×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
بخشنامه‌های خلق الساعه؛ بلای جان جامعه کارگری

از بدهی ۵۰۰ هزار همتی دولت به صندوق تامین اجتماعی تا پرداخت ۶۵هزار میلیارد تومانی حقوق، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، صندوق تامین اجتماعی از ابر بدهکار سال ۱۴۰۱ امروز حتی ۴۷هزار میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی کشور که در همایشی به مناسبت گرامیداشت هفته تامین اجتماعی در شیراز سخن می گفت با بیان این مطلب افزود: سازمان تامین اجتماعی هنوز بیش از ۵۰۰ همت از دولت مطالبه دارد، این در حالی است که سازمان با روند افزایش بیمه شدگان ۲۷ همت افزایش درآمد داشته اما این نباید باعث شود که دولت پرداخت دیون خود به این سازمان را انجام ندهد تا پایداری صندوق مهیا شود.

احمد اسفندیاری با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۳.۵ برابر دولت‌های قبل دیون دولت سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است افزود: در این راستا بهترین سهام شرکت‌‌ها و کارخانجات بابت این بازپرداخت دیون که معادل ۲۶۰ همت است، به سازمان پرداخت شده است.

اسفندیاری افزود: در  سه سال گذشته صندوق تامین اجتماعی از یک ابر بدهکار با ۱۰۷ هزار میلیارد تومان بدهی در سال ۱۴۰۱ مربوط به حقوق یک دهه گذشته بازنشستگان، به بزرگترین افزایش سرمایه گذاری کشور با ۴۷ همت در صندوق تامین اجتماعی دست یافته است و امروز این صندوق در حالی که ۶۵ همت حقوق پرداخت می کند اما  حتی یک ریال تسهیلات بانکی، به جایی بدهکار نیست.

وی تصریح کرد: معتقدم  نفع و ضرر صندوق تامین اجتماعی به بازنشستگان باز می‌گردد نه به دولت و  هرچه این صندوق پر تر باشد و از منابع بیشتری بهره مند شود، سودش به بازنشستگان باز می‌گردد.

معاون فرهنگی و اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: ما خود را ملکف به اجرای قانون و حفظ حقوق تامین اجتماعی می‌دانیم، امروز بالای ۹۵ درصد کارفرمایان به تعهدات خود در حوزه سازمان تامین اجتماعی، پرداخت بیمه و حقوق خوب عمل کرده اند و لازم است در این فضا دولت به عنوان بزرگترین کارفرما به وعده‌های خود عمل کند.

وی افزود : در حوزه درمان هم طی این مدت اتفاقات خوبی افتاده به گونه ای که هم اکنون در تمام مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی، درمان و بستری برای افراد بالای ۶۵ سال رایگان و در مراکز درمانی دانشگاهی نیز هزینه‌های درمان و بستری مانند مراکز تامین اجتماعی است و به همین دلیل  بزرگترین پرداخت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و دانشگاهی با ۲۳ همت ارزش پرداخت شده است.

اسفندیاری اضافه کرد: در همین راستا ۴۰۰ قلم داروی درمانی دیگر به اقلام دارویی تحت پوشش بیمه این سازمان افزوده شده است اما نمایندگان کارگران پیگیری کنند اگر دارویی از قلم افتاده اعلام کنند تا در لیست پوشش بیمه‌ای قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه  فارس در بحث درمان تامین اجتماعی به صورت مستقیم دچار عقب ماندگی تاریخی است افزود: به همین منظور سه درمانگاه جدید در شهرهای زرقان، خرمبید و مُهر در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد و بیمارستان دوم سازمان تامین اجتماعی  در شیراز که در حال مراحل اجرایی است نیزدچار مشکل فنی شده  اما شرکت خانه سازی ایران موظف است اصلاحات لازم به ویژه در بحث مقاوم سازی را با هزینه خود انجام دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس نیز با گلایه از عدم اجرای ماده ۴ قانون کار و ماده ۵۴ در قانون الزام گفت: امروز  برای کارگران پشت درهای بسته تصمیم گیری می‌شود و کارگران بسیاری  در کشور وجود دارند که پس از دو سه سال کار هنوز بیمه نشده‌اند.

علی راستگو ادامه داد: ۳۰ درصد ظرفیت و امکانات درمانی استان صرف مسافران بیمار می‌شود و هیچ امتیاز و امکانات خاصی به ازای این دریافت خدمات به فارس تعلق نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مردان جامعه بازنشسته تامین اجتماعی دچار بیماری‌هایی نظیر پروستات، قلب و دیابت هستند گفت: از ۵ قلم داروی مورد نیاز این افراد، حداقل دو قلم آن تحت پوشش بیمه‌ای نیست و فرد بازنشسته در بهترین حالت باید ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت دارو هزینه کنند.

راستگو با انتقاد از هیات امنایی بودن تصمیم گیری ها  خواستار شکل گیری شورای عالی تامین اجتماعی شد و افزود: از زمانی که شورای عالی کار تعطیل و هیات امنا جایگزین شد روزگار کارگران سیاه شد.

وی اظهار داشت: امروز۳۰ درصد ظرفیت و امکانات درمانی استان صرف مسافران  و کسانی میشود که خارج استان هستند  و در مقابل هم هیچ امتیاز و امکانات خاصی به ازای این دریافت خدمات به فارس تعلق نمی‌گیرد.

وی با اشاره متوقف شدن روند ساخت بیمارستان دوم تامین اجتماعی در صدرا پس از اجرای۸طبقه از آن به دلایل فنی از جمله موارد زمین شناسی خواستار پاسخگویی کسانی شده که از قبل و زمان صدور مجوز این مورد را مد نظر قرار ندادند.

راستگو همچنین با گلایه از بانک رفاه کارگران که تسهیلات در اختیار کارگران و بازنشستگان قرار نمی‌دهد، گفت: امروز اعلام می‌کنیم اگر تصمیم گیرندگان بانک به سیاست خود ادامه دهند جامعه کارگری و  کارفرمایی حساب‌های خود را در بانک رفاه بسته و به دیگر بانک‌ها که آمادگی همکاری دارند، منتقل خواهیم کرد.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس نیز در این مراسم گفت: در خصوص اصلاح عناوین شغلی نیز نه کارگر و نه کارفرما مقصر نیست، مقصر اصلی سازمان تامین اجتماعی است.

بهرام ذنوبی‌تبار افزود: امروز برای فرار از این مسئولیت توپ را در زمین جامعه کارگری و کارفرمایی انداخته است تا از جیب کارگر این پول را بیرون بکشد.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس گفت: امروز بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و اداره کار به عنوان مشاور وارد کارخانجات و شرکت‌های بزرگ می‌شوند ‌و با دریافت حقوق‌های چند ده میلیونی راه های فرار از پرداخت حق کارگران را دنبال می‌کنند.

ذنوبی تبار گفت: چالش‌ها و مشکلات جامعه کارگری بسیار زیاد است و بخشنامه ها و آیین نامه‌های خلق‌الساعه بر  بحران‌ها و مشکلات این جامعه زحمتکش بیش از گذشته می افزاید و ادامه این روند موجب ایجاد تنش و بالا گرفتن اعتراض جامعه کارگری خواهد شد.

وی تصریح کرد: اینگونه  بخشنامه ها موجب تعدیل و اخراج بسیاری از کارگران خواهد شد،این در حالی است که  از سازمان تامین اجتماعی هر دقیقه یک مصوبه برای ضربه به کارگر بیرون می‌آید و  سازمان تامین اجتماعی بهتر است به جای ایجاد چالش برای کارگران به دنبال مباحث فرار بیمه‌ای باشد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true