×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
 بی‌گدار به دل آزادراه شیراز – اصفهان نزنید!

بی‌گدار به دل آزادراه شیراز – اصفهان نزنید!، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه ، تجهیزات ایمنی و تاسیسات روشنایی آزادراه شیراز – اصفهان، هنوز تکمیل نشده است و رانندگی شبانه، در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ در این آزادراه، برای هر راننده ای و البته هر خودرویی، مناسب نیست.

آزادراه شیراز – اصفهان، در ۶ قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر، در مسیر شاهراه شمال – جنوب، در سفر مهرماه امسال رییس‌جمهور به شیراز، در حالی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت که هنوز این آزادراه، از ضروری ترین تجهیزات ایمنی، از جمله دوربین های نظارتی ثبت تخلف، تاسیسات روشنایی، حضور ماموران پلیس راهور، دسترسی به خدمات سلامت و خدمات مجتمع های رفاهی و از همه مهم تر، جایگاه های سوخت، بی بهره است. بهره برداری از این آزادراه، بیش از ۱۲ سال، به طول انجامید، به عنوان پروژه ای که افتتاح آن، در کارنامه مدیران استانی و کشوری، از اهمیت بسزایی برخوردار بود، با عجله و بدون فراهم شدن تجهیزات ایمنی و رفاهی، به روی مردم گشوده شد. کوتاه شدن مسیر شیراز اصفهان و کیفیت خوب آسفالت، مشوق رانندگان برای استفاده از این جاده و البته افزایش سرعت، برای طی کردن مسیر طولانی، بدون خدمات رفاهی و رسیدن به مقصدی برای استراحت است. اولین تصادف نسبتا شدید در اتوبان اصفهان شیراز، درست یک ماه پس از افتتاح، در حالی رخ داد که سه مصدوم سانحه، برای دسترسی به خدمات سلامت، باید تا رسیدن به بیمارستان آباده، صبر می کردند. تصادفات بعدی، اما به خیر نگذشت و کشته برجا گذاشت، پلیس، علت بیشتر تصادفات را خستگی و خواب آلودگی راننده، اعلام کرد. گرچه پس از وقوع این تصادفات، آزادراه از حداقل امکانات ایمنی، برخوردار شد و دومین مجتمع خدماتی، رفاهی نیز در آخرین ماه سال ۱۴۰۲، افتتاح شد، اما هنوز آزادراه، نه تاسیسات روشنایی دارد و نه پلیس مستقر و خدمات سلامت کافی. از رئیس اداره عملیات پلیس راه شمال فارس، در خصوص امنیت سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، در این آزاد راه پرسیدیم. سرهنگ همایون پور، معتقد است به دلیل کافی نبودن تجهیزات ایمنی و فقدان جایگاه سوخت، استفاده از مسیر آزاد راه، جز با مدیریت سفر پیش از حرکت، خطر آفرین است.

نبود تجهیزات ایمنی و رفاهی در آزادراه برای سفر نوروزی چالش برانگیز است

رئیس اداره عملیات پلیس راه استان فارس، در گفت و گو با فارس اگاه ، در پاسخ به اینکه آیا نصب تجهیزات ایمنی آزادراه شیراز –اصفهان، به نوروز ۱۴۰۳ می رسد؟ گفت: زیرساخت های نصب دوربین های نظارتی ثبت تخلف، تا حدودی آماده است، اما نصب این تجهیزات، به نوروز امسال، نخواهد رسید، چون انجام این پروژه، از طریق اداره کل حمل و نقل راهداری جاده ای فارس، به مناقصه گذاشته شده است و به سبب زمان لازم، برای برگزاری مناقصه و اجرا، احتمالا تا پایان فصل اول سال ۱۴۰۳، این تجهیزات، راه اندازی نخواهند شد.

سرهنگ علی اصغر همایون پور، در پاسخ به این سوال که توصیه شما به مسافران نوروزی، در زمینه استفاده از آزادراه، در سفرهای سال نو چیست؟ افزود: آزادراه، بستر جاده و آسفالت بسیار خوبی دارد، اما از نظر خدمات رفاهی بین راهی، ایمنی، کنترل و نظارت بر جاده، جایگاه های سوخت و البته تاسیسات روشنایی در بخش زیادی، همچنان بی بهره است و نبود این امکانات، در سفرهای پرتردد نوروزی، چالش برانگیز بوده و رفتارهای ترافیکی را تحت تاثیر قرار می دهد.

*پیش از ورود در آزادراه شیراز اصفهان با خود غذا و بنزین داشته باشید!

وی، با تاکید بر اینکه مسافرانی که قصد استفاده از این محور را دارند، حتما باید مسیر آزادراه را پیش از سفر، مورد مطالعه قرار دهند و با کمبودهای این مسیر، آشنا شوند، بعد راهی سفر در این محور مواصلاتی شوند، اظهار داشت: رانندگان و سرنشینان، باید با در نظر گرفتن وضعیت جسمی و روحی خود و با در نظر گرفتن امکانات خودرو خود، از این مسیر استفاده کنند، البته مسافران، باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشند که ورودی آزادراه از سمت گویم به شیراز، به سبب زیرگذر در دست احداث گویم، بار ترافیکی بسیار سنگینی دارد که این ترافیک، در سفرهای نوروزی، بیشتر هم خواهد شد، از این رو، باید رانندگان و سرنشینان این محور، صبوری لازم برای مواجهه با این حجم از ترافیک را داشته باشند.

