×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
تصویر اقتصادی ترکیه بعد از انتخابات؛ ۳ اصل مهم اردوغان برای طراحی اقتصاد تولیدی با شهرت بین‌المللی

تصویر اقتصادی ترکیه بعد از انتخابات؛ ۳ اصل مهم اردوغان برای طراحی اقتصاد تولیدی با شهرت بین‌المللی، با شروع فعالیت بازار ترکیه بعد از انتخابات قیمت دلار در مقابل لیر به بالاترین قیمت خود به عبارتی ۲۰٫۶۶ tl لیر مقابل هر دلار رسید، این نرخ در عرضه بازار بزرگ استانبول به ۲۰٫۷۷و در بانک‌ها به برابری ۲۳ لیر برای هر دلار افزایش یافت.

به گزارش فارس آگاه: علاوه براین قیمت طلا در بازار استانبول نیز در ازاری هر گرم به ۲۵۱ لیر رسید که روند صعودی داشت. البته اشاره به این موضوع ضرورت دارد که سیاست دولت رجب طیب اردوغان قبل از انتخابات بر اساس پائین نگهداشتن نرخ بهره و اصرار بر این روند بود.

با این وجود گفته می‌شود؛ وی به تغییر سیاست پولی خود تن خواهد داد و به کادر بانکی قدیمی و اقتصاددانان سابق بازگشته و تیم اقتصادی خود را بر این اساس انتخاب کرده است.

شرایطی بازار چشم انتظار روی کار آمدن شمشکدر این شرایط و به دنبال افزایش قیمت دلار اردوغان اعلام کرد؛ در حال طراحی یک اقتصاد تولیدی با شهرت بین‌المللی هستیم که بر سه اصل مدیریت مالی، سرمایه‌گذاری و اشتغال متمرکز است در چنین اوضاع و احوالی بازار چشم انتظار روی کار آمدن شمشک معاون رئیس جمهور سابق بوده اقتصاددان و آشنا با بازار ترکیه است.

براین اساس رسانه دنیای اقتصاد ترکیه به نقل از پروفسور عجم اوغلو نوشت؛ تصویر اقتصادی ترکیه بعد از انتخابات ابهامات زیادی دارد و ادامه سیاست‌های فعلی همه را نگران کرده است.

وی همچنین بیان کرد: در کوتاه مدت برخی از خارجی‌ها ممکن است پیروزی اردوغان را خوب توجیه کنند ولی ترکیه با سه مشکل اقتصادی اساسی روبه رو است:
لیر در معرض خطر سقوطبه رغم این موارد عدم رشد بهره‌وری، بهبود بهره‌وری، بدتر شدن وضعیت مالی با تراز بدهی‌های شرکتی و مالی دغدغه‌هایی هستند که این روزها اقتصاد ترکیه با آنها مواجه است.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که اگر اردوغان به سیاست خود در پائین نگهداشت نرخ بهره اصرار داشته باشد، لیر در معرض خطر سقوط قرار گرفته و قیمت برابری آن در مقابل هر دلار به ۲۹ لیر خواهد رسید بانک سرمایه‌گذاری آمریکا مورگان استنلی هم این نظریه اقتصاددانان را تائید و اعلام کرده است؛ اصرار اردوغان به پائین نگهداشت نرخ بهره برابری دلار را به صورت تصاعدی بالا خواهد برد و فشار بر لیر سنگین خواهد شد.

گفتنی است؛ ترکیه هم‌اکنون با بحران کاهش ارزش لیر و وضعیت در ناتو با عضویت سوئد مواجه است.

دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true