×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نمایشگاه صنایع دستی شیراز، تکاپویی برای ارتقای اقتصادی یک صنعت فاخر

نمایشگاه صنایع دستی شیراز، تکاپویی برای ارتقای اقتصادی یک صنعت فاخر، هنرصنعت‌های فاخر و ناب ایرانی هر جا که فضایی برای جلوه‌گری و ارائه بیابند، خوب می‌توانند به دل هر بیینده خارجی و داخلی بنشینند و جای پایی در سبدهای خرید آنها برای خود دست و پا کنند؛ بویژه هنر دست هنرمندان شیرازی و فارسی که که در نوع خود بلند آوازه است.

به گزارش فارس آگاه، چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی شیراز که چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس برپا شد، چنین فرصتی را در اختیار هنرمندان استان و کشور قرار داد تا با کیفیت‌ترین آفریده‌های خود را در معرض نمایش و ارائه بگذارند و علاوه بر فروش نمایشگاهی راهی برای ورود به بازارهای بالقوه بیابند.

در این نمایشگاه که همزمان با سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس برگزار شده بود، ۲ سالن به طور کامل به غرفه‌های صنایع دستی اختصاص یافته بود و به انصاف در بسیاری از ساعت‌های برپایی نیز شلوغ‌ترین و پرمخاطب‌ترین بخش نمایشگاه بود.

از پنج سالن مسقف، ۲ سالن بهار و سرو به طور کامل جلوه‌گاه صنایع دستی شده بود، هرچند در گوشه گوشه سالن اختصاص یافته به اقوام ایرانی نیز دست‌آفریده‌های آنها خودنمایی می‌کرد.

به گفته مهیار رضایی، مدیر اجرایی سیزدهمین نمایشگاه گردشگری و چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی شیراز، امسال با درس گرفتن از تجربیات نمایشگاه‌های قبلی، بخش گردشگری و صنایع دستی از یکدیگر جداسازی شد تا به صورت حرفه‌ای مسیر بازدیدکنندگان مشخص و هر یک تخصصی‌تر معرفی و ارائه شود.

آنطور که او به خبرنگار ایرنا گفت: روزانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند و جمعه این شمار بیش از اینها نیز بود، چنانکه ظرفیت پارکینگ‌ها پر بود.

این میزان بازدید فرصتی بالقوه برای فروش نمایشگاهی در اختیار ۱۹۳ غرفه برپا شده از صنایع دستی می‌گذاشت که شاید فروش و درآمدی هم پای چندین ماه سال خود را کسب کرده باشد.

چهاردهمین نمایشگاه شیراز و جلوه‌گری صنایع دستی ایرانی برای بازارهای بالقوه

حمایت‌ها، نقطه قوت و متفاوت چهاردهمین نمایشگاه‌های صنایع دستی فارس

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از تفاوت‌ها و نقاط قوت این دوره از نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: در حالی که سال گذشته نمایشگاه شیراز میزبان ۲۰ شهرستان فارس و ۱۵ استان بود امسال از هنرمندان ۳۰ استان و ۲۸ شهرستان فارس میزبانی کرد.

بهزاد احمدی درباره حمایت‌هایی که از صنعتگران فارسی در این نمایشگاه شد نیز گفت: هنرمندان صنایع دستی زندان‌ها، تحت پوشش بهزیستی و انجمن‌های نابینایان و ام اس امسال برای ارائه محصولاتشان غرفه رایگان دریافت کردند.

او اضافه کرد: هنرهای سنتی فارس و هنرمندان پیشکسوت فارسی نیز از پرداخت هرگونه هزینه‌ای برای غرفه داری در چهاردهمین نمایشگاه معاف شدند.

به گفته این مسئول صنایع دستی فارس، همچنین ایاب و ذهاب و اسکان هنرمندان حاضر در این نمایشگاه نیز به صورت رایگان در اختیار آنان گذاشته شد.

چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی شیراز راهی به سوی بازارهای گسترده‌تر

رویدادهای نمایشگاهی فرصت مناسبی برای ارائه توانمندی های یک هنرمندی یا شرکتی تعاونی از هنرمندان صنایع دستی است تا در خلال بازدیدها، معرفی‌ها و رایزنی‌ها راهی برای خوددر بازارهای گسترده‌تر پیدا کنند و به اشتغال‌زایی و درآمدی پایدارتر برسند.

همزمانی با نمایشگاه گردشگری و حضور و بازدید حدود ۱۰ کشور خارجی و مسئولان کشوری و استانی سراسر کشور فرصتی بود که برای تحقق این اهداف در اختیار غرفه داران چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی شیراز قرار گرفت.

یکی از نکات مثبت این نمایشگاه به گفته معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس حضور هیاتی اقتصادی از پایتخت در این رویداد بود بهترین آثار ارائه شده صنایع دستی را بررسی و مستندنگاری کردند تا به بازارهای گستردهتر معرفی کنند.

