×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
رئیس‌جمهوری جدید پاناما انتخاب شد

رئیس‌جمهوری جدید پاناما انتخاب شد ، «خوسه رائول مولینو» (José Raúl Mulino) وزیر امنیت سابق پاناما، به دنبال رد صلاحیت رئیس‌جمهوری سابق به اتهام فساد، با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس‌جمهوری جدید این کشور انتخاب شد.

به گزارش روز دوشنبه فارس آگاه از خبرگزاری افه، خوسه رائول مولینو متحد ریکاردو مارتینلی (Ricardo Martinelli) رئیس‌جمهوری سابق پاناما که به اتهام فساد از شرکت در انتخابات رد صلاحیت شده بود، موفق شد از مجموع ۹۰.۹۲ درصد آرای شمارش شده، ۳۴.۴۶ درصد آرا را از آنِ خود کند و در دور نخست انتخابات به عنوان رئیس‌جمهوری جدید کشورش انتخاب شود.

پس از مولینو، این وکیل ۶۴ ساله از جناح راست، ریکاردو لومبانا (Ricardo Lombana) کنسول سابق و دیپلمات ضدسیستم از جناح راست میانه با ۲۵.۰۱ درصد آرا و مارتین توریخوس (Martín Torrijos) رئیس‌جمهوری اسبق (۲۰۰۴- ۲۰۰۹) از حزب مردمی (Partido Popular) با ۱۶ درصد آراء قرار دارند. رومولو روکس (Rómulo Roux) از حزب راست میانه تغییر دموکراتیک (Cambio Democrático) نیز ۱۱.۰۲ درصد آرا را به دست آورد.

همه نامزدها شکست خود را به رسمیت شناختند، اما همچنین به مولینو هشدار دادند که بر مدیریت دولت در دوره حضور این وکیل متخصص در حقوق دریایی در دولت جدید نظارت خواهند کرد، چرا که وی در مبارزات انتخاباتی با وعده اینکه رونق اقتصادی و سطح بالای اشتغال در این کشور را بازیابی کند پیروز شده است.

انتخابات پاناما در شرایطی برگزار شد که این کشور از بحران فساد ریشه‌دار رنج می‌برد؛ با خشکسالی مواجه است که ترانزیت کشتی‌ها از طریق کانال پاناما به عنوان موتور اقتصاد این کشور را کاهش داده است و موجی از مهاجران با عبور از جنگل خطرناک دارین واقع در این کشور قصد دارند خود را به آمریکا برسانند.

بیش از سه میلیون نفر از شهروندان پاناما برای حضور در انتخابات فراخوانده شدند تا از بین ۸۸۵ نامزد، علاوه بر رئیس‌جمهوری و معاون ریاست جمهوری، ۷۱ نماینده مجلس ملی، ۲۰ نماینده پارلمان آمریکای مرکزی، ۸۱ شهردار، ۷۰۱ نماینده شهرستان و ۱۱ عضو شوراهای شهر (همگی سِمت‌ها با جانشینان خود) را برای دوره ۲۰۲۴-۲۰۲۹ انتخاب کنند.

نامزدی مولینو تا جمعه گذشته در کانون توجه قرار داشت و پس از تایید رد صلاحیت مارتینلی و تشکیل جلسه دیوان عالی دادگستری پشت درهای بسته تایید شد.

مارتینلی به دنبال تایید اتهام پولشویی و فساد به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true