×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۷ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
از خودکفایی نفتی تا امیدآفرینی برای آیندگان

از خودکفایی نفتی تا امیدآفرینی برای آیندگان، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه ، جام رسانه امید، بهانه ای شد تا در آخرین روز این جشنواره، این بار مدیرعامل شرکت نفت، خبرهای خوش خود را در جمع رسانه ها اعلام کند، محسن خجسته مهر، با اشاره به رسیدن به مرز ۷۰ میلیون متر مکعب گاز در روز و رشد اقتصادی ۲۲ درصدی حوزه نفت و گاز، گفت: امروز ما توانستیم رکورد حداکثری تولید گاز، توسط ایران در میدان گازی پارس جنوبی را که بزرگترین میدان گازی جهان و البته بین ما و کشور همسایه مشترک است، بشکنیم و ما با توسعه و تکمیل پارس جنوبی، الان از کشور همسایه در تولید جلوتریم، آن هم در یک پالایشگاه که بیش از ۷۰ درصد کالاهای پالایشگاهی آن ایرانی است.

به گزارش تیم اعزامی فارس اگاه، در دومین روز اختتامیه جام رسانه امید، مدیرعامل شرکت نفت، در دومین روز از این رویداد، خواستار تبیین نقش حوزه انرژی و نفت در اقتصاد شد و تصریح کرد: این صنعت، چند ویژگی بارز دارد، ابتدا تولیدی بودن که برای شکوفایی اقتصادی اهمیت دارد، ویژگی دوم آن است که اگر اقتصاد این حوزه، رشد کند و پویایی لازم را داشته باشد، سایر بخش های اقتصادی کشور هم به جریان می افتد و سومین ویژگی صنعت نفت، فناور و علمی بودن آن است که با توجه به اهمیت و پیچیدگی صنعت نفت، این صنعت باید دانش بنیان شده و با کمک شرکت های فناور و مراکز پژوهشی آن را پیش ببریم و جهادی بودن و عملکرد جهادی، دیگر ویژگی این حوزه است.

وی، با اشاره به پیشرفت های حوزه نفت، در دو و نیم سال فعالیت این دولت، گفت: زمان شروع به کار دولت سیزدهم، تولید نفت در کشور به حدود ۲.۱ میلیون بشکه رسیده بود، اما ظرف همین مدت، این میزان ۷۰ درصد پیشرفت داشته و صادرات ما هم ۲ و نیم برابر افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت نفت، با اشاره به اینکه تولید هر ۱۰۰ هزار بشکه نفت و صادرات آن، سالانه ۳ میلیارد دلار درآمد دارد، گفت: در شرایط سخت تحریم های بین المللی هم توانستیم تولید را افزایش دهیم و متعاقبا تبدیل به افزایش صادرات شده است. در سال گذشته، ۳۶ میلیارد دلار نفت خام و میعانات گازی صادر کردیم.

وی، تصریح کرد: در حالی که در دولت قبل، در مدت ۸ سال، حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد صادرات بسته شده بود، تنها در ۲و نیم سال گذشته، بیش از ۱۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی منعقد شده که تنها در ۲۶ اسفند سال گذشته، ۱۳ میلیارد دلار برای شش میدان قرارداد منعقد شد که از این میزان، ۱۲.۵ میلیارد دلار مربوط به سه میدان مشترک آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و میدان مشترک آذر است.

خجسته مهر، گفت: در حال حاضر، برای حفظ یا افزایش ارزش میادین مشترک، ۲۰ میلیارد دلار لازم است و با اجرای آن، حدود ۳ میلیارد بشکه، به تولید میعانات گازی اضافه می‌شود.

وی، اظهار داشت: برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد، باید ۳۰ میلیون تن ظرفیت جدید پتروشیمی ایجاد کنیم که در همین راستا، حدود سه هفته گذشته، قرارداد ۲۰ مخزن گازی، به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار اعتبار منعقد شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true