×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس

نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس، به گزارش عبدالغفور مصطفایی خبرنگار فارس اگاه، آیین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس به میزبانی کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس و با حضور معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس، استاندار فارس، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس و مؤسسات، مراکز نیکوکاری و گروه جهادی در شیراز برگزار شد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) در این مراسم با بیان اینکه هیچ دولتی بدون مشارکت مردم، توسعه پذیر نیست، گفت: هنگام نام بردن از کمیته امداد نه تنها یک نهاد و سازمان خاص در نظام؛ بلکه فرمان تأسیس یک نظام مردم پایه که کنار هم قرار بگیرند، مد نظر است.

حبیب ا… آسوده با بیان اینکه کمیته امداد مبتنی بر موضوع یک نهاد مردمی و در خدمت به مردم شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: لذا باید مباحثی همچون نشاط اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی ، مباحث فردی و اجتماعی را  مد نظر داشت.

وی با اشاره به موضوع ازدواج جوانان نیز گفت: گفتمان سازی برای ساده گرفتن در ازدواج با استفاده از ظرفیت گروه‌های مردم محلات و ترویج زندگی ساده صورت گیرد.

آسوده افزود: هزینه های مسکن بسیار سنگین است و نیاز است در این خصوص خیرین در این حوزه پای کار باشند تا مشکل تامین مسکن نیازمندان و جوانان حل شود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه استان فارس   قطب پزشکی جنوب کشور محسوب می شود، ابراز کرد: درد درمان در کنار درد فقر، درد مضاعف و سختی است و از طرفی با آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد  که در سطح جامعه وجود دارد، مردم و گروه‌های مردمی باید به میدان بیایند تا دشمن نتواند از این فرصت استفاده کند و ذهن مردم را منحرف کند .

* سرفصل خدمات انقلاب اسلامی همراه با معنویت وانسانیت است

نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در ادامه این آیین گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب همراه با معنویت و انسانیت بود  و از این رو باید سرفصل خدمات انقلاب اسلامی را به این بخش اختصاص دهیم.

حجت الاسلام لطف ا… دژکام خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی یک حرکت معنوی بود که در روزگار خالی شدن جهان از معنویت، مردم را به پیروی از تعالیم قرآن کریم و فریاد پر تاثیر امام راحل دعوت کرد.

وی با اشاره به اینکه این معنویت، تنها به بحث عواطف انسانی محدود نمی‌شود، ابراز کرد: چیزی که پیشنهاد انقلاب اسلامی برای همه جهان بشریت است، حاصل دعوت ۱۲۴ هزار پیامبر است و از این موضوع نباید غافل باشیم و باید این پیام انقلاب اسلامی با یک طنین خیلی قوی‌تر به جامعه ما و جهان پیرامون ما مخابره شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: متاسفانه در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چون یک گفتمان عدالت خواهی در دنیا وجود نداشت، بحث عدالت‌خواهی، احسان و نیکوکاری نتوانست در جنبه اصلی خود که پیام انقلاب باشد نقش‌آفرینی کند .

دژکام ادامه داد: اگر بتوانیم یک نفر از جامعه بشری را به سمت کارهای نیک هدایت کنیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم و با این حرکت می‌خواهیم پیام کمیته امداد و پیام عدالت‌خواهی امام راحل را به همه جهان، حتی با یک کار کوچک، گوشزد کنیم.

* تجمیع فعالیت های خیرخواهانه در حوزه اشتغال، مسکن و ازدواج و سلامت

استاندار فارس نیز در این مراسم گفت: استان فارس مملو از خیرین بسیاری است به گونه ای که هر فردی که در این استان زندگی می کند یک نگاه خیرخواهانه دارد.