سرهنگ همایون پور، در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر، رانندگان این جاده، باید قبل از ورود به آزادراه، سوخت خودرو خود را بررسی کنند تا در نیمه راه، دچار کمبود سوخت نشوند و برای تهیه بنزین، به درد سر نیفتند و در واقع، سفر خود را به لحاظ زمانی، برای عبور از این محور، مدیریت کنند.

* نظارت بر ترددها در آزادراه از طریق دوربین های سرعت سنج سیار انجام می شود

به گفته رئیس پلیس راه استان فارس، با وجود نبود تجهیزات ایمنی در این آزادراه، اما همچنان نیروهای پلیس بزرگراه ها، در آزادراه استقرار موقتی دارند و در زمینه راهداری و اورژانس نیز دو پاسگاه موقت پلیس راه، در این آزادراه وجود دارد و کنترل و نظارت هایی بر ترددها، در آزادراه از طریق دوربین های سرعت سنج سیار، شکل می گیرد، اما چون دوربین سرعت سنج ثابتی وجود ندارد، کنترل و نظارت دقیق در حدی که جهت رفتار ترافیکی ایمن، لازم است، وجود ندارد.

سرهنگ همایون پور، با اشاره به اینکه همچنان قوانین حاکم بر بزرگراه ها، در این آزادراه اعمال خواهد شد، ادامه داد:  در این آزادراه، سرعت بیش تر از ۳۰ کیلومتر بالای سرعت مجاز، باعث توقیف سیستمی خودروهای مسافران در این محور، خواهد شد. با هماهنگی که با دادستان فارس، انجام شد، توسط گشت های نامحسوس و همان دوربین های ثبت سرعت سیار، تخلف بالای سی کیلومتر از سرعت مجاز، موجب توقیف سیستمی خودروی مسافران خواهد شد. همچنین پلیس، برای کنترل رفتارهای ترافیکی و البته ایمنی آزادراه، در طول ایام سفرهای نوروزی، از کمک فرمانداری های استان، برای برقراری ایمنی در آزادراه، چون سایر جاده های سراسر استان، استفاده می کند، از این رو، امکان ناایمن شدن جاده ها، در طول این سفرها، تا حدی تقلیل خواهد یافت.

وی، در پاسخ به این سوال که با توجه به نبود تاسیسات روشنایی، آیا توصیه شما به مسافران نورزی، عدم استفاده از آزادراه در سفرهای شبانه است؟ گفت: همانطور که گفتم، لازمه سفر، خصوصا در چنین محوری که تاسیسات رفاهی ندارد، مدیریت سفر است. اینکه راننده با توجه به شرایط خود و سرنشین هایش، زمان سفر را تعیین کند و توقفگاه های مشخصی را نیز برای تجدید قوا در این مسیر، انتخاب نماید و به غیر از وضعیت خودرو، حتی نوع غذایی که راننده و سرنشینان، در طول سفر می خواهند مصرف کنند نیز باید مشخص باشد.

وی، در ادامه با اشاره به اینکه آزادراه، پهنه ای است که رانندگان در آن، ترغیب به رانندگی با سرعت می شوند، توصیه کرد: تاکید ما، بر این است که رانندگان در این مسیر، از سرعت مطمئنه استفاده کنند که این سرعت، بسته به شرایط جسمی، هوشیاری و نوع خودرو رانندگان، می تواند متفاوت باشد، شاید برای راننده ای، راندن بالای ۸۰ کیلومتر نیز خطر آفرین باشد، از این رو، راننده باید بسته به شرایط جسمی و ذهنی خود، شرایط جوی و … سرعتش را در طول سفر، چه در آزادراه و چه در بزرگراه و دیگر جاده های استان، انتخاب کند تا بتواند ایمنی خودرو و سرنشینان را حفظ کند. با این وجود، چون اغلب تخلف ها، ناشی از عبور از سرعت مجاز است، مدیریت سرعت، به طور جدی، در دستور کار پلیس راهور فارس، قرار دارد و عبور از سرعت غیر مجاز، منجر به توقیف سیستمی خودرو، خواهد شد و حتی اگر خودرو مسافر جاده های فارس باشد نیز روی پلاک خودرو، توقیف سیستمی قرار می گیرد و در اولین فرصت، این خودرو باید توقیف شود تا فرایند مجازات خود را طی کند.

وی، با اشاره به اینکه حواس پرتی نیز عامل ۴۱ درصد از تصادفات جاده ای است، افزود: یکی از مهم ترین عوامل حواس پرتی، استفاده از تلفن همراه است و در ایام نوروز نیز خستگی و خواب آلودگی، یکی دیگر از عوامل حوس پرتی است. همچنین باید با توجه به تعداد سرنشین ها، فضای خودرو از اکسیژن لازم، بهره داشته باشد و حتی با وجود سردی هوا، باید پنجره ها گاه به گاه، باز شود تا جریان هوا، داخل خودرو افزایش یابد وگرنه در صورت کم شدن اکسیژن، راننده کم کم و به تدریج، دچار رخوت و سستی خواهد شد و هوشیاری اش، تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و در اتفاقات ترافیکی، نمی تواند عکس العمل سریع و به موقعی داشته باشد. همچنین چون در آزادراه، مجتمع های رفاهی به معنی واقعی و با آدرسی مشخص که راننده از پیش بداند، وجود ندارد تا راننده از قبل زمانی را برای رفع خستگی، در این مجتمع ها، در نظر بگیرد، از این رو، توصیه اصلی ما، مدیریت سفر در طول این جاده و آگاهی و توجه بیشتر به مسیر و رانندگی با سرعت مطمئنه، در آزادراه است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true