×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۹ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
خلوت نشین نوایی تازه از اشعار حافظ

خلوت نشین نوایی تازه از اشعار حافظ، به گزارش فاطمه ملوزه خبرنگار فارس اگاه، آیین رونمایی از آلبوم موسیقی خلوت نشین با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در روز دوشنبه ۱۷ مهرماه در راستای برنامه های هنری هفته بزرگداشت حافظ شیرازی در جوار آرامگاه خواجه اهل راز برگزار شد.

*نحوه شکل گیری آلبوم

در این رونمایی مدیر مسئول موسسه داریا که مدیر تولید آلبوم بود گفت: شکل گیری آلبوم خلوت نشین اینگونه بود که در برنامه‌ های یادبود سال ۱۴۰۲ از طرف مرکز حافظ شناسی با همفکری مدیر کل ارشاد فارس بر آن شدیم که بستری برای ساخت آلبوم بر اساس شعرهای حافظ فراهم می‌کنیم و آهنگساز و خواننده و همه بخش های تولیدی البوم در شهر شیراز انجام شود و بتوانیم این کار را برای بزرگداشت سال آینده آماده کنیم.

محسن گل آرایی در ادامه افزود: خواهشی که من از مدیر کل اداره ارشاد دارم این است که حالا که اثری تولید می‌شود و کار جلو می‌رود. لطفا در بخش انتشار اثر هم همتی از سوی اداره ارشاد وجود داشته باشد تا انتشار آن هم بهترین شکل ممکن انجام شود.

رضازاده در ادامه به نحوه انتخاب قطعات آلبوم اشاره نمود و افزود: چون زمان تهیه آلبوم محدود بود و ما نیز می خواستیم در چهل یا پنجاه روز آلبوم را جمع کنیم. ما باید سراغ دوستانی می رفتیم که قطعه آماده داشتند یا می‌توانستند به سرعت قطعه‌ای آماده کنند. اول از همه سراغ آقای ذاکر حسین رفتم که چند قطعه‌ای زیبا از اشعار حافظ شیرازی داشتند. قطعه پریش را آقای ذاکر حسین اجرا کردند. قطعه پریش که قطعه شماره چهار آلبوم است از بیات ترک شروع می‌شود و با یک ملودی فورماتیکی وارد مخالف سه گاه می‌شود. به دنبال این بودیم که این آلبوم در خور توجه باشد و مورد تایید هنردوستان باشد. من خودم هم سعی میکردم کار خودم را در کنار دوستان عزیزم بسازم و تلاش من به یک آواز منجر شد که بر مبنای گوشه آذربایجانی استاد رضوی سروستانی است. یک قطعه آذربایجانی و یک تصنیف به نام سرمست را ساختم. قطعه سرمست از آواز افشاری شروع می‌شود به عراق می‌رود و در ادامه به اصفهان برمی‌گردد و در نهایت به افشاری برمیگردد.

وی افزود: قطعه سهند شکرزاده براساس مولودی اصیل استهباناتی است که حال و هوای کوه‌های صابونات را ترسیم می‌کند و با شعر حافظ تلفیق کرده است و یک آهنگ‌سازی جدید و مدرن و معاصر را رقم زده است. من از سهند خواستم تا این قطعه را همراه با امیر زارع ضبط کنند و منتشر نمایند که قطعه پنجم این آلبوم است و به همین ترتیب از خوانندگان و آهنگسازان شیرازی قطعات آلبوم را گرفتیم که یکی از قطعات را هم خواننده محبوب شهرمان آقای علی زند وکیلی خوانده است.

او ادامه داد: در روزهای آینده کار به صورت رسمی در وب‌سایت های که برای انتشار رسمی موسیقی فعالیت دارند به صورت رایگان قرار داده خواهد شد. می‌توانید آن را دانلود کنید. اسپانسر این کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

* حافظ و موسیقی

مجید اسکندری، حافظ پژوه و پژوهشگر شهر شیراز سخنران بعدی مراسم بود. او درباره حافظ گفت: حافظ نه صرفا شاعر نه تنها صرفا حافظ قرآن  است او موسیقی دان هم بوده است. در دوره حافظ به افرادی که گوشه های مختلف موسیقی را از بر بوده‌اند و در حافظه و در دل داشته‌اندحافظ می‌گفتند. حافظ از صدای نوازنده و مطرب آیه قرآن می‌شنود. خیلی روشن‌بینی می‌خواهد. حافظ کاملا بر موسیقی مسلط بوده است.

اسکندری در ادامه بر وظیفه جوانان تاکید کرد و گفت: امروز شما رسالت دارید. بیژن سمند رها، یدالله طارمی‌ها و دیگر شاعران این خطه را شما زنده نگه می‌دارید. مردمی که عشق و معرفت داشته باشند می‌توانند در جهان جلوه‌گری کنند و نگهبان هنر و ادب و عشق باشند. در طول تاریخ اقلیت این کار را کردند. حافظ به کوشش شما زنده و جاودان است.

در ادامه قطعه پرتو از این آلبوم اجرا شد. قطعه پرتو براساس شعر روشن از پرتوی رویت نظری نیست که نیست از حافظ ساخته شده است. آقای مهدی پروین کمانچه نواز خوب شهر شیراز آن را تنظیم کرده است. آقای بذرافشان آن را خواند و کاوه پیمان تارش را زد و آقای علیرضا نصیری فرد با ساز کوبه این قطعه را اجرا نمود.

* رسالت دستگاه‌های فرهنگی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در  این رویداد هنری بزرگداشت حافط گفت: در سال گذشته که دبیرخانه در اداره ارشاد اسلامی استان شکل گرفت ما اصل را بر این گذاشتیم که خودمان کاری نکنیم و فقط از هنرمندان حمایت کنیم تا خودشان تولید اثر کنند.

حمیدرضا قانعی افزود: رسالت دستگاه‌های فرهنگی همین است که باید بستر سازی کنند و هنرمندان خودشان کار را بلد هستند و می‌دانند که چگونه کار را پیش ببرند و اثری را تولید کنند.

در ادامه از خوانندگان این اثر و مدیر مسئول موسسه داریا تقدیر شد.  آلبوم موسیقی خلوت نشین به خوانندگی علی زند وکیلی، محمد رضازاده، نصیر زارع، محمدذاکر حسین، مهدی بذرافشان به مناسب بزرگداشت حافظ تهیه شده است

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true