×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
از افتتاح دو ایستگاه خط ۲مترو تا رونمایی از فاز اول محدوده ترافیکی شهر شیراز تا تابستان داغ سال آینده

از افتتاح دو ایستگاه خط ۲مترو تا رونمایی از فاز اول محدوده ترافیکی شهر شیراز تا تابستان داغ سال آینده، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه ، همزمان با ایام دهه فجر، دو ایستگاه فاز یک خط ۲ مترو شیراز، رونمایی می شود.

معاون حمل، نقل و ترافیک شهرداری شیراز، در نشست روایت امید، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت پروژه های این حوزه، با اعلام این خبر، گفت: در حالی که تنها مدت کوتاهی از امضای تفاهم نامه شهرداری شیراز با دانشگاه صنعتی شریف، با موضوع استفاده از هوش مصنوعی و هوشمندسازی گذشته، ظرف همین مدت، آنها برای ساماندهی درختان محور  قصردشت، اعلام آمادگی کردند و این نشان دهنده آن است که نه تنها در حوزه حمل و نقل، بلکه هوشمندسازی در همه بخش ها، می تواند اثر گذار باشد.

هادی شهدوست شیرازی، افزود: طبق قراری که در هفته حمل و نقل داشتیم، همزمان با دهه مبارک فجر، تعدادی پروژه در این حوزه، به بهره برداری می رسد که از جمله مهمترین پروژه ها، افتتاح دو ایستگاه رحمت و دولت، در بخش نخست فاز یک خط دوم مترو شیراز است که به همراه کراس آور آن در دهه فجر، راه اندازی می شود.

وی، ادامه داد: در همین راستا، در آینده سایر ایستگاه ها هم ساخته می شود و خطوط هم توسعه پیدا می کند، اما مشکل اصلی تامین واگن است، در این راستا، دو رام قطار، شامل ده واگن در واگن سازی تهران خریداری شده بود که ساخت آن به دلیل اینکه ترخیص چند قطعه آن در گمرک با مشکل مواجه شده بود و با کمک شهرداری شیراز، این قطعات آزاد شد و به تولید کننده رسید تا سریعتر واگن ها تحویل ما شود و در کنار آن نیز خرید ۲۱ واگن دیگر، شامل ۷ رام نیز در دستور کار است تا به این خط اضافه شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، از راه اندازی اولین مجتمع تعمیرگاهی خودرو حمل بار در شیراز، خبر داد و گفت: این مجتمع، علاوه بر خدمات تعمیرگاهی، خدماتی نظیر صدور بارنامه و بیمه را نیز به افرادی که در حوزه حمل و نقل بار شهری فعال هستند، ارائه می کند.

شهدوست شیرازی، اظهار داشت: یکی دیگر از قول های ما، خرید میدل باس بود که به مناسبت دهه فجر، ۷۵ دستگاه میدل باس برای اولین بار وارد شیراز خواهد شد که این میدل باس ها، نقش جمع آوری مسافران و رساندن آنها به پایانه های اصلی را دارند.

وی، با اشاره به سامانه LEZ محدوده آلاینده در شیراز افزود: در این راستا، ۶۰ سامانه هوشمند وظیفه رصد ورود خودروهای آلاینده به محدوده ترافیکی شهر را به عهده دارند که در صورت ورود، ظرف ۷ ثانیه جریمه شامل خودرو متخلف می شود.

معاون حمل و نقل شهرداری شیراز، در خصوص زمان اجرای طرح محدوده ترافیکی، گفت: پیش از این، طرح اجرا شد که با مشکلاتی مواجه شد و شکست خورد، اما امروز ما اعلام کردیم که اجرای این طرح، نیازمند برخی پیش زمینه ها است از جمله طرح LEZ که دهه فجر اجرا می شود و نیز طرح محدوده زمانی و مکانی که آن هم به زودی اجرا می شود.

شهدوست شیرازی، گفت: اما در خصوص طرح محدوده ترافیکی مستقیم، ما باید به سمت اجرای محدودیت های ترافیکی برویم، چرا که امروز ۶۰۰ هزار خودرو در شیراز وجود دارد و همین تعداد خودرو هم مربوط به سایر شهرستان ها و استان ها هر روز ورود پیدا می کند و باید محدوده زوج و فرد را در نظر بگیریم، که ما در حال بررسی های جدید، طرح ترافیک هستیم و بعد از این، پایان مدارس گام های اولیه طرح ترافیک را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم ابتدا تابستان بتوانیم فاز اول آن را اجرا کنیم.

