×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۶ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
نواحی صنعتی اقلید فارس در مسیر توسعه روستایی؛ فرصت یا تهدید؟

نواحی صنعتی اقلید فارس در مسیر توسعه روستایی؛ فرصت یا تهدید؟ برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقلید در پیرامون مناطق روستایی و با هدف کاهش مهاجرت روستاییان به شهر راه‌اندازی شده‌اند و متولیان صنعتی استان هم معتقدند در حال حاضر برخی از این نواحی صنعتی از جمله حسن‌آباد و خنجشت از آمادگی لازم برای جذب سرمایه‌گذار بهره می‌برند اما این پرسش مطرح است که توسعه صنعتی در پیرامون روستاها برای این مناطق فرصت به شمار می‌رود یا تهدید؟

 

به گزارش فارس آگاه، نقش مهمی در رونق گرفتن اقتصاد استان فارس ایفا می‌کنند؛ شهرستانی که در فاصله ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد و از ظرفیت بالایی در بخش صنعتی برخوردار است.

اقلید به لحاظِ آمارِ تعدادِ شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شده نیز از جایگاه مطلوبی در استان بهره می‌برد به گونه‌ای که در این منطقه، شهرک‌های صنعتی اقلید یک و ۲، نواحی صنعتی تیمارجان، خنجشت، حسن‌آباد و سده راه‌اندازی شده‌ و کار واگذاری زمین در همه این شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال انجام است.

این در حالیست که یکی از مهمترین دغدغه‌ صنعتگران در این شهرک‌ها توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها به ویژه زیرساخت‌های متعلق به شهرک‌ها و نواحی صنعتی واقع در جوار مناطق روستایی‌است.

تکمیل زیرساخت‌های نواحی صنعتی در جوار مناطق مستعد روستایی با هدف ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند کمک‌ شایانی به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر کند و زمینه‌ساز درآمدزایی پایدار برای اهالی روستا و ایجاد انگیزه جهت ماندگاری آنها در روستاها شود.

آنها معتقدند تکمیل زیرساخت‌های نواحی صنعتی در جوار مناطق مستعد روستایی با هدف ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند کمک‌ شایانی به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر کند و زمینه‌ساز درآمدزایی پایدار برای اهالی روستا و ایجاد انگیزه جهت ماندگاری آنها در روستاها شود.

این در حالیست که مسئولان مربوطه در شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز بر این باور هستند که این شرکت توسعه و تکمیل زیرساخت‌های نواحی صنعتی در جوار مناطق مستعد روستایی را در دستورکار دارد و این رویکرد را با هدف ترغیب روستاییان برای رونق گرفتن زندگی روستایی دنبال می‌کند.

بر همین اساس هم مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در ادامه بازدیدهای میدانی نظارتی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از زیرساخت‌های نواحی صنعتی حسن آباد و خنجشت در شهرستان اقلید بازدید کرد.

سید مسعود عظیمی در این بازدیدها ضمن بررسی آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های زیرساختی با سرمایه‌گذاران و صنعتگران مستقر در این نواحی صنعتی به گفت و گو پرداخت و برای رفع مسائل و مشکلات، دستورات لازم را صادر کرد.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در بازدید از ناحیه صنعتی حسن آباد از آماده بودن زیرساخت‌های این ناحیه صنعتی برای واگذاری به متقاضیان خبر داد و گفت: این ناحیه صنعتی ظرفیت مناسبی برای استقرار طرح‌های تولیدی و صنعتی بویژه طرح‌هایی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی دارد و با توجه به پتانسیل منطقه، این ناحیه صنعتی می‌تواند در توسعه و ایجاد اشتغال نقش مهمی ایفا کند.

سید مسعود عظیمی یکی از رویکردهای برنامه هفتم توسعه را جلوگیری از مهاجرت به شهر و توسعه روستاها دانست و گفت: تأمین زیرساخت‌ها در این مناطق و همچنین فعال شدن واحدهای صنعتی و تولیدی، عامل ایجاد اشتغال در مناطق روستایی خواهد بود و این ایجاد اشتغال افزون بر درآمدزایی، سبب حفظ روستاها، کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و در نهایت توسعه در مناطق روستایی می‌شود.

به گفته او در ناحیه صنعتی حسن‌آباد اقلید با مساحت ۲۵هکتار، ۱۰قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان منعقد شده که از این تعداد ۲واحد با اشتغال ۲۵نفر مشغول به فعالیت است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همچنین در بازدید از ناحیه صنعتی خنجشت اعلام کرد که تکمیل زیرساخت‌ها در این ناحیه صنعتی نیز در برنامه قرار دارد و طرح شبکه داخلی برق این ناحیه صنعتی نیز آغاز و درحال انجام است.

آن طور که عظیمی می‌گوید در این ناحیه صنعتی نیز ۱۱قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان منعقد شده که تاکنون یک واحد با اشتغال ۱۵نفر در مرحله بهره‌برداری قراردارد.

اگرچه هدف از توسعه این نواحی صنعتی رونق دادن به زندگی روستایی است اما اینکه این نوع رویکردها تا چه اندازه موجبات تشویق و ترغیب روستاییان به ماندن در روستاها را فراهم کرده پرسشی است که جای بررسی‌های میدانی و پژوهشی بیشتری دارد.

 

برخی صاحب‌نظران و کارشناسان معتقدند تلاش برای حفظ و احیای زندگی روستایی باید با هدف رونق گرفتن درآمدزایی روستاییان به شیوه سنتی یعنی کسب درآمد از طریق کشاورزی و دامداری و به منظور افزایش امنیت غذایی استان انجام شود نه توسعه صنعتی چراکه ایجاد صنعت در روستاها ممکن است به بافت زندگی روستایی و آب و هوای این مناطق آسیب بسیاری وارد کند.

متولیان صنعتی استان در حالی رویکرد راه‌اندازی شهرک‌ها و متولیان صنعتی استان در حالی رویکرد راه‌اندازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مناطق همجوار با روستاها را به منظور کاهش مهاجرت روستاییان به شهر دنبال می‌کنند که هنوز هم بسیاری از صنعتگران و کارگران فعال در این شهرک‌ها و نواحی را اهالی شهر تشکیل می‌دهند؛ لذا نیاز است همزمان با راه‌اندازی این نواحی صنعتی در مناطق همجوار با روستاها به کارگیری افراد بومی همان مناطق نیز در اولویت قرار بگیرد تا روستاییان هم با انگیزه بیشتری به ماندن در روستاها بیاندیشند.

هر چند برخی صاحب‌نظران و کارشناسان هم معتقدند تلاش برای حفظ و احیای زندگی روستایی باید با هدف رونق گرفتن درآمدزایی روستاییان به شیوه سنتی یعنی کسب درآمد از طریق کشاورزی و دامداری و به منظور افزایش امنیت غذایی استان انجام شود نه توسعه صنعتی چراکه ایجاد صنعت در روستاها ممکن است به بافت زندگی روستایی و آب و هوای این مناطق آسیب بسیاری وارد کند همان‌گونه که گسترش صنعت در شهرها نیز تاکنون آلایندگی‌های بسیاری را برای شهرنشینان به همراه داشته و زندگی آنها را با مشکلات عدیده‌ای به ویژه از نظر سلامتی مواجه کرده است.

این مسایل حتی در سال‌های اخیر مسیر کوچ شهرنشینان را به خارج از شهر هموار کرده و علاقه آنها را به زندگی در مناطق روستایی افزایش داده؛ این روزها شهرنشینان برای دوری از آلایندگی‌های شهری برای یک روز هم که شده به خارج از شهر پناه می‌برند و این مسئله به گسترش یافتن باغ شهری‌ها نیز منجر شده است.

بنابراین راه‌اندازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در پیرامون روستاها نباید به زندگی روستانشینان خدشه‌ای وارد کند، این نوع تصمیمات باید با حساسیت‌های بالا و نگاه پژوهشی و همچنین با برنامه‌ریزی علمی و منسجمی به مرحله اجرا برسند.

در این مسیر پرسشگری و بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادات کارشناسان، دانشگاهیان و پژوهشگران بسیار حائز اهمیت و مشکل‌گشاست.

در حقیقت رویکرد ماندگاری و احیای روستاها باید با اولویت قرار دادن حفظ سبک و شیوه زندگی روستانشینان دنبال شود و به رونق گرفتن زندگی روستایی از طریق پرداختن روستاییان به دامداری و کشاورزی کمک کند چراکه روستاها با حفظ اصالت و جایگاه‌شان نقش بسزایی در امنیت غذایی استان و کشور ایفا می‌کنند.

به نقل از ایرنا، اینکه صنعتی شدن روستاها تهدید است یا فرصت، پرسشی است که باید بیش از هر گونه اقدام عملی در این زمینه، مورد توجه متولیان صنعتی و فعالان در حوزه روستایی قرار بگیرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true