×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شناسایی ۲۰۵ هزار بیمار دیابتی در استان فارس

عبدالغفور مصطفایی-فارس آگاه
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: بر اساس تحقیقات و آمار ارائه شده، ۲۰۵ هزار بیماری دیابتی در استان فارس، شناسایی شده اند.
عباس رضائیان زاده، روز گذشته در نشست خبری در مورد کیست هیداتید، بیماری مشترک انسان و حیوان در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در راستای تحقیقات و آمار ارائه شده، حدود ۲۰۵ هزار بیماری دیابتی بالای ۲۵ سال سن در استان فارس، شناسایی و در حال درمان هستند.
وی، خاطر نشان کرد: بیش از ۶۰ درصد بیماران دیابتی، شناسایی و نیز ۳۰ درصد از بیماران فشار خون بی اطلاع هستند و در نتیجه بی توجهی، موجب ابتلا به بیماری قلبی و عروقی می شوند.
وی، خاطر نشان کرد: بیماران دیابتی نوع ۲ در سنین ۴۰ سال به بالا، علاوه بر اختلال در متابولیسم، به بیماری قند خون نیز مبتلا می شوند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد دیابت نوع ۲، بیان داشت: افزایش قند خون تا عدد ۴۰۰ علائم خاصی در بدن ایجاد نمی کند و افرادی که از بیماری قند خون خود بی اطلاع هستند، به بسیاری از بیماری‌ها مبتلا شده و برای درمان باید به پزشک مراجعه و در مصرف مواد قندی دقت بیشتری کنند.
رضائیان‌زاده، اضافه کرد: نارسایی کبد، کلیه، بیماری چشمی و شبکیه از جمله عوارض بیماری قند خون است که برای برون رفت از این معضل، مهمترین عوامل مقابله با این بیماری، تغییر سبک زندگی، مصرف دارو، غذای پر فیبر و پیاده‌روی می باشد.
وی، ابراز داشت: استفاده از نوشابه، بستنی، مواد شیرینی از جمله عوامل تشدید کننده قند خون و دیابت است که ابتلا به بیماری را در کشور به ویژه استان فارس، افزایش می دهد.
معاون بهداشت دانشگاه شیراز، در ادامه این نشست، در مورد کیست هیداتید یا بیماری مشترک انسان و حیوان، خاطر نشان کرد: در سال جاری، ۶۴ بیمار مبتلا به بیماری کیست هیداتید در استان فارس، مورد عمل جراحی قرار گرفتند که جای نگرانی نیست، چرا که نظارت بر مصرف سبزیجات در رستوران‌ها و فست فودها، ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.
کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی در این نشست، گفت: کیست هیداتید، بیماری مشترک انسان و حیوان که کرمی پهن تولید و در روده سگ تغذیه و همراه با مدفوع سگ در محیط پخش شده و حیوان ها، با مصرف تخم‌های تولیدی به انگل، به آن متبلا می شوند.
سارا محمدنیا، بیان داشت: در گوسفند، علائم بالینی ناشی از کیست هیداتید مشاهده نمی شود و این بیماری از طریق خوردن اندام‌ آلوده، توسط سگ‌ها از جمله شیوع کیست است.
این کارشناس، ضمن توصیه به خانواده‌ها در مورد نگهداری از سگ‌های آلوده و تماس با بدن، خودداری کنند، افزود: رژیم درمانی و مصرف دارو که از سوی پزشک تجویز شده، در کنترل بیماری تاثیر بسیاری دارد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true