×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
حضور مقامات ۳۰ کشور آفریقایی در تهران به معنای شکست تحریم‌ها برای منزوی کردن ایران است

حضور مقامات ۳۰ کشور آفریقایی در تهران به معنای شکست تحریم‌ها برای منزوی کردن ایران است ، عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، توسعه روابط با کشورهای آفریقایی را به معنای شکست تحریم‌ها برای منزوی کردن ایران برشمرد و گفت: اقدامات دولت سیزدهم نشان داد در دیپلماسی اقتصادی با کمک گرفتن از بخش خصوصی می‌توان تحریم‌ها را شکست داد.

به گزارش فارس آگاه، زهره الهیان در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، درباره دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا که به میزبانی تهران و با حضور نمایندگان عالی‌رتبه بیش از ۳۰ کشور آفریقایی در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: پیگیری سیاست خارجی متوازن در سطح منطقه و جهان از سوی دولت سیزدهم نقش مهمی در بی اثر کردن تحریم‌ها داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمرکز دولت‌ گذشته در حوزه دیپلماسی به ویژه اقتصادی معطوف به برجام و چندکشور اروپایی بود، اضافه کرد: متاسفانه در دولت گذشته ظرفیت سایر کشورها نادیده گرفته شد. ولی امروز دولت سیزدهم شعار توازن در تعاملات بین المللی را اجرایی کرده است و با این رویه گام‌های جدیدی در توسعه دیپلماسی اقتصادی در منطقه و سایر قاره‌های جهان برداشته شده که یکی از این سیاست‌ها بسیار مهم و کلیدی، استفاده از ظرفیت قاره آفریقا است.

الهیان با بیان اینکه کشورهای آفریقایی به دلیل برخورداری از منابع سرشار و غنی طبیعی، جایگاه مهمی در تجارت اقتصادی دارند، یادآور شد: کشورهای اروپایی در عرصه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با کشورهای آفریقایی بیشتر در پی غارت منابع آنها بوده و هستند ولی کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی دیپلماسی منفعت متقابل، جمعی و هماهنگ را در پیش گرفته است.

وی حوزه‌های دانش بنیان، دیپلماسی سلامت، صنعت و سایر زمینه‌ها را از جمله ظرفیت‌های ارزشمند برای انتقال دانش و تخصص به کشورهای آفریقایی برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی نیز می‌تواند از بخش‌های کشاورزی، کشت فراسرزمینی، ظرفیت منابع طبیعی و معدنی کشورهای آفریقایی بهره بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا را نمونه‌ای برای توسعه تعاملات ایران با کشورهای آفریقایی دانست و تصریح کرد: در این راه باید دولت، دستگاه دیپلماسی و همه وزارتخانه‌ها موانع موجود را از مقابل مسیر بخش خصوصی بردارند تا امکان فعالیت بخش خصوصی خارج از مرزهای کشور بیش از گذشته شود.

الهیان ادامه داد: بخش حمل و نقل هوایی، دریایی و نقل و انتقالات مالی از جمله مسائلی است که باید موانع آنها برداشته شود. البته این مسائل برای توسعه تعامل با برخی از کشورهای آمریکای لاتین هم وجود دارد که رفع این موانع با برنامه‌ریزی لازم کار را برای بخش دولتی و خصوصی آسان خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس باید کریدور ثابت حمل و نقل بین جمهوری اسلامی با کشورهای آفریقایی فراهم شود تا بعد از توافقات بدون ایجاد مشکلات نسبت به توسعه روابط اقدام کرد. همچنین در موضوع نقل و انتقالات مالی نیز می‌توان از تهاتر برای رفع مشکل بهره برد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه گسترش روابط ایران با کشورهای آفریقایی به معنای شکست پروژه تحریم‌ و انزوای جمهوری اسلامی از سوی غرب است، خاطرنشان کرد: اقدامات دولت سیزدهم نشان داد که تحریم‌ها شاید محدویت‌هایی ایجاد کند ولی می‌توان راههای جایگزین را انتخاب کرد تا در دیپلماسی اقتصادی با کمک گرفتن از بخش خصوصی به نتیجه رسید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true