محمدهادی ایمانیه با تاکید بر تجمیع فعالیت‌های خیرخواهانه عنوان کرد: با تجمیع فعالیت های خیرخواهانه در حوزه اشتغال، مسکن و ازدواج و سلامت، علاوه بر عدم ایجاد موازی کاری، دستیابی به هدف نهایی محقق خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت بیمارستان خیریه سرطان جنوب، افزود: مشارکت مردم در این اقدام خیرخواهانه ستودنی بود و طی مدت کوتاهی هزاران نفر در این کار خیر سهیم شدند و این موضوع نشان داد ممکن است افراد از نظر سطح مالی با یکدیگر متفاوت باشند اما در انجام کار خیر، سطح نیت آن ها بسیار به یکدیگر شباهت دارد.

ایمانیه ادامه داد: استان فارس در حال حاضر بالاترین موقوفات کشور را دارد و در بسیاری از مجامع خیرین پیشتاز بوده است. ایمانیه با تاکید براینکه نیاز سنجی ، اولویت بندی و تسهیل در فرآیندهای اداری موضوعی است که باید همواره در همه امور مد نظر باشد، تصریح کرد: این در حالی است که یکی از مشکلات ما گرچه کمتر شده است اما فرآیندهای قانونی و اداری و مشکلات مرتبط با استانداری، فرمانداری، تامین اجتماعی و مالیات و سایر ادارات که تا حدودی باقی مانده است.

وی خطاب به خیرین گفت: اگر در راستای کار خیر خود با موانع اداری در ادارات استان فارس مواجه شدید، این موضوع را حتما به اینجانب و یا به دفتر استاندار فارس اعلام کنید.

استاندار فارس با بیان اینکه جلوگیری از موازی کاری اصلی ترین هدف های ما است اما متاسفانه هنوز در کارهای خیر نیز موازی کاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: مقرر شده بود تا سامانه ای راه اندازی شود تا افرادی که از کمک های خیرین بهره مند شدند اطلاعات آن ها بر اساس کد ملی و کمک دریافت شده درج شود تا از هرگونه موازی کاری جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: معاونت اجتماعی استانداری فارس آمادگی دارد تا در بخش های اشتغال، مسکن و سلامت، ازدواج و فرزندآوری که در حال انجام کار خیر هستند یک شبکه خیریه ای از سمن های مرتبط ایجاد کند.

استاندار فارس تاکید کرد: با تجمیع فعالیت های خیرخواهانه در حوزه اشتغال، مسکن و ازدواج و سلامت، علاوه بر عدم ایجاد موازی کاری، دستیابی به هدف نهایی محقق خواهد شد.

ایمانیه از پیشنهاد ایجاد تعاونی اشتغال و تولید به خیرین داد و مطرح کرد:  می توانیم با ایجاد تعاونی ها این فرصت را فراهم آوریم تا افراد مددجویی که تحت پوشش خیرین هستند را شریک تعاونی کنیم و یک درآمد همیشگی برای آنها ایجاد کنیم.

استاندار فارس اظهار کرد: با منابع مالی که به این تعاونی ها تزریق می شود می توان یک واحد تولیدی راه اندازی کرد که در آینده تبدیل به یک شبکه تعاونی بزرگ می شود که در راستای شعار سال جاری خواهد بود که علاوه بر مشارکت مردم، خیرین و مددجویان در راستای تولید و اشتغال نیز این موضوع محقق شود.

ایمانیه با اشاره به اینکه حتما نباید تعاونی ها دارای سرمایه بسیار زیادی باشند، افزود: گاها راه اندازی یک کارگاه محدود صنایع دستی و صنایع خانگی با هزینه کم هم امکان پذیر می باشد تا تعاونی آن شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات بسیار خوبی که توسط کمیته امداد، شهرداری و بهزیستی به جهت ساماندهی کودکان کار انجام می شود، بایستی ساماندهی قطعی کودکان کار، متکدی و باز مانده از تحصیل را با یک اقدام هم افزا در استان فارس تشدید کنیم و در سال آینده در برگزاری این آیین نوید ساماندهی کودکان کار را اعلام کنیم.