آنطور که احمدی گفت: این محصولات برای کمک به تولید اقتصادی وگسترده‌تر، صادرات و هدایای بینالمللی سفرا شناسایی شدند.

درِ این بازارها از هم‌اکنون نیز به روی صنعتگران هنرمند فارسی گشوده شده است، جایی که به گفته معاون صنایع دستی فارس در گام نخست شهرداری شیراز تصمیم گرفت یک درصد بودجه فرهنگی خود برای خرید هدایا را به آفریده های صنایع دستی فارس اختصاص دهد و معاون فرهنگی شهرداری تقاضای تهیه ۱۰ میلیارد ریال بسته صنایع دستی از هنرمندان استان را ارائه کرده است.

او درباره فروش نمایشگاه غرفه‌داران این رویداد نیز گفت: هرچند هنوز رقم دقیقی از میزان فروش در دست نیست اما با توجه به شمار بالای بازدید و اظهار غرفه‌داران، بسته به شرایط اقتصادی مردم فروش محصولات مطلوب ارزیابی می‌شود و بسیاری از حاضران خیلی زود همه محصولات خود را به فروش رساندند.

احمدی در میان گفته‌های خود به بازدید از غرفه‌های تولیدکنندگان صنایع دستی مشابه از ۳۰ استان کشور نیز به عنوان یکی از فرصت‌ها یاد کرد که به ایده‌پردازی و خلاقیت هنرمندان کمک می‌کند.

چهاردهمین نمایشگاه شیراز و جلوه‌گری صنایع دستی ایرانی برای بازارهای بالقوه

تکاپوی ۵۱ هنرصنعت ایرانی برای ارتقای اقتصادی

در چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی فارس ۱۹۳ غرفه صنایع دستی از ۵۱ هنرصنعت مختلف برپا شده بود و هنرمندان ۳۰ استان کشور در سودای بازاریابی گسترده‌تر برای خود بودند.

حسین همتی، رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی فارس درباره دستاوردهای چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی فارس به ایرنا گفت: این رویداد فرصت خوبی برای صنعتگران بویژه هنرمندان شهرستانی بود تا بازار فروش پیدا کنند و بازدیدها منجر به ثبت سفارش برای تولیدات شود.

او با اعتقاد به اینکه نمایشگاه‌های صنایع دستی فارس در هر دوره روند رو به رشدی را تجربه کرده است، اظهار کرد: امسال نیز شاهد رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی از نظر میزان فروش، حضور و تنوع رشته‌ها و کیفیت محصولات بودیم.

رسالت بازاریابی خارجی برای هنر صنعت‌های فاخر فارسی

این نمایشگاهِ توامان، میزبان غرفه‌داران و بازدیدکنندگانی از کشورهای سریلانکا، مالزی، عراق، عربستان، امارات، ترکیه، آلمان، چین و پاکستان بود که به گفته رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی فارس از سالن‌های سرو و بهار نیز بازدید کردند.

همتی معتقد است که صنایع دستی فارس باید به سوی بازارهای خارجی حرکت کند و برای رونق و توسعه مسیر دیگری ندارد.

او ادامه داد: هرچند شمار بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه چندان گسترده نبود، اما بازدیدها و معرفی‌های خوبی انجام شد و باید این رویه ادامه دار باشد.

رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی فارس اظهار کرد: اگر سالانه برای ۲ رشته صنایع دستی نیز بازارهای خارجی بیابیم رسالت خود را انجام داده‌ایم؛ باید حساب‌شده عمل کرد و ” ما نیز عجله‌ای نداریم”.

چهاردهمین نمایشگاه شیراز و جلوه‌گری صنایع دستی ایرانی برای بازارهای بالقوه

پایان نمایشگاه و آغاز روزهای امیدوارکننده‌تر برای فعالان صنایع دستی

چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی فارس – شیراز نیز با چهار روز فعالیت به کار خود پایان داد اما آنچه که اهمیت دارد، دستاوردهایی است که می‌تواند و باید برای فردای تعاونیهای صنایع دستی کشور و به ویژه فارس با برخورداری از ۲ شهر جهانی و چندین روستای ملی صنایع دستی داشته باشد.

درس گرفتن از تجربیات این دوره از نمایشگاه بسیار کارا است، شاید بتوان گفت افزایش حاضران و بازدیدکنندگان خارجی از دستآفریده‌های هنرمندان ایرانی حاضر در این نمایشگاه در دوره‌های آینده می‌تواند کلیدی برای گشودن بازارهای بیشتر در ان سوی مرزها باشد.

به نقل از ایرنا، حضور هیاتی از پایتخت برای شناسایی، معرفی و کمک به تولید اقتصادی محصولات ارزشمند صنایع دستی، بازاریابی داخلی و فروش نمایشگاهی “مطلوب” و دید و بازدیدهای تخصصی هنرمندان صنایع دستی از دستاوردهای نمایشگاه چهاردهم فارس بود که می‌تواند به رونق اشتغال غرفه‌داران کمک کند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true