×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
تجلیل مدیر کل فرودگاه‌های فارس از نقش کلیدی کنترلرها در امنیت و نظم پروازها

تجلیل مدیر کل فرودگاه‌های فارس از نقش کلیدی کنترلرها در امنیت و نظم پروازها، به گزارش عبدالغفور مصطفایی خبرنگار فارس اگاه، مدیر کل فرودگاه‌های استان فارس به مناسبت روز جهانی مراقبت پرواز، به تجلیل از خدمات ارزشمند کنترلرهای ترافیک هوایی در فرودگاه‌های بین‌المللی شهید آیت‌ا… دستغیب شیراز پرداخت واظهار داشت: مهم‌ترین اهداف مجموعه فعالان مراقبت پرواز، کنترل و مدیریت جریان منظم ترافیک هوایی است. کنترلرهای ترافیک هوایی وظیفه هدایت تمامی هواپیماها را در قلمرو هوایی بر عهده دارند تا جریان منظم و ایمنی در پروازها حفظ شود.

فخرالدین کشاورز افزود: کنترلرهای پرواز و ترافیک هوایی نقش مهمی در ارتقای ایمنی پروازها و انتقال حس آرامش به مسافران دارند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس بر اهمیت آموزش و مهارت‌های لازم برای کنترلرها تأکید کرد و گفت: از جمله این مهارت‌ها گذراندن دوره‌های دانشگاهی، کسب مهارت‌های عملی در محل کار و تجربه کار در شرایط اضطراری با حفظ روحیه مثبت است. همچنین، وی بر لزوم سلامت جسمانی و انجام معاینات پزشکی منظم برای کنترلرها تاکید نمود و اشاره کرد که مهارت تسلط بر زبان انگلیسی برای مکالمه با خلبانان بین‌المللی ضروری است. او خاطر نشان کرد که بازنگری و به‌روزرسانی گواهینامه‌های کاری کنترلرها در قالب دوره‌های بازآموزی شغلی به‌منظور مقابله با حوادث احتمالی باید به‌صورت منظم انجام شود.

کشاورز درباره عملیات اجرایی احداث ترمینال پروازهای بین‌المللی فرودگاه شهید دستغیب گفت: طی یک سال و نیم گذشته و با تلاش‌های استاندار پیشین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشکلات حقوقی بین پیمانکار و کارفرما برطرف و پیمانکار پیشین از پروژه خلع ید شد. پس از پیمان مجوز لازم از هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور اخذ و مشاور و دستگاه نظارت برای تکمیل پروژه انتخاب شد.

وی افزود: پس از بارگذاری اسناد، ۲۸ شرکت دارای رتبه مورد نیاز از پروژه بازدید کردند که از این تعداد، ۲۰ شرکت شرایط لازم را داشتند. پس از ارزیابی‌های فنی و کیفی، ۱۰ شرکت برای حضور در مناقصه واجد شرایط اعلام شدند. کشاورز درباره تأمین بودجه لازم برای احداث سالن جدید گفت: ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح برآورد شده است که این مبلغ توسط شرکت فرودگاه‌های کشور تأمین خواهد شد، و پروژه با مشکل مالی مواجه نخواهد بود.

کشاورز با اشاره به اینکه علی‌رغم آماده بودن پاکت‌های قیمتی برای انتخاب پیمانکار، به دلیل عدم صدور مجوز شورای اقتصادی، ادامه پروژه در حال حاضر متوقف شده است، افزود: براساس قانون بالادستی و برنامه توسعه هفتم، قادر به شروع کار اجرایی نیستیم.امیدواریم با اخذ مجوز فرآیند شورای اقتصاد بتوانیم هرچه زودتر پروژه ساخت سالن فرودگاه را آغاز کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی نمی‌توانیم قولی مبنی بر اتمام پروژه بدهیم، زیرا به عنوان مسئول استانی اختیار لازم را نداریم. برای رفع این مشکل، شرکت فرودگاه‌ها، سازمان برنامه، و شورای اقتصاد نیاز به اسناد و مدارکی دارند که باید در سامانه شورای اقتصادی بارگذاری شود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس ابراز داشت: برای اخذ مجوز پروژه، نیازمند تأییدیه از سازمان محیط زیست، پدافند غیرعامل و بازبینی اعضای شورای فنی اقتصادی در سامانه هستیم و تلاش می‌کنیم تا در سال جاری این مشکلات را رفع کنیم تا فرآیند اجرایی پروژه آغاز شود.

کشاورز در پاسخ به سؤال خبرنگار «شهر مردم» درباره عملکرد برج مراقبت پرواز گفت: مدیریت ترافیک هوایی به منظور چیدمان ترافیک هوایی از طریق کنترل سرعت، تغییر کنترل پروازی یا چرخش به چپ و راست، توسط متخصصان حاضر در برج‌های کنترل فرودگاه و مرکز کنترل فضای کشور صورت می گیرد. متخصصان برج مراقبت، با شناخت دقیقی که از عملکرد هواپیماهای بدنه بزرگ و کوچک و بالگردها دارند، مسیر جریان ترافیکی را طوری تنظیم می‌کنند که از برخوردها جلوگیری شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری از خبرنگار ما درباره مشکلات معیشتی و رفاهی کارکنان اظهار داشت: کار در فرودگاه‌های کشور به علت دارا بودن طراز بین‌المللی، از سوی سازمان جهانی کار جزو مشاغل سخت محسوب شده است. اما در داخل کشور حقوق کارکنان فرودگاه بر اساس نظام جامع هماهنگی پرداخت، تفاوت چندانی با حقوق کارکنان سیستم‌های اداری مالی ندارد. برای رفع این مشکل، درصدد راه‌اندازی تشکل‌های صنفی هستیم تا بتوان با کمک منابع بالادستی، ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، تمهیداتی بی اندیشیم.

کا پیتان خلبان سعید نصر فرد، مدیرکل پیشین هواپیمایی آسمان، نیز در ادامه این آیین اظهار داشت: توجه به مشکلات معیشتی و رفاهی کارکنان و فرزندان آنان از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با تلاش و کوشش سایر دستگاه‌های اداری و استانی و همچنین کارکنان فرودگاه‌های استان فارس، می‌توانیم به جایگاه اصلی خود در زمینه توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رفاهی دست یابیم.

نصر فرد ابراز داشت: بنده به عنوان فرزند شهید و کسی که پدرش نیز در فرودگاه کار می‌کرد، خود را مدیون ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌دانم و معتقدم برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب باید از تمام توان و ظرفیت استفاده کنیم

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true