×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
زندیه گنجینه‌ای نهان در دل شیراز

 

زندیه گنجینه‌ای نهان در دل شیراز, مجموعه آثار تاریخی و فرهنگی زندیه در شیراز بعنوان نماد دوران حکومت وکیل الرعایا و پایتخت ایران در آن دوران که اکنون با آسیب‌ها و تخریب‌هایی مواجه شده نیازمند توجه، بازآفرینی و احیاء است که این مساله اکنون توجه مدیران شهری را به خود جلب کرده است.

 

 

به گزارش فارس آگاه، ،میراث زندیه در شیراز یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری و فرهنگی این شهر تاریخی به شمار می رود که البته بخشی از این میراث که بیش از ۲ قرن از عمر آن می گذرد با فرسایش، تخریب و عدم استحکام سازه ای مواجه شده است که نمونه بارز آن کج شدن یکی از برج‌های ضلع جنوب شرقی ارگ کریم خان زند است و یا پشت بام و کاشی کاری‌های ریخته بخش هایی از بازارهای تاریخی شیراز و …

آثار تاریخی و یادمان‌های فرهنگی دوره زندیه جایگاه خاصی در بین بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی و خارجی شیراز دارند و این آثار هرساله پذیرای گردشگران میلیونی از سراسر ایران و جهان است.

آثار و یادمان‌های دوره زندیه که با پسوند وکیل شناخته می‌شوند از مهمترین جلوه‌های تاریخ و فرهنگ کهن ایران زمین در شیراز محسوب می‌شوند.

مجموعه زندیه شامل ارگ کریمخانی، بازار وکیل، مسجد وکیل، حمام وکیل، دیوانخانه و عمارت کلاه فرنگی می‌شود و از آنجا که در دوره زندیه کریم خان زند را وکیل الرعایا می‌نامیده‌اند، واژه وکیل در ادامه نام این عمارت ها آمده است.

این آثار زیبا افزون بر برخورداری از پیشینه فرهنگی و تاریخی در بناهایشان، به سبب نوع نگاه و رویکرد محترمانه به مدنیت و تمدن زندگی شهری در دوره حکومت کریم‌خان زند مورد توجه قرار دارند.

بسیاری از آثار به جا مانده از دوران زندیه ازجمله ارگ کریم خان،بازار وکیل، سراهای منشعب از این بازار و سایر بازارهای تاریخی شیراز همواره با آسیب و تخریب مواجه بوده که کم توجهی و فراموشی این آثار ارزشمند پشیمانی تاریخی بزرگی را به دنبال خواهد داشت.

زندیه؛ گنجینه‌ای نهان در دل شیراز یا میراثی رو به فراموشی

نیاز به توجه بیشتر در بازآفرینی، احیا و بازسازی

میراث به جامانده از زندیه در شیراز اکنون نیازمند توجه،احیا و بازآفرینی تست.

شهردار شیراز روز جمعه در حاشیه بازدید از میراث زندیه در این شهر گفت: مجموعه زندیه به عنوان یک گنجینه نهان در دل شیراز، نیاز به توجه بیشتر در بازآفرینی، احیا و بازسازی دارد.

محمدحسن اسدی افزود: شهر شیراز به‌عنوان یک شهر تاریخی، فرهنگی، کهن و مذهبی به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت (ع) دارای گنجینه‌های بسیار زیادی است. مجموعه زندیه به‌عنوان یک گنج نهان و خفته در دل شهر شیراز، نیاز به توجه بیش از پیش، بازآفرینی، احیا و بازسازی نسبت به سنوات گذشته دارد.

اسدی گفت: در بازدید میدانی و نشستی که توسط مدیران، مسئولین شهری و استانی صورت گرفت تصمیمات مهمی در خصوص بازسازی و بازآفرینی مجموعه زندیه گرفته شد.

وی در ادامه به پروژه تاریخی فرهنگی زندیه اشاره کرد و گفت: بافت وسیع ۳۵ هکتاری مجموعه زندیه شامل میدان توپخانه و میدان نقاره‌خانه، دیوان‌خانه، ارگ، بازار، مسجد و آب‌انبار می باشد و در نوع خود مجموعه بی‌نظیر تاریخی، فرهنگی و گردشگری است.

شهردار کلانشهر شیراز در خصوص برنامه‌های شهرداری برای مجموعه زندیه تصریح کرد: طرح مجموعه زندیه در کمیسیون ماده ۵ استان مصوب و جهت تأیید نهایی به وزارت‌ میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شده است، اقداماتی مانند کف سازی، نورپردازی و بدنه سازی توسط شهرداری در حال انجام است و سایر عملیات اجرایی بافت از جمله رعایت ضابطه ارتفاعی موضوعاتی است که باید به تایید نهایی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی برسد و پس از آن به شهرداری ابلاغ شود.

او اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به اهتمام و همدلی که در مجموعه مدیریت شهری و استانی وجود دارد امیدواریم بتوانیم کار را با رعایت ضوابط تعیین‌شده شروع و فضاهای متعدد شهری پر از لذت‌ و آرامش را در بافت‌های تاریخی فرهنگی ایجاد کنیم.

شهردار شیراز گفت: اماکن تاریخی همچون آیینه تمام نمای فرهنگ کهن هر شهر، برای شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی جذاب و دوست‌داشتنی است و اگر به دنبال ایجاد یک میدان بزرگ، زیبا و سرگرم کننده و منسجم در شهر شیراز هستیم لازم است از ظرفیت مجموعه زندیه جهت تحقق نیازهای شهروندان و گردشگران استفاده کنیم.

به نقل از ایرنا، وی در پایان گفت: با اهتمام و همدلی مسئولین شورای اسلامی شهر و شهرداری یکی از مهمترین اولویت‌ها، اجرا و بهسازی مجموعه گردشگری زندیه در منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز است و تصمیماتی در خصوص توسعه و احیای این مجموعه گرفته شد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهسازی این بافت زیبا با قدمتی چند صد ساله باشیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true