجوان افزایش یافته است. در مقابل، انتشار کتاب‌های غیر داستانی، به معضل و چالشی برای ناشران آنها تبدیل شده است. بر این اساس، طبق بررسی انجام شده تنها در پنج کشور شاهد رشد در این حوزه‌ها بوده‌ایم. این کاهش،  این کاهش، تاثیر زیادی بر عملکرد کلی بازار داشته است.

بازار کتاب , کتاب , داستان ,

طبق آمارهای ارائه شده در این گزارش، هند با رشد قابل توجه ۱۸٫۳ درصدی، با فروش ۲۷ میلیون کتاب در صدر قرار دارد. همچنین کشورهایی که اسپانیولی یا پرتغالی‌زبان هستند، از نظر فروش، در رده‌های بعدی این فهرست جای می‌گیرند: مکزیک با ۱۶٫۱ درصد، اسپانیا با ۱۲٫۳ درصد، برزیل با ۹٫۵ درصد و پرتغال با ۹ درصد.

برخلاف این بازارها، فرانسه با ۰٫۶ و بریتانیا با ۰٫۸ درصد از کاهش اندک درآمد حکایت دارند؛ در حالی که ایتالیا بدون تغییر باقی مانده و تغییرات کمی معادل ۰٫۱ داشته است. در این میان، نیوزیلند با ۹٫۳ درصد بیشترین افت را در سال ۲۰۲۴ در میان مناطق بررسی شده داشته است.

تغییرات در بازارهای کتاب بررسی شده حکایت از دو قطبی بودن بازار نشر در حوزه داستان در سال ۲۰۲۴ میلادی دارد. با اینکه بخش داستان و ادبیات کودک و نوجوان عملکرد خوبی دارند، اما حوزه غیرداستانی همچنان تحت فشار است.

افزایش قیمت‌ها به آرامی

یکی دیگر از یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است. اگرچه میانگین قیمت‌ها در ۱۲ منطقه مورد بررسی همچنان در حال افزایش است (به عنوان مثال در بریتانیا ۱٫۹ به ۹٫۰۲ پوند رسیده است)، ۱۲ منطقه دیگر افزایش قیمت کمتری دارند و حتی در برخی موارد قیمت‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که این روند شامل ایرلند و هلند می‌شود.

تأثیر TikTok بر فروش کتاب‌های داستانی

بخشی از ژانرهای داستانی که بیشترین رشد را دارند شامل رمان‌های جنایی و هیجان‌انگیز هستند که فروش آن‌ها در سه‌چهارم کشورهای مورد بررسی افزایش یافته است. افزایش درآمد در بخش جنایی و هیجان‌انگیز از مثبت سه درصد در والونی(منطقه‌ای در جنوب بلژیک) تا مثبت ۵۶ درصد در پرتغال متغیر است.

کتاب‌های علمی تخیلی و فانتزی نیز عملکرد بهتری دارند و نرخ رشد دو رقمی را در همه مناطق نشان می‌دهند. رمان‌های عاشقانه نیز به محبوبیت رسیده‌اند.

این گزارش همچنین به تأثیر شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب بر میزان فروش کتاب نیز پرداخته است. به اعتقاد پژوهشگران، جامعه TikTok، به ویژه BookTok، نقش کلیدی در ترویج  ژانرهای جنایی، علمی و تخیلی، فانتزی و عاشقانه داشته‌اند. تعداد کاربران تیک‌تاک به‌طور مداوم در جهان در حال افزایش است و یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان به شمار می‌رود.

تا سال ۲۰۲۳، تخمین زده می‌شود که تیک‌تاک بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه در سطح جهانی داشته باشد. این فضا توانسته بستر مناسبی برای ذائقه‌سازی و هدایت افکار عمومی باشد. به طوری که در حوزه کتاب و به ویژه قالب داستان، تأثیر این شبکه اجتماعی بر فروش نویسندگانی چون فریدا مک‌فادن برای اقبال به خرید مجموعه «خدمتکار» و ربکا یاروس  ) تأثیر این شبکه اجتماعی  و بسیاری از ژانرهای دیگر داستانی ایفا می‌کند و به نویسندگانی همچون فریدا مک‌فادن (سری کتاب‌های خدمتکار)، ربکا یاروس برای فروش آثاری چون «Fourth Wing« که در ایران با عناوینی چون بال چهارم یا جناح چهارم منتشر شده، ضریب فروش داده است.

«عادت‌های اتمی» قاعده را به هم زد

به نظر می‌رسد کاهش اقبال به قالب‌های غیر داستان را می‌توان در عوامل متعددی جست‌وجو کرد؛ از جمله فقدان انتشار آثار بیوگرافی رجل سیاسی که در سال‌های گذشته در صدر عناوین پرفروش قرار داشته‌اند. با این حال، برخی از عناوین توانسته‌اند از این قاعده مستثنی باشند. از جمله کتاب «عادت‌های اتمی»، اثر جیمز کلیر که آن را می‌توان از منظری در قالب کتاب‌های انگیزشی قرار داد.

به نقل از تسنیم، این کتاب که در ایران هم منتشر شده، روی عادت‌ها، تصمیم‌گیری و بهبود پیوسته متمرکز شده است. در واقع نویسنده در این کتاب، به سبکی جالب و روان به مخاطب یاد می‌دهد که چگونه با شناخت عادت‌های کوچک و مدیریت آنها، هر روز  یک درصد بهتر شود. متن روی جلد هم حکایت از این هدف دارد: «تغییرات کوچک، نتایج بزرگ». این اثر در ۱۳ منطقه بررسی شده در گزارش حاضر، از پرفروش‌ترین کتاب‌های غیر داستانی بوده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true