×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
کارنامه موفق شهرداری در بارندگی های اخیر

کارنامه موفق شهرداری در بارندگی های اخیر،  به گزارش فارس اگاه از ویژگی های مهم و خوب فصل بهار، ظهور ناگهانی ابرها و بارندگی هایی با حجم بالا است. اصولا بارندگی های فصل بهار، به دلیل گرم شدن هوا، با شدت زیاد در مدت زمان کوتاه روی می دهد. هر چند که این بارش ها، برای بسیاری از شهروندان، خاطرات خوبی را بجا می گذارد، اما اگر مدیریت شهری، آمادگی کافی نداشته باشد و با برنامه ریزی اقدام نکند، در طی چند ساعت، تمام معابر پر از آب می شود و شهروندان را به زحمت می اندازد.

در زمان کودکی، وقتی در فروردین ماه به کوه و دشت می رفتیم، بزرگترها از حضورمان در دره ها، جلوگیری می کردند و می گفتند در بهار، ممکن است ناگهان سیل جاری شود و این را همیشه به شوخی می گرفتیم تا پنجم فروردین ۱۳۹۸ و سیل هولناک دروازه قرآن که در یک چشم برهم زدن، زمین و زمان را به هم ریخت و خانواده هایی را داغ دار کرد.

سیلی که در ورودی شیراز (دروازه قرآن)، باعث برخورد و واژگونی خودروها و در سمت دیگر و مرکز شهر نیز باعث آب‌گرفتگی معابر شد. کوچه‌ها و خانه‌های مرکز شهر شیراز، مانند شهرک گلستان، چهارراه پانزده خرداد، بلوار امیرکبیر، بلوار زند، بلوار هفت‌تنان و به خصوص محله سعدیه و چند نقطهٔ دیگر، دچار آب‌گرفتگی شدند. همچنین آب‌گرفتگی گسترده در مناطق تاریخی شیراز، نظیر بازار وکیل نیز گزارش شد. در سیلاب دوم، عمده آب‌گرفتگی‌ها در مناطق شرقی شیراز، صورت پذیرفت و تا چندین روز، بخش قابل توجهی از شهر، درگیر مشکلات متعدد سیلاب بود.

دستکاری در طبیعت، ساخت و سازهای غیر مجاز و جمع شدن حجم زیادی آب در بالا دست، سبب روان شدن سیل گردید و عدم لایروبی مسیر سیل در رودخانه کنار آب زنگی و از آن مهم تر، تبدیل دره کناری دروازه قرآن، به جاده ورودی شیراز در دهه های قبل و عدم ایجاد مسیر های مناسب، برای انتقال آب باران سنگین نیز در گسترش بیشتر سیل و تلفات آن، نقش داشت.

خوشبختانه استان فارس و شهر شیراز، در اسفند ماه سال قبل و فروردین و چند روز ابتدایی اردیبهشت ماه، از بارش های الهی بی نصیب نماند و شاهد بار‌ش های خوبی در ‌شهر شیراز بودیم.

اما در بهار امسال، در چند نوبت، باران با شدت بالا در شیراز بارید و مشکلات آن چنانی برای شیراز رخ نداد که آخرین نمونه آن، باران چهارشنبه، پنجم اردیبهشت ماه بود که چند ساعت باران سیل آسا را در شهر شیراز، شاهد بودیم.

بارش های چهارشنبه، چنان سریع و با شدت بود که خیلی سریع آب در رودخانه خشک(خرم رود) ‌شیراز که رودخانه ای پرعرضی است، به ارتفاع چند متری رسید، به گونه ای که آب سرریز رودخانه، به کنار گذرهایی که برای تسهیل در عبور و مرور خودرویی و روانی ترافیک، احداث شده است، ریخته و عملا دیگر امکان تردد در آنها، وجود نداشت و به همین دلیل نیز مدیریت شهری، در بارش های قوی، بلا فاصله اقدام به مسدود کردن کنارگذرهای موازی با خرم رود با ایجاد علایم هشدار دهنده می کند، تا حافظ جان و مال شهروندان باشد.