* سند حکمرانی خیر و احساس در استان تدوین شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس  نیز گفت: انتظار است که با همکاری مجموعه‌هایی مختلف از جمله کمیته امداد، بهزیستی، سپاه و بسیج و همه فعالان خدمت رسان به محرومین و مستضعفین سند حکمرانی خیر و احساس در استان تدوین شود.

اسماعیل قزل سفلی  افزود: امروز ضرورت دارد که همگی در کنار هم قرار بگیریم و یک زبان مشترک و گفتمان فراگیر در حوزه خیر و احساس ایجاد کنیم.وی ادامه داد: باید به شکل مساله محور وارد عرصه احسان و نیکی شویم و نیازهای اولویت دار خدمت گیرندگان را شناسایی و در جهت رفع آنها تمرکز کنیم.به گفته قزلسفلی اولویت امروز جامعه به ویژه نسل جوان ما اشتغال، مسکن و ازدواج است که همه باید با هم افزایی تحقق آنها را دنبال کنیم.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: باید بستر مشارکت در تصمیم گیری‌ها را برای فعالان حوزه خیر، احسان و نیکوکاری فراهم کنیم و داده ها و اطلاعات افراد نیازمند را با حفظ و صیانت از آبروی افراد در اختیار آنها قرار دهیم.

قزل سفلی افزود: اگر به فعالان عرصه خیر و احسان کمک کنیم، راه را برای آنها باز کنیم و نظرات و تجربیات آنها را در تصمیم گیری ها دخالت دهیم، قطعا اهداف و برنامه ها در این حوزه به سرعت به نتیجه خواهد رسید.

وی اظهار کرد: امروز در استان فارس در این زمینه شاهد بالاترین سطح از هم افزایی، همدلی و هماهنگی بین تمام مجموعه ها و فعالان احسان و نیکوکاری هستیم.

قزلسفلی خاطرنشان کرد: مجموعه فعالان کار خیر باید توجه و پاسخگویی به اولویت های اصلی که متولیان امر از جمله کمیته امداد و بهزیستی اعلام می کنند را مد نظر قرار دهند و متناسب با هدف گذاری انجام شده جهت حرکت خود را تنظیم کنند.

* جذب ۳۰ درصد از منابع سال گذشته کمیته امداد با کمک خیرین و نیکوکاران فارس

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس با اشاره به فعالیت ۴۰۰ مؤسسه خیریه و تعداد قابل توجهی از گروه‌های جهادی که تلاش آنها معطوف به خدمت جامعه هدف است، گفت: ۳۰ درصد از منابع سال گذشته که در بخش‌های ازدواج، مسکن نیازمندان و تحصیل انجام شد با کمک خیرین و نیکوکاران استان فارس بود.

مرتضی موصلی یکی از شاخصه‌های استان فارس  را وجود خیران و نیکوکاران دانست و افزود:خیرین در حوزه‌های مختلف استان فعالیت دارند و کارکردهای ارزشمندی دارند.

به گفته وی بیش از ۴۵۰ هزار نیکوکار حقیقی در مجموع امداد امام خمینی (ره)  مشارکت دارند و بیش از ۴۴۰ مرکز نیکوکاری در این حوزه فعال هستند.موصلی با اشاره به برگزاری همایش تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس در جهت هم افزایی ظرفیت‌های استان در جهت توسعه عدالت اجتماعی و خدمت گذاری به جامعه اسلامی ،تصریح کرد: این مراسم با حضور ۵۰۰ مؤسسه، مرکز نیکوکاری و گروه جهادی برگزار شد تا در راستای تحقق شعار سال با مشارک مردم، زمینه‌ای فراهم شود تا در خدمت به جامعه اسلامی و خانواده‌هایی که به هر دلیل در شرایط اقتصادی ضعیف‌تر هستند بتوانیم عملکرد بهتری را داشته باشیم.

موصلی ادامه داد: بخش قابل توجهی از خدماتی که در سال گذشته در خدمت گذاری به جامعه هدف ما در سطح استان صورت گرفت مرهوم کمک‌های خیرین و مجموعه نیکوکاران بود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true