وی، با اشاره به اینکه ۱۷ پل عابر پیاده، با سرمایه گذاری بخش خصوصی و پنج دستگاه، توسط مناطق در حال احداث است، افزود: یکی از نیازها در اجرای طرح محدوده ترافیکی، ساخت پارکینگ در مرز محدوده ترافیکی است که در این راستا، ساخت ۶ پارکینگ در دستور کار است، از جمله مقابل بیمارستان فرهمندفر با ظرفیت ۶۰۰ خودرو، پارکینگ احمدی جنوبی، پایانه کاراندیش، تقاطع میلاد (تاچارا) که با اجرای آن، بخش اعظم مشکل تامین پارکینگ حل می شود.

شهدوست شیرازی، گفت: امروز در شهر، ۱۶ پارکینک مکانیزه و سه پارکینگ هوشمند وجود دارد و ۳۰ تقاطع شهر شیراز، به صورت هوشمند شده است و ۳۴ سامانه ثبت تخلف و ۵۴ سامانه نظارت تصویری به شهر اضافه شده است.

وی، افزود: یکی از مشکلات ما، عدم اعلام کاربری و رسته های شغلی، بر اساس طرح تفصیلی شهرداری است که استعلام نمی شود و بعد شاهد ایجاد یک کاربری پر ازدحام در یک منطقه شلوغ هستیم، به عنوان مثال ۴۰ تا ۵۰ سال قبل، قانونی تصویب شده که مطب پزشکان و وکلا می تواند در یک کاربری مسکونی فعال باشد و این هنوز ادامه دارد و در حال هماهنگی هستیم تا از شورای کلانشهرها، این موارد به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی برود تا شاید این مشکلات برطرف شد، این در حالی است که برخی از معابر حتی برای ورود بیماران هم مناسب سازی نشده است.

شهدوست شیرازی، در خصوص بسته بودن بزرگراه مرحوم آیت الله حائری شیرازی، پس از گذشت یک روز از زمان بهره برداری، تصریح کرد: علت بسته شدن این بزرگراه، آن است که با توجه به اینکه مردم به این مسیر ناشتا بودند، دیشب بسته شد، اما امروز مسیر باز است.

وی، در پاسخ به خبرنگار فارس اگاه، در خصوص سرنوشت دو ایستگاه حذف شده ۱۵ خرداد و شکوفه در خط ۲ مترو، گفت: ایستگاه ۱۵ خرداد با توجه به فاصله ۷۰۰ متری و کوتاه با ایستگاه بعدی حذف شد اما ایستگاه شکوفه خط ۲ مترو شیراز، حذف نشده و در دستور کار است، اما در فازهای بعدی، به سمت آن خواهیم رفت.

شهدوست شیرازی، گفت: بیش از ۴۰ سال است هیچ تغییری در خطوط اتوبوسرانی شهری انجام نشده است و نیاز به تغییراتی دارد که در حال انجام است و تا سال آینده نیز ۳۰۰ دستگاه دیگر به تعداد اتوبوس های شهر، افزوده می شود.

وی، با اشاره به شناسایی ۱۱۰ نقطه حادثه خیز در معابر شهر و رفع مشکلات نیمی از آنها، گفت: اصلاح هندسی میدان ابوالکلام، نیازمند آن است که از شمال از غرب، کوه بری انجام شود و ابتدای سال آینده، شهرداری منطقه سه آن را انجام می دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، افزود: از اصحاب رسانه می خواهیم ما را در این زمینه یاری دهند، چرا که شهرداری به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را برطرف کند که یکی از راهها، الکترونیکی کردن خدمات توسط همه دستگاههای دولتی و خصوصی است که موجب کاهش زیادی در سفرهای شهری می شود.

وی، با اشاره به مشکل کمبود روشنایی در برخی معابر شهر، گفت: امروز به عنوان مثال در بلوار دکتر حسابی، تنها ۷چراغ روشن است، در خصوص مطالبات جرایم رانندگی نیز امسال تا کنون، کمتر از ۲۰ میلیارد تومان آن به شهرداری پرداخت شده در حالی که طلب ما بسیار بیش از این است.

* همکاری راهور با شهرداری باید افزایش یابد

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر شیراز هم با اشاره به اینکه شیراز یک شهر طولی با طول بیش از ۶۰ کیلومتر و عرض حدود ۲۰ کیلومتری است، گفت: امروز بحث مهم در حوزه ترافیک، فرهنگ شهروندی و ترافیک است که نیاز به مباحث تشویقی و تنبیهی دارد و راهور، با محدودیت های نیرویی که دارد با شهرداری همکاری می کند، اما باید افزایش یابد و آنها می گویند، عدد جرایم بازدارندگی ندارد.

رضا محمدیان، با اشاره به اینکه مباحث مختلفی در شورای ترافیک دنبال می شود، افزود: ترافیک شهر شیراز، به شدت اذیت کننده است و شیراز، شهر مهاجرپذیر و یا گردشگرپذیر در حوزه های مختلف است و بحث احداث پارکینگ های جدید در رینگ اطراف محدوده ترافیکی، در دستور کار قرار گرفته که ۶ پارکینگ است و تا ۲ سال آینده، این پارکینگ ها افزایش می یابد.

محمدیان، ادامه داد: امروز فاز ۲ خط ۲مترو شهری، به سرعت در حال انجام است و امیدوارم تا سال ۱۴۰۴ حفاری آن به پایان برسد، عملیات حفاری خط سه، تا پایان سال آغاز می شود و فاز اول احداث خط چهار حد فاصل بلوار رازی تا ایستگاه استقلال، آغاز خواهد شد و خط چهار تا میدان احسان خواهد رفت.

وی، با اشاره به اینکه اتصال خط یک به چهار از ایستگاه زند به ایستگاه شاهزاده قاسم، عملیات اجرایی آن در ۲ نقطه آغاز شده است، تصریح کرد: اتصال خط یک به چهار، محدوده بافت تاریخی را به مترو متصل می کند و خطوط مترو در رونق سفرها تاثیر گذار است.

محمدیان، اظهار داشت: روزانه یکصدهزار نفر از خط یک و فاز اول خط ۲ استفاده می کنند و این عدد، باید پس از تکمیل تا سه برابر، افزایش پیدا کند.وی، با اشاره به اینکه متولی بحث ترافیک، فقط شهرداری نیست، تاکید کرد: اجرای زیرگذر شرقی و غربی میدان قصردشت پیش از این هم آغاز شده و شمع های آن، اجرا شده بود که تنها نیاز به بهره برداری دارد و ظرف مدت ۶ ماه می تواند به سرانجام برسد و پس از آن به تدریج تملک اطراف میدان فازهای بعدی آن، اجرا شود و ۲ شهردار منطقه یک و ۶، مامور شدند تملک اطراف را انجام دهند.

محمدیان، در خصوص وجود انبوه مطب پزشکان، در بلوار زند و مشکلات ترافیکی ناشی از آن، گفت: یکی از مطالبات مردم شهر و مدیریت شهری، این است که پزشکان، نوبت دهی خود را مجازی و اینترنتی انجام دهند نه اینکه مردم از ساعتها قبل در صف جلو، در مطب ها بایستند که این هم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، البته الان در نقاط مختلف شهر، مجتمع های پزشکی خوبی در حال انجام کار هستند، از جمله بلوار رحمت و مدرس که با اجرای طرح محدوده ترافیکی و راحت نبودن حضور خودرو شخصی در مرکز شهر، شاهد تمرکز زدایی نیز خواهیم بود.

وی، با اشاره به کمی مبلغ جریمه ها برای بازدارندگی، خواستار افزایش هزینه تخلفات رانندگی شد و با اشاره به رد اجرای تراموا و نیز لغو مصوبه احداث زیرگذر حضرتی، اظهار داشت: به جای این پروژه ها، راه اندازی اتوبوس برقی جدی تر شده، چرا که محدودیت تردد ندارد و شهرهای زیادی در دنیا به آن روی آورده اند که در همین راستا، طبق مصوبه اتصال خط یک از چهار راه زند به خط ۴ برای اولین بار، در این تونل از اتوبوس برقی، استفاده می شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true