شهروندان شهر شیراز نیز با این اقدام مدیریت شهری، هماهنگ می شوند و از مسیرهای جایگزین، جهت تردد استفاده می کنند، اما در مواردی نیز برخی از شهروندان، نسبت به این موضوع، حساسیت و توجه لازم را به خرج نمی دهند و با بی احتیاطی محض، اقدام به برداشتن علایم ایمنی و هشدار دهنده می کنند و با خودرو، اقدام به ورود به این کنار گذرها می کنند و زندگی خود و دیگران را نیز به خطر می اندازند.

مثلا در بار‌‌ش بهاری ششم فروردین ماه، متاسفانه راننده یک خودروی ۲۰۶، با بی توجهی به این موضوع و پس از برداشتن علایم ایمنی و هشدار دهنده، به یکی از این کنار گذرها وارد گردید و با خطر غرق شدگی روبرو بود که دیگر شهروندان، با شماره ۱۲۵ تماس گرفته و نیروی های امدادی آتش نشانی که در نزدیکی محل قرار داشتند، او را نجات دادند.

*لوله گذاری دفع آب های سطحی ناجی شهر شیراز در بارندگی ها

اما شهرداری کلانشهر شیراز در سال گذشته، اقداماتی را در دستور کار قرار داد که در چند بارندگی اخیر و به خصوص باران پنجم اردیبهشت که بسیار شدید و با حجم زیاد بود، متوجه ارزشمند بودن آن، شدیم.

لوله گذاری دفع آب های سطحی، در جای جای این کلانشهر، یکی از اقدامات بجا و موثر شهرداری شیراز، در جهت رفع هر گونه آبگرفتگی و سیل است که خوشبختانه مدیریت شهری شیراز، با درایت و ترسیم نقشه راه، مرحله به مرحله در تمام معابر، اقدام به لوله گذاری های فراوانی در نقاط مختلف شهر کرده است.

البته این اقدامات، طی دو سال گذشته، شتاب چشم گیری گرفته است و هر منطقه، به فراخور شرایط، این لوله گذاری ها را انجام می دهد و هرچند که واقعا در سال گذشته، حجم لوله گذاری جهت انتقال آب های سطحی در مناطق مختلف، معادل چند سال بود.

اما یکی از پروژه های بزرگ حفاری و لوله گذاری دفع آب های سطحی، در شهر شیراز که می توانیم این پروژه را در کشور، بی نظیر بدانیم، پروژه لوله گذاری دروازه قرآن است که این لوله گذاری، از حوضچه آرامش در بالا دست دروازه قرآن، آغاز و پس از عبور از میدان قرآن، بلوار هفت تنان و خیابان چهل مقام، به رودخانه خشک متصل می شود. این لوله گذاری، موجب شده تا شهر شیراز، در مقابل سیل و آبگرفتگی از سمت دروازه قرآن، ایمن باشد.

نباید فراموش کرد، محل اجرای این پروژه بزرگ، به دلیل اینکه در ورودی اصلی شهر شیراز قرار داشت، نیازمند شرایط خاصی بود و کارگاه احداث، به صورت سه شیفت با حداکثر توان، یک ماه کار  را به اتمام رساندند. طول کلی پروژه، ۱۴۳۰ متر است که در طول مسیر پروژه، لوله‌های بتنی با سایز ۱۶۰۰ به‌صورت دوبل و در مقطعی دیگر، لوله‌های سایز ۲۰۰۰ در عمق حدود ۶ متری زیر زمین، کار شد.

شهرک سعدی، از دیگر نقاطی بود که در گذشته، همواره با خطر سیل و آبگرفتگی های شدید، روبرو می گردید که شهرداری شیراز، با ایجاد طرح های آبخیزداری و احداث سد و سیل بند، در ارتفاعات بالادست و همچنین لایروبی جداول و کانال های عبور آب و لوله گذاری های شبکه ای، توانست این شهرک را در مقابل سیل و آبگرفتگی، ایمن نماید.

لوله گذاری منطقه ریاستی نیز از دیگر پروژه های موفق مدیریت شهری، در کلانشهر شیراز است که پس از چندین سال حفاری و عملیات لوله گذاری، موفق به ایمن سازی این منطقه، در مقابل سیل گردید.

محله ابیوردی و محله چوگیاه، از دیگر محلاتی است که شهرداری شیراز، با صرف هزینه های زیاد، موفق به اتمام لوله گذاری در آن محلات گردید.

همچنین شهرداری شیراز، در محلات شرقی و جنوبی شهر که در پایین دست رودخانه خشک قرار گرفته است، اقدام به زه کشی، لایروبی کانال ها و لوله گذاری های وسیع و احداث کانال های جدید کرده است تا این محلات که در سال های گذشته، با کوچکترین بارندگی، با خطر سیل و آبگرفتگی روبرو می شدند، به یکی از محلات ایمن شهر، در مقابل بارندگی های شدید، تبدیل گردند.

همچنین مدیریت شهری، با انجام طرح های آبخیزداری، در ارتفاعات بالادست و لوله گذاری های فراوان، در محلات غربی و شمال غربی، موفق شده تا این محلات را نیز در مقابل سیل و آبگرفتگی، ایمن کند.

برخی از محلات جنوبی شهر شیراز، مانند محله مهدی آباد و شهرک احمد آباد که در حاشیه رودخانه چنارراهدار قرار گرفته، در سال های گذشته، با خطر سیل روبرو می شدند که با لوله گذاری در این محلات نیز خطر آبگرفتگی و سیل، از بین رفته است. در مجموع، همانگونه که ذکر گردید، در تمام مناطق یازده گانه شهرداری شیراز، شاهد اجرای پروژه های متعدد لوله گذاری، برای جمع آوری آب های سطحی هستیم و این اقدامات، واقعا اثربخشی خوبی را هنگام بارندگی ها، نشان می دهد.

* موفقیت شهرداری در بارندگی ۵ اردیبهشت ماه

خوشبختانه، با اقداماتی که ذکر آنها به تفصیل رفت، ثمره اش را شهروندان شیرازی در بارندگی های اخیر، به خصوص در بارش سیل آسای چهارشنبه قبل، دیدند. می توان گفت، ایجاد زیرساخت ها و مدیریت مطلوب میدانی، در همان روز و قبل از آن، سبب گردید تا شهرداری شیراز، در بارندگی پنجم اردیبهشت ماه، عملکرد خوب و موفقیت کم نظیری را رقم بزند.

با وجود بارش ده ها میلیمتر باران در دو سه ساعت و در ادامه آن، بارندگی شدید چند ساعتی، اما مدیران و پرسنل شهرداری شیراز، توانستند آرامش را در شهر، حفظ کنند تا شهروندان، زندگی عادی خود را ادامه دهند و زندگی در شهر، با آرامش ادامه داشت.

البته در برخی نقاط شهر، آبگرفتگی هایی نیز شکل گرفت، اما به سرعت، آب ها تخلیه گردید و کمترین مشکل ممکن، برای شهروندان ایجاد شد، ولی این موارد را باید با چند سال قبل، مقایسه کرد که با هر باران کم حجمی، بسیاری از نقاط شهر، دچار آبگرفتگی می شد و شهروندان، با مشکلات متعددی، روبرو می گردیدند.

به عنوان مثال، بنا بر گزارش های میدانی روزنامه تماشا در زمان بارندگی، مشکل بزرگی در شهر وجود نداشت و تنها در زیرگذر سرداران – نصر، مشکل آبگرفتگی ایجاد شد که دلیل آن هم اتصال و از بین رفتن ترانس برق، در مجاورت این زیرگذر بود که موجب از کار افتادن پمپ های تخلیه شده بود که این مشکل هم با حضور نیروهای خدوم شهرداری، در محل و استفاده از پمپ های تخلیه سیار، رفع گردید.

در مجموع، آنچه مشهود است، تغییرات اساسی در زمان بارندگی ها در شیراز است که دیگر همانند گذشته، شاهد آبگرفتگی گسترده معابر، در شیراز نیستم و اقدامات ارزشمند شهرداری شیراز، در همه مناطق شهر و به ویژه حضور میدانی شهردار کلانشهر شیراز، رییس و برخی اعضای شورای اسلامی شهر در صحنه، سبب گردیده است تا دیگر شاهد هیچ آبگرفتگی، در بارش های معمولی در سطح شیراز نباشیم و در بارندگی های شدید و سیل آسا، همانند پنجم اردیبهشت امسال نیز تنها نقاط محدودی، با آبگرفتگی روبرو شوند که این موارد نیز با حضور به موقع نیروهای توانمند شهرداری، به سرعت رفع مشکل گردید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true