×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
اجرای یکی دیگر از پروژه‌های میراثی سفر رئیس جمهور به فارس

اجرای یکی دیگر از پروژه‌های میراثی سفر رئیس جمهور به فارس، فارس با داشتن ۱۱ میراث جهانی، جایگاه شاخصی در صنعت پاک و ارزآور گردشگری دارد، با همین دید حفظ، مرمت و تقویت زیرساخت‌های گردشگری این مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی در دستورکار جدی دولت سیزدهم قرار گرفت. به گزارش خبرنگار فارس اگاه ، برخورداری از ۱۱۱ اثر منقول ثبت ملی و ۱۱ اثر ثبت جهانی فارس گویای ظرفیت غنی فارس در میراث تاریخی به عنوان بستری برای سرمایه‌گذری بر روی گردشگری است.

از این رو گردشگری همواره به عنوان ظرفیت مزیتی فارس برای اشتغالزایی و ارزآوری مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و از تسهیل سرمایه‌گذری‌ها در این عرصه سخن گفته‌اند.

چنانکه استاندار فارس مردادماه امسال در این باره گفت: فارس از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار ارزشمند و منحصر به فردی در زمینه‌های مختلف مذهبی، تاریخی و طبیعی برخوردار است و شایسته نیست در چنین استانی حتی یک فرد بیکار وجود داشته باشد.

این ظرفیت به نیکی مورد مورد توجه دولت‌مردان سیزدهم نیز قرار گرفت طوری که از میان ۱۴۲ مصوبه نخستین سفر رئیس جمهور و هیات دولت به فارس مبلغ ۳۰ میلیارد ریال برای تملک و مرمت خانه سوخکیان داراب، ۲۰ میلیارد ریال برای مرمت و احیای باغ گردشگری نشاط لار، ۴۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری کاخ ساسانی سروستان، ۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل موزه بوانات، ۳۰ میلیارد ریال برای حصارکشی شهر تاریخی داراب گرد و ۱۰ میلیارد ریال برای محوطه سازی مسجد سنگی داراب در نظر گرفته شد.

گام‌های برای حراست از میراث دیرینه ساسانیان در فارس

امروز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از اجرایی شدن ساماندهی تاسیسات برقی و نور پردازی میراث جهانی کاخ ساسانی سروستان خبر داد و گفت: این پروژه تقویت زیرساختی گردشگری فارس با اعتباری نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال انجام می‌‍شود. سید مؤید محسن نژاد افزود: این مجموعه با نام منظر باستان‌شناسی ساسانی سال ۹۷ به‌عنوان بیست و سومین اثر تاریخی ایران و پنجمین اثر جهانی فارس به ثبت جهانی رسید.

او درباره ضرورت به‌روزسازی نورپردازی این مجموعه جهانی گفت: نورپردازی کاخ به بهبود جلوه شبانه این مجموعه و جذب بیشتر گردشگران کمک می‌کند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: این کاخ برجای مانده از دوره ساسانی در ۹ کیلومتری جنوب شهر سروستان و محله تزنگ قرار دارد. محسن‌نژاد با بیان اینکه این مجموعه جهانی ۲۵ هکتار وسعت دارد، یادآور شد: این کاخ برجای مانده از دوره ساسانی از سنگ و گچ ساخته‌شده، ایوانی مربع شکل بخش مرکزی آن را تشکیل می‌دهد که دارای ۱۳ متر طول و عرض و ۱۸ متر ارتفاع است.

وی اظهار کرد: با توجه به ‌قرار گرفتن روستان در مسیر شیراز و فاصله یک‌ساعتی آن با مرکز فارس، مجموعه جهانی کاخ ساسانی این شهرستان به‌عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

 

مرمت و احیا میراث جهانی کاخ ساسان سروستان در دستور کار است

مرمت و بهبود زیرساخت‌های این مجموعه تاریخی در دیگر بخش‌ها نیز پیشتر اجرایی شده و به معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس پیشتر در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفته است تقویت زیرساخت‌های گردشگری کاخ ساسانی سروستان در قالب یک قرار داد پیگیری شده و اکنون حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته محمدتقی قلعه‌نوعی در قالب این پروژه تا کنون مرمت‌های اضطراری بنا مانند کانال رفع رطوبت و برخی ایرادهای سازه‌ای مانند ترک بنا انجام شده و برخی اقدامات مرمتی برای مقاوم سازی آن نیز در دستور کار